Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Wat te doen met bang paard

Wat te doen met bang paard

Hallo,
    Mijn haflinger merrie heeft gisteren en schop van een belg gehad.
    Nu moet ze 2x per dag afgespeold (10 min) worden op haar schouder (het is een flinke wond) En ingesprayd worden. Maar de laatste dag is ze nu zo bang dat we haar gewoon niet uit de wei ofzo krijgen. Ja ze komt wel naar mij toe (naar de anderen niet zo snel) maar als ik alleen al aan de kant van de wond sta zegmaar dan word ze al helemaal gek. Iemand ene idee hoe ik dit met NH zou kunnen oplossen?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Wat te doen met bang paard

Waarschijnlijk ga jij nu alleen je haf uit de wei halen om haar af te spuiten? Dan is het natuurlijk niet gek dat ze hier een nare associatie bij heeft.
    Om het op korte termijn op te lossen is best lastig. Je kunt proberen om een aantal keer per dag naar haar toe te gaan om verder helemaal niets met haar te doen, alleen aaien over haar hals en buik aan de kant waar de wond zit. Zo krijgt ze tenminste ook positieve aandacht aan die kant.

Verder kun je proberen niet in 1x op haar schouder te spuiten met water, maar langzaam via haar been naar boven toe werken. Niet stoppen als ze bang wordt, maar juist even het water weghalen zodra ze NIET meer bang is (dit is best moeilijk hoor) Dit kan best een tijd duren en als het spoelen echt pijn doet of zeer onprettig is (koud water) zal het je niet zomaar lukken om haar relaxt te krijgen tijdens het afspoelen.

Hoe lang moet dit nog gebeuren? Is het ook gehecht of is het een oppervlakkige wond? Is ze normaal wel eens afgespoeld met water en hoe ging dat toen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Het is een oppervlakkige wond en het zal denk ik nog wel vaak afgespoten moeten worden. Ja ik heb haar weleens afgespoeld met water. Ze was een beetje draaierig en tilde haar voeten op ik heb ook een keer haar staart gewassen en dat vond ze niet echt erg. (Maar toen had ik ze ook wat eten hooi gegeven)

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Is het eigenlijk wel goed om een open wond af te spoelen? Of is het geen open wond? Heb namelijk eens gehoord dat het helemaal niet goed is voor een open wond om hem af te spoelen.
    Het lijkt me ook geen prettig gevoel om stromend water in een open wond te krijgen.
    Misschien kan je om het toch te koelen coolpacks gebruiken?
    Verder kan ik alleen aansluiten bij wat Callippo adviseerde.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Anonymous
    Guest

Ja het moest BOVEN de wond afgespoten worden 10 minuten lang

sorry dat was ik... Ik zat namelijk op school en moest even snel antwoorden

De veearts is vandaag geweest.Nou wat ik nu meemaakte zo heb ik haar nog NOOIT meegemaakt... Ze begon gewoon spontaan te stijgeren naar de DA en naar mij niet! De DA mocht nog niet eens bij haari n de buurt komen. Ze krijgt nu Kubamix.

Anonymous
    Guest

het afspuiten van een open wond kan zeker geen kwaad! wat je doet is steeds het vuil eruit spoelen waardoor het granulatie weefsel (het nieuwe, gezonde weefsel) de kans krijgt om te groeien en zo voorkom je nare infecties. beter is het om het met een beetje lauw water te doen, dan stimuleer je gelijk de doorbloeding waardoor de wond beter zal genezen en vaak is het wat minder pijnlijk. koud water kan het genezingsproces wat vertragen. succes!

Bladwijzers

Forum Rechten