Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Verslag van HONZA lessen in Duitsland

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Verslag van HONZA lessen in Duitsland

Ohhh, jullie hebben echt wat gemist!!!

Honza was GE-WEL-DIG!!!

Echt totaal anders dan ik me vooraf had voorgesteld, want hij heeft naar mijn weten maar weinig ervaring met lesgeven. Maar echt, het was super om naar zijn lessen te kijken!

Hij is origineel, enthousiast, grappig, kan heel goed uitleggen en voordoen, heeft aandacht voor elke deelnemer (ondanks een groep van heeft een prachtige opbouw van zijn les, leert je echt VOELEN kortom: ENORM veel geleerd en zoveel inspiratie opgedaan dat ik minstens tot het zomerkamp wel vooruit kan! Ik heb ook weer echt zin om te gaan rijden!!! PLUS een heleboel nieuwe oefeningen en ideeen voor tijdens het grondwerk.

De oefeningen zal ik later nog ff beschrijven, maar ik heb dus eerst de 2e dag en daarna de 1e dag van een relaxation cursus gezien. (die waren per 2 dagen en ik kwam dus net op de verkeerde dag aan ) en het is zo mooi om te zien dat de paarden gedurende die dag zo'n enorme transition doormaken!

Hij doet een aantal dingetjes bewust anders dan bij Parelli (geen impulsion games doen als je geen respect hebt van je paard, want dan werken ze dus NIET blijkt uit zijn eigen ervaringen met Gaston)
    Hij vertelde ook leuke anekdotes over hoe Gaston HEM geleerd had om piaffe te doen en over een paar ervaringen op de ranch van Pat.

De stalling daar is echt uitsluitend voor NH mensen, dus iedereen liep met touwhalsters en sticks rond en in de pauze gingen mensen van de stal zelf ff spelen in de bak. Zo leuk! Kinderen met fjordjes (ook eentje van de Savvy Day) of juist hele grote paarden, iemand met een minishet, mensen die heel erg mooi dressuur konden rijden of Nora die 'gewoon' ff ging spelen met Thara *zwijmel*

Het nivo van de cursus was behoorlijk hoog, je moest toch wel eind L2 zijn en al wat met vertical flexion kunnen rijden. Maar dat kwam ook omdat dit de gevorderden cursus was en daar eigenlijk een 'gymnastic' cursus voor hoorde die een week eerder gegeven was. Daar had hij namelijk alle oefeningen als schouderbinnen, travers etc. geleerd.

Het doel van deze cursus was ontspanning tijdens inspanning, meer van je paard vragen, maar wel in ontspanning, veel met het hoofd omlaag om hem te stretchen en te laten nadenken. Sommige bewegingen expres heel langzaam, dan weer snelle bewegingen (bijv snel stappen) om het paard te leren zelf rust te vinden wanneer hij langzamer mocht.
    Ohh, ik heb echt zoveel nieuwe inzichten gekregen daar, dat is gewoon niet te beschrijven!
    Kheb iets van 150 foto's gemaakt, bijna 2 uur gefilmd, nog 10 uur video die ik van iemand op DVD krijg over een tijd, veel aantekeningen gemaakt uiteraard.

Als hij op een paard ging zitten, WAUW! dan kreeg hij binnen no-time alles gedaan, zo mooi om te zien!

EN LEUK NIEUWS: HONZA KOMT NOG EEN KEER HIER IN DE BUURT!!

Ik heb me al opgegeven voor een cursus
    Eind september komt hij vlak bij Keulen, dus helemaal niet zo ver rijden vanaf mij. Waarschijnlijk gaat hij 1 tweedaagse cursus geven en 1 5-daagse, halve-dagen-cursus in 2 groepen (dus 1 groep in de ochten en 1 in de middag zodat je de andere helft van de dag zelf kunt oefenen)
    Volgend jaar wil hij ook wel een keer naar Nederland komen, maar dat duurt mij nog te lang

Zo, nu ff verder het forum bijlezen en nog wat fotootjes uitzoeken voor jullie
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: Verslag van HONZA lessen in Duitsland

waaauww, ik heb al spijt dat ik niet meekon! foto's, foto's! die willen we zeker zien hoor. desnoods alle 150
    als honza eens wat dicher in de buurt komt wil ik oh zo graag meedoen aan zijn cursus, we zullen denk ik toch eerst nog wat moeten oefenen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ooooooh dit klinkt gaaf Eveline! Kun je wat meer vertellen over de curussen die hij bij Keulen gaat geven? Op welk niveau zijn die?
    Of nog beter: haal Honza naar Nederland.
    Ik hoop dat Atli en ik tegen september weer in de running zijn...

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Wow prachtig eveline! Ik wou dat ik erbij was. Ik zit al te zoeken op mappy en site van OV waar Keulen ergens ligt, maar het blijkt toch wel vrij ver te zijn :s. Maar wie weet... .

En ik wil de foto's ook zeker zien!!!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Oww nou baal ik wel dat ik het gemist heb!!! Klinkt echt super super leuk!!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

ff snel 2 fotootjes en 1 filmpje. De rest moet ik nog helemaal bekijken, verkleinen, ordenen etc.

Honza doet maf tijdens een uitleg over 'uitgestrekte stap' ofzo...

Flexion zonder teugels, hier het paard tijdens een zeer duidelijke 'try' om te buigen in de richting die Honza aangeeft. En ja, hij rijdt op alle paardjes, ook op de hele kleine (dr deed een mini-casper mee van hooguit 1.40) en allemaal zonder beugels, zodat hij er nog groter uit ziet

Filmpje van ditzelfde paardje: hier zie je hoe hij beloont door net na een goede try van het paardje haar stil te laten staan:
    http://137.224.239.40/nh/Honza/honza2.MOV

Filmpje aan het begin van de dag:
    http://137.224.239.40/nh/Honza/honza1.MOV

Nog ff een filmpje, dit paard was echt heel erg vooruit gegaan. Het doel was: cirkels draven met hoofd laag in langzaam tempo. Dit paard was vooraf een racebeest die alleen met zn hoofd omhoog heel hard kon (wat je ook net de laatste 2 stappen ziet gebeuren, op dat moment moet ze hem stilzetten, paar passen achterwaarts laten gaan)

http://137.224.239.40/nh/Honza/figure8.MOV

En nog een filmpje van de quarter van Sylvia (Matthoi) waarvan zij vond dat hij niet goed op de cirkels bleef en niet snel reageerde op de hulpen.
    Dit was zo'n mooi moment, aan het eind maakte hij een enorme sliding, Honza sprong van het paard af en vroeg "How much?"

[url]http://137.224.239.40/nh/Honza/honza3.MOV

ik hoop dat ze het doen...

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Bij mij doen de filmpjes het niet

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Filmpjes zijn in .mov formaat en moeten met Quicktime afgespeeld worden. Misschien eerst ff rechtermuisklik en doel opslaan op je eigen pc...?

Actief Forumlid Carla's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Nou helaas filmpjes openen lukt niet. Heb geprobeerd doel opslaan als maar ook
    dat lukt niet. Je eigen filmpjes van de vorige keer lukten wel.
    Jammer want klinkt wel heel spannend en ik was wel heel benieuwd
    naar het resultaat!

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hai, bij mij doen de 1e en de 3e het niet. De 2e en de laatste wel: leuk joh!

Als hij volgende keer in nederland is: Ik wil mee...!
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Ja zodra hij in Nederland komt ben ik zeker van de partij (nog geen idee
    zeker wanneer dit zal gaan gebeuren).
    Ik ben nog pas bezig met L1 dus ben nog niet zo vergevorderd
    dat ik aan de eventuele lessen zal kunnen deelnemen, maar kijken leer je ook
    heeeeeeeel veel van.
    Tussen droom en daad staan dingen in de weg en praktische bezwaren

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Van kijken leer je zeker veel!
    Ik hoop zelf dat ik in het najaar genoeg bijgeleerd heb om aan zijn relaxation cursus te mogen meedoen, want het zijn toch best allemaal gevorderde oefeningen (denk wel begin/half L3). Gelukkig geeft hij ook een gymnastic-course die voor wat lager nivo geschikt is (eind L2)

Maar ik ga mijn best doen om hem naar Nederland te halen. Liefst tijdens zijn Europa-tour, zodat hij met een paar studenten (nora o.a.) ook een demo komt geven hier!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Zow zo te zien/lezen heb je het daar geweldig gehad. Bij mij doen ook de twee en de laatste het niet. Bij die andere krijg ik de mededeling "not found"
    Als hij in keulen komt, ga ik zeker weten er alles aan doen om te komen kijken! Damn... waarom hebben wij nederlanders/belgjes nou niet een instructeur waarbij je zelfs bij een filmpje van een minuut zoveel inspiratie krijgt.

(ps eef bij ITP -> "lol met je knol" staat nog een maffe fotobewerking van saf)
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bij mij doen ook alleen het 2e en 4e filmpje het (wel zonder geluid, klopt dat?). Leuk!
    Wanneer is z'n Europa tour en wat gaat hij dan precies doen? Op zijn site kan ik het niet ontdekken... de verschillende taalsecties werken niet, of geven alsnog onbegrijpelijke taal...

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

"We wish you Marry Christmas and we hope to see you in next year 2005"
    Ze lopen ook een half jaartje achter
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten