Ohhh, jullie hebben echt wat gemist!!!
Honza was GE-WEL-DIG!!!
Echt totaal anders dan ik me vooraf had voorgesteld, want hij heeft naar mijn weten maar weinig ervaring met lesgeven. Maar echt, het was super om naar zijn lessen te kijken!
Hij is origineel, enthousiast, grappig, kan heel goed uitleggen en voordoen, heeft aandacht voor elke deelnemer (ondanks een groep vanheeft een prachtige opbouw van zijn les, leert je echt VOELEN kortom: ENORM veel geleerd en zoveel inspiratie opgedaan dat ik minstens tot het zomerkamp wel vooruit kan! Ik heb ook weer echt zin om te gaan rijden!!! PLUS een heleboel nieuwe oefeningen en ideeen voor tijdens het grondwerk.
De oefeningen zal ik later nog ff beschrijven, maar ik heb dus eerst de 2e dag en daarna de 1e dag van een relaxation cursus gezien. (die waren per 2 dagen en ik kwam dus net op de verkeerde dag aan) en het is zo mooi om te zien dat de paarden gedurende die dag zo'n enorme transition doormaken!
Hij doet een aantal dingetjes bewust anders dan bij Parelli (geen impulsion games doen als je geen respect hebt van je paard, want dan werken ze dus NIET blijkt uit zijn eigen ervaringen met Gaston)
Hij vertelde ook leuke anekdotes over hoe Gaston HEM geleerd had om piaffe te doen en over een paar ervaringen op de ranch van Pat.
De stalling daar is echt uitsluitend voor NH mensen, dus iedereen liep met touwhalsters en sticks rond en in de pauze gingen mensen van de stal zelf ff spelen in de bak. Zo leuk! Kinderen met fjordjes (ook eentje van de Savvy Day) of juist hele grote paarden, iemand met een minishet, mensen die heel erg mooi dressuur konden rijden of Nora die 'gewoon' ff ging spelen met Thara *zwijmel*
Het nivo van de cursus was behoorlijk hoog, je moest toch wel eind L2 zijn en al wat met vertical flexion kunnen rijden. Maar dat kwam ook omdat dit de gevorderden cursus was en daar eigenlijk een 'gymnastic' cursus voor hoorde die een week eerder gegeven was. Daar had hij namelijk alle oefeningen als schouderbinnen, travers etc. geleerd.
Het doel van deze cursus was ontspanning tijdens inspanning, meer van je paard vragen, maar wel in ontspanning, veel met het hoofd omlaag om hem te stretchen en te laten nadenken. Sommige bewegingen expres heel langzaam, dan weer snelle bewegingen (bijv snel stappen) om het paard te leren zelf rust te vinden wanneer hij langzamer mocht.
Ohh, ik heb echt zoveel nieuwe inzichten gekregen daar, dat is gewoon niet te beschrijven!
Kheb iets van 150 foto's gemaakt, bijna 2 uur gefilmd, nog 10 uur video die ik van iemand op DVD krijg over een tijd, veel aantekeningen gemaakt uiteraard.
Als hij op een paard ging zitten, WAUW! dan kreeg hij binnen no-time alles gedaan, zo mooi om te zien!
EN LEUK NIEUWS: HONZA KOMT NOG EEN KEER HIER IN DE BUURT!!
Ik heb me al opgegeven voor een cursus![]()
Eind september komt hij vlak bij Keulen, dus helemaal niet zo ver rijden vanaf mij. Waarschijnlijk gaat hij 1 tweedaagse cursus geven en 1 5-daagse, halve-dagen-cursus in 2 groepen (dus 1 groep in de ochten en 1 in de middag zodat je de andere helft van de dag zelf kunt oefenen)
Volgend jaar wil hij ook wel een keer naar Nederland komen, maar dat duurt mij nog te lang
Zo, nu ff verder het forum bijlezen en nog wat fotootjes uitzoeken voor jullie![]()
Bladwijzers