Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 40 van de 40

Topic: Mennen, waarmee ?

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Re:Mennen, waarmee ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Ik ben compleet meningloos maar heb wel een vraag.....

Als je in het openbaar wilt mennen ben je toch verplicht je men bewijst te halen? Kan je je men bewijs halen zonder bit?
    Je hoeft niet persé een menbewijs te hebben is niet verplicht. Wijs is het wel, omdat je dan in ieder geval een basis hebt net als met autorijden zal je het verder in de praktijk moeten leren.

Ik verbaas me er altijd over dat mensen wel les nemen om te leren paardrijden maar mennen gaan we gewoon doen, terwijl er toch wel wat vaardigheid bij komt kijken.
    Dit staat dan verder los van de bit / bitloos discussie
    Om heel eerlijk te zijn vond ik het menbewijs prut, er werd meer ingegaan op de dressuurhouding voor de handen(die compleet onnodig is, leuk voor als je dressuur wil gaan mennen, maar verder niet) dan het werkelijke mennen tussen ander verkeer.
    Tuurlijk is het beter dan geen enkele ervaring, maar ik vind het menbewijs niet toereikend om daarna echt zelf aan de slag te kunnen.
    Daarbij was het ook nog eens compleet normal, wat heel vaak stevig vloekt met het nh.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Om heel eerlijk te zijn vond ik het menbewijs prut, er werd meer ingegaan op de dressuurhouding voor de handen(die compleet onnodig is, leuk voor als je dressuur wil gaan mennen, maar verder niet) dan het werkelijke mennen tussen ander verkeer.
    Tuurlijk is het beter dan geen enkele ervaring, maar ik vind het menbewijs niet toereikend om daarna echt zelf aan de slag te kunnen.
    Daarbij was het ook nog eens compleet normal, wat heel vaak stevig vloekt met het nh.
    [/quote]

meen je dat??? Ik heb les gehad in het verkeer. De eerste twee keren achter de mentafel. Daarna op een parkeerplaats en pionnen rijden en zo.
    toen dat goed ging in rustige straatjes in een woonwijk en daarna ook de drukke wegen opgezocht.
    Zelfs tijdens mijn examen moesten wij door het drukke verkeer. Daarna heb ik het bos "onveilig' gemaakt. Ik had de unieke kans nog even door te mogen mennen. Ben toen met een nog vrij onervaren paard en instructeur mee geweest het bos in.
    Ik denk dat het erg veel verschilt in bij wie je les krijgt. Ik of eigenlijk we hebben toen best wel wat lastige verkeerssituaties gehad.
    Ook vind ik het wel prettig nu ook te kunnen mennen met 1 hand. JBF kan iedereen maar met een hand was toen toch best ingewikkeld.

Dit doet mij er nu ineens aan denken dat de manier van mennen Achenbach of JBF misschien ook invloed heeft op welk soort hoofdstel je gaat gebruiken?? Toevallige ingeving

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik heb aan de lange lijnen ge-Achenbacht met een merothische neusriem en dat ging prima. Ik denk eigenlijk niet dat JBF of Achenbach wat dat betreft veel uit maakt, je positie van de leidsels blijft hetzelfde.

Over het menbewijs: wij hebben ook heel veel geoefend in het verkeer. Eerst de basis aan de mentafel, toen op een parkeerterrein en daarna meteen hup de stad in. Ik heb afgereden op zaterdagochtend in Wageningen, tegen het centrum aan, megad En éénhandig kunnen rijden is wel erg praktisch en in het verkeer soms ook noodzakelijk.
    Als basis vind ik het koetsiersbewijs prima, maar ook dan heb je nog niet bepaald veel menervaring, de kilometers moet je daarna maken.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Ik men nu met sidepull en dat gaat super goed

ha goed zo!!! fijn voor je!!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik moet zeggen dat ik toch wel heel veel aan alle reacties heb hier. Ik ben er voor mijzelf ook niet uit wat ik zou doen, maar vind het wel waardevolle reacties.

bij twijfel kom naar de equiday daar kan je ook menhoofdstellen zien en ervaringen horen

Fijn om wat ervaringen te lezen. Met Thyler, mijn pony van bijna 2, zou ik 'later als hij groot is' graag willen mennen. Deze maand zijn we begonnen om aan de lange teugel wandelingen te maken (begonnen in zone 3, daarna in zone 4 en nu in zone 5) en dat ging echt verbazend goed. Ik had verwacht dat hij de teugelhulpen via het touwhalster onduidelijk zou vinden, maar hij pikte dit eigenlijk direct goed op. Ik loop nu meestal iets achter hem, maar dan niet recht achter zijn kont, maar links of rechts ervan. Als ik aan de linkerkant achter hem loop, heb ik de rechterteugel dwars over zijn rug lopen. Je zou op die manier een soort van 1-rein-stop kunnen maken, al zou je dan met je andere teugel moeten proberen te voorkomen dat het paard omdraait (dus is het meer een 1 1/2-rein-stop ).

Gelukkig hebben wij nog een jaar of wat voordat we echt gaan beginnen, dus de tijd zal leren of het veilig genoeg voelt om een touwhalster te blijven gebruiken. Bij Thylers moeder zou het trouwens nooit in me opkomen om die te willen inspannen... Zij ziet overal leeuwen en beren en hoewel ze onder het zadel al een stuk zelfverzekerder is geworden, denk ik dat het altijd een vrij onzeker en instinctief paardje zal blijven. Ik zou dus voor geen goud achter haar in een karretje gaan zitten, al heeft ze 5 bitten in .

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    bij twijfel kom naar de equiday daar kan je ook menhoofdstellen zien en ervaringen horen
    Zijn die hoofdstellen ook ergens op internet te zien?

ja hoor op www.bitloosrijden.nl
    bij de webshop onder de Dr Cook hoofdstellen en er is een pagina mennen, met nog meer fotos.

Voor langeteugelen en in het verlengde daarvan ook voor mennen, gebruik ik deze:
    http://shop.strato.de/epages/6115498...ducts/018-0092
    maar dan nog met een extra riempje tussen de wangetjes, anders ging hij nog richting oog.
    Ligt stabiel, werkt goed.
    Nieck (mijn husband) heeft een betabiothane Cook omgebouwd naar een geniaal goedliggend hoofdstel zonder ruiswerking. Ook een aanrader.

May the horse be with you!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten