Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 40

Topic: Mennen, waarmee ?

Mennen, waarmee ?

Ik ben ga beginnen met mennen.
    maar nu zit ik nog heel erg te dubben waarmee, ik hele fijne ervaringen tot nu toe met touwhalster bij sophie
    maar bij nicky weer hele slechte maar die kent ook nog geen sturen.

Nu zat ik te denken aan een sidepull maar daar heb ik 0,0 ervaring mee
    Morgen wil ik gaan proberen met kruislings bitloos hoofdstel

wat is er zoal nog meer ?

ik wil bitloos, want hoofdstel met bit heb ik wel wat ook warschijnlijk wel past.

Re:Mennen, waarmee ?

Touwhalster lijkt me heel onduidelijk eigenlijk.. denk ook niet dat daar een noodstop mee te maken is.
    Kruislingse systemen is mijn ervaring dat de release meestal niet zo goed is. Ik heb er ooit 3 getest, en zelfs in de zomer (als Wien weinig baard heeft) moest ik steeds de touwtjes loshalen. En ik ben er sowieso geen fan van, maar dat is persoonlijk.

Een vriendin van mij ment nu al een halfjaar met m'n sidepull en dat bevalt haar heel goed. Ze rijd zelf met dubbele teugels, eentje naar de sidepull en eentje naar het bit. Als Wien en ik beginnen, ben ik ook van plan om met sidepull én bit te gaan rijden.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb er geen verstand van verder hoe of wat precies qua bitloos mennen.
    Maar ik zou niet snel voor kruislings gaan denk ik. Je leidsels hebben wel wat gewicht, dus ik denk dat je release daar niet fijn van is op die afstand.
    Sidepull spreekt mij dan meer aan.

Maar zorg dat het veilig is, dat wil ik vooral meegeven.
    Als je er eenmaal een wagen achter hebt hangen ben je een stuk gevaarlijker dan onder het zadel.
    Zelf rijd ik ohz geregeld wel zonder bit, maar voor de wagen echt nog niet.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Dyonne, ik snap jou niet wat voor gewicht hebben je leidsels ?
    En ik weet niet of je gevaarlijker bent, ik heb wel vertrouwen in sophie.
    En ik zal zo wie zo nooit alleen op stap gaan..

Ik vind wel moeilijk, maar jou verhaal klinkt wel fijn nienke, misschien toch maar is gaan kijken naar een sidepull voor de knollies
    @ nienke, bij sophie werkt touwhalster wle heel fijn die is zo licht als een veertje en blijft ook gewoon rechtuit stappen en hoef je echt maar HEEL iets bij te corrigeren.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Leidsels wegen door de langere afstand tot de mond, veel meer dan bijvoorbeeld teugels.
    Ligt het nog aan welke leidsels je hebt. Daarnaast vangen ze meer wind.
    Dit alles bij elkaar maar ze wat zwaarder dan gewone teugels zeg maar.

Overigens zeg ik niet dat je niet zonder bit kunt mennen hoor.
    Alleen dat je voor de wagen je meer bewust moet zijn.
    Ik geloof best dat er pony's zijn waarbij het kan.
    En daarnaast woon jij ook natuurlijk in een betere omgeving dan hier.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ja de omgeving is hier erg fijn om te mennen, mooie zandpaden en ook over de weg heb je veel mogelijkheden.
    ik heb een 22 ft finesse leadrope nu als teugels hihi..
    en denk dat die ook wel hou als ik ga mennen, die glijden goed door de ringen en zijn lekker licht vind ik.

reden dat ik zonder bit wil is dat ik al kriebels krijg bij het idee als ik die grote tang bitten zie..
    ik kreeg er een bij bij het tuig wat ik kocht + hoofdstel dus ook.
    hoofdstel is wat aan de grote kant en bit ook..

Lichte teugels wapperen meer in de wind, en veroorzaken dus ook veel meer ruis. Zwaardere teugels hangen veel rustiger als je ze in een boogje hangen laat.

Ik zou zelf nooit bitloos gaan mennen
    Als je bitloos rijd, heb je zonder bit nog van alles te vertellen en heb je de onereinstop nog altijd als noodrem.
    Mocht een paard voor de kar schrikken, kun je helemaal niks (zelfs niet als je met z'n tweeën bent) en ik zou me zelf echt niet veilig voelen als ik alleen een touwhalster of sidepull had. Een bit kun je ook alleen in nood gaan gebruiken, word je paard niet minder van. En over de grootte; voor de kar is een stangbit fijner voor een paard dan een gebroken bit, je kunt 'm ook gewoon zonder hefboom gebruiken. Ik geloof best dat bitloos best veilig is, maar ik heb liever een bit extra dan een mensenleven minder.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik ben voor Bollie ook lang op zoek geweest naar een alternatief voor het bit, maar niet gevonden.
    De meeste bitloze optomingen hebben veel ruis, en in kleine maat shet was niet zoveel te verkrijgen (of heel duur).
    Dus voor ons bleef het een enkel gebroken trens en ik (en volgens mij Bollie) vond dit fijn mennen.
    "Dromen komen uit..."

Bij sophie is bit gewoon uitgesloten NIET, ik ben niet voor niks over gegaan..
    en nicky ja ook toch liever niet, ze is aan wisselen en ik heb eigenlijk gezegd altijd bitloos..

ik ga wel is opzoek naar beetje goede sidepull (voor tips geef maar gil)

Ik men al jaren bitloos, zonder problemen. Wel heb ik enkele jaren met bit gement met diverse paarden en mensen om maar zoveel mogelijk ervaring op te doen. Mijn examen moest ook met bit, toen kende men niet eens bitloos zoals men het nu wel kent.
    Maar nu alweer jaren bitloos. Ik zie er geen groter gevaar in dan met bit mennen.
    Je behoord je paard of pony gewoon goed te trainen, elkaar vertrouwen. Gewoon weten wat je doet, maar dit geldt toch ook als je met bit op pad gaat.

Een paard voor de kar moet nu eenmaal meer op zich zelf lopen dan onder het zadel. Dan zit je veel dichter bij het paard en heb je meer lijfelijk contact. Voor de wagen heb je alleen direct contact via de leidsels en zweep de rest is stem geluid. Dit moet een paard of pony wel kunnen.

Ik zou nooit zeggen van een touwhoofdstel moet je niet gebruiken, ik ken iemand die een pony met touwhoofdsel ment voor de wagen. Dit gaat erg goed, zowel in een grote stad als op het platteland. Maar hij heeft een hele goede manier van werken en opleiden van deze paarden en pony's en niet te vergeten een mega band met ze. Gewoon werelds.
    Ondanks dat zegt ook hij dat een touwhalster meer kans geeft op schuren en hij wisselt daarom ook wel af tussen een kaakgekruisde en het touw.

Persoonlijk men ik niet met een touwhalster, ik denk dat het toch te veel gaat schuren en dit wondjes gaat veroorzaken. Tijdens het rijden heb je eerst je zit en benen waarmee je stuurt en dan pas je handen. Bij het mennen is het altijd je handen. Zeker als je paard of pony de woorden links en rechts niet kent je doet dan ongemerkt meer en de afstand van de leidsels is vrij lang dus de inwerking ook. Hoe voorzichtig je ook bent en hoeveel zorg je er ook voor draagt om het zo zacht mogelijk te doen.

Ik denk dat een sidepull en zeker (maar dat is de ervaring die ik heb) de kaak gekruisde systemen werken erg goed. Mijn ponys heb ik nooit zien klagen over dit systeem. Nooit schudden met het hoofd omdat het te strak zou zitten of trage reacties omdat de release niet goed zou zijn.
    Elke pony is weer anders met reageren, dat zul je moeten ondervinden.

Ook ik heb weinig te klagen wat omgeving betreft, ik kan kiezen tussen bos en dorp. Ook komen er regelmatig mensen eens proberen bitloos te mennen.
    Dan gaan we altijd het bos in en als het rustig is op de weg dan terug naar huis over het asfalt. Zodat ze ook kunnen zien dat dat zeker tot de mogelijkheden gehoord. Soms is gewoon zien en ervaren wat een andere kijk op dingen geeft. Ik merk regelmatig op demo's dat zelfs sceptische menners merken dat bitloos echt niet zo gevaarlijk of ongecontroleerd is als zij denken. Tuurlijk zijn deze demo's altijd op besloten terrein en dat speelt zeker mee, het paard kan toch nergens heen. Het geen rust geeft aan de menner.
    Als training zien zij het best wel als een optie. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent en je paard goed kennen. Voor op de weg blijven vele toch twijfels houden.
    Maar ik denk als een paard gaat, gaat hij hoe dan ook, bit of bitloos op dat moment heb je weinig tot niets te vertellen.

ps terwijl ik dit schreef poste jij ook er zijn vele goede sidepulls te verkrijgen hoor.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Wat ik me afvraag in deze hele discussie is waarom je niet eerst eens wat menervaring op gaat doen. In een ander topic sreef je dat je niet van plan was om les te nemen. Je ging wel een keertje met iemand mee.
    Iedereen vind het gewoon om les te nemen als ze gaan paardrijden, maar mennen denkt men heel makkelijk over. EN dat staat dan los van de discussie over bitloos mennen.
    Ikzelf zou Anoek nooit en te nimmer bitloos mennen en dat wil niet zeggen dat het niet kan. Wens je veel succes met je zoektocht, maar wil je op het hart drukken om toch eerst wat ervaring op te doen met paarden die al voor de wagen lopen.

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Ik wil daarin graag voor 300% procent met Marleen en Dyonne meegaan.

Zorg dat je weet wat je doet, dat gaat verder dan vertrouwen.
    Mennen kan ontzettend gevaarlijk zijn, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je mede weggebruikers.
    Als je je pony's echt voor een wagen wilt zetten, zorg dan alsjeblieft voor flink ervaring voor jezelf, en professionele hulp als het erop aan komt.

Over bitloze optomingen kan ik niets vertellen, ik ben daar met mennen (en dan met name in het verkeer) absoluut op tegen.
    Ik men zelf gewoon met een fijn dun stangetje, op standje met minimale hefboomwerking, maar als het er dan op aankomt, heb ik écht een noodrem, die ik anders niet zou hebben, behalve je leidsels heb je namelijk niets in een panieksituatie.
    Het leven van mij, mijn pony en mijn medemens is mij meer waard dan persé bitloos willen werken.
    Always put the relationship first!

Zucht..

klopt ja als ik wil kan ik wel met iemand mee, maar hun manier van omgang met paarden staat mij niet aan.
    dus ja moet toch zelf bepalen hoe ik iets wil doen.
    Ik knup er echt niet zomaar een kar achter hoor. ga zo wie zo de komende tijd(en dan praat ik over langer half jaar of jaar) droog mennen dus gewoon tuig en erachter lopen, een goed stuur krijgen, stem hulpen etc..
    En ik heb gewoon ontzettend veel mazzl dat sophie vrij makkelijk is en het nu gewoon mega gaaf vind. En dan heb ik zoiets van LAAT ME !
    Ik vraag gewoon wat fijn is om mee te mennen !!

Toch kan je een hele hoop leren ook van mensen die het niet zo doen als jij het wil. De ervaring van mennen met een ervaren paard is al een hele hoop waard.

Probleem is bij mennen dat je alleen druk kan zetten naar achteren toe en dat is echt een heel verschil met onder het zadel. Teugels lopen beide direct langs de hals naar achter dus het is enkel de breedte van de hals die het verschil moet maken tussen links of rechts. De meeste bitloze optomingen zijn hier toch best onduidelijk voor.
    Mijn vorige pony heb ik wel een aantal keer bitloos voor de kar gereden met een kruislinks systeem onder de kin. Dit ging vrij aardig, maar deze pony was totaal niet voorwaards voor de wagen dus er alle vetrouwen in dat hij niet harder zou gaan dan ik zou willen.
    Eli gaat liever hard. Ik heb met hem al verschillende bitloze optomingen geprobeert (langeteugel, zonder wagen), maar nog niks gevonden waarmee ik met hem voor de wagen zou durven. Terwijl hij met bit heel licht te sturen is dus daar houden we het lekker bij.
    Het ligt er echt aan hoe je paard erop reageert dus je zou echt per paard apart moeten bekijken wat het beste gaat.

Ideal heeft ook een bitloze neusriem in hun assortiment. Met een kruislinks touwtje onder de kaak, schijnt voor het mennen wel het duidelijks te zijn.
    Het wel moeilijk hier ervaringen over te vinden, in de mennerswereld is bitloos over het algemeen nog niet echt geaccepteert.

Actief Forumlid Moon's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    32
    Dagboek Berichten
    14

Ik wilde toch ook maar even reageren.

Over het bitloos mennen. Met droog mennen heb ik met Moon een tijdje met een merotische neusriem geoefend. Dit ging op zich prima. Hij reageerde er heel fijn op. Ik zou persoonlijk hiervoor of voor een sidepull kiezen.

Echter hebben wij toch besloten verder te gaan met bit. Ik weet namelijk dat ik daar bij Moon toch net iets meer in te brengen hebt. In principe zou het natuurlijk niet uit moeten maken, maar in een noodgeval kan dit letterlijk levens redden...
    Daarnaast heb je voor de wagen niet de mogelijkheid je hand van de hals af te halen en je paard m.b.v. een one-rein-stop to stoppen.

Verder wilde ik toch wel wat opmerken over ervaring opdoen en mennen. Helaas heb ik zelf ondervonden dat het erg vervelend is als het mis gaat. Want dan gaat het vaak ook goed mis. Wij hadden voordat we met Moon gingen mennen wel ons koetsiersbewijs gehaald. Daarnaast zijn we begonnen met hem wennen aan een tuig, droogmennen en daarna sleepwerk. Nooit enig probleem mee gehad. Voor het echte inspannen hebben we er een ervaren instructeur bij gehaald. Wij verwachte geen problemen, Moon was in het hele proces nog nooit geschrokken en is sowieso niet bepaald bang. Helaas gingen we kennelijk te snel, en stond Moon tijdens het inspannen RB-I. Terwijl wij de strengen op maat maakte explodeerde hij . Gelukkig scheurde de strengen en stond Moon eenmaal los weer stil... De enige schade waren de strengen, en het lamoen was verbogen. Gelukkig maar, het had zoveel erger gekund.

Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, want ik vond het mennen zelf ook super leuk, maar ik wil je gewoon even waarschuwen om er niet te licht over te denken. Juist om je vervelende ervaringen te besparen!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten