Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Hoe leer je een draver galopperen?

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Hoe leer je een draver galopperen?

Op de manege staat er sins twee weken een meisje die een draver heeft gekocht.
    Een schat van een paard met een fantastisch karakter.
    Maar hij komt net van de baan en kent helemaal nog geen galop.
    Dit wil ze hem graag leren, we weten ook wel dat dit héél veel tijd vraagt en er eerst spieren moeten gekweekt worden en je niet zomaar aan zo iets kan beginnen.
    Daarom mijn vraag, hoe begin je daar aan?
    Nog niet aan de galop zelf, dat is mischien nog te vroeg, maar aan de voorbereiding.
    Wat moet je met zo een paard doen om zich voor te bereiden op een gang die hem helemaal afgeleerd is om te lopen?
    Ik heb helemaal geen ervaring met dravers maar ik ben er ook wel eens benieuwt naar hoe mensen dat doen.
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Re:Hoe leer je een draver galopperen?

Ik heb zelf een draver gehad en hem galop geleerd. Dat was nog wel in mn normaltijd overigens
    Ik ben begonnen met mn paard over balkjes te draven in de bak en in een lang weiland.
    Hierna maakten we een begin aan het springen. Ik wilde hiermee uiteindelijk gaan aangalopperen.
    Het heeft namelijk géén zin om je paard steeds harder aan te sporen tot hij aangaloppeert, want dat gebeurt bij een draver domweg niet (echt wel geprobeerd)

Vervolgens gingen we in draf op een hindernis af van zo'n 60cm, waarna ik probeerde hem door te laten springen zeg maar. Omdat dit best lastig was hebben we uiteindelijk zelfs inuitjes geprobeerd (4 achter elkaar, en dit leidde inderdaad tot een galopsprong welke we heel erg enthousiast beloonde. Het duurde een jaartje training denk ik, waarbij we deze oefening een paar keer per week deden, en de rest van de tijd dressuurden, maar toen had mijn draver écht een galopknop en konden we ook de keuze maken tussen rendraf of galop. Dat vond ik erg fijn. Er stond iemand bij mij op stal die de rendraf er echt uittrainde. dat vind ik jammer, want de rendraf is juist zo uniek voor een draver en zit echt heel gaaf in verlichte zit.
    Haar argument was dat haar paard anders niet goed kon leren galopperen. Ik heb die ervaring niet gehad. Mijn paard kon gewoon beide, en zelfs rengalop was uiteindelijk geen probleem voor hem.

Uiteraard zijn er 1000 wegen die naar een galop leiden. Ik weet ook niet of ik mijn manier nu (als natural) nog steeds zo zou doen. Ik denk dat ik veel advies zou vragen bij iemand die lesgeeft in klassieke dressuur. Vooral ook om de spieren goed te training voor de galop. Maar misschien geeft mijn ervaring je wel wat ideeën.

Succes!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik heb het in vrijheid aangeleerd, maar de mijne galopeerde wel af en toe een stukje in de wei...
    Hinnik!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er is ook een speciaal forum voor mensen met dravers, die hebben vast goed tips ook lijkt mij.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2009

@Sandra: Ja tuurlijk ben ik daar wat mee! Bedankt!

@Sita: Dat hebben ze al geprobeerd, maar ze hebben hem nog nooit zien draven, ook niet op de weide...

@Whoopie: Ah daar ga ik dan ook effe kijken!

Actief Forumlid labratje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    42

Ik kan je niet echt helpen denk ik, maar wil hier toch even reageren.
    Ik rijd sinds kort ook een draver, gelukkig heeft iemand voor mij hem al leren aangalopperen. De eigenaar rijd hem voornamelijk in het bos en op lange stukken gaat galopperen heel goed volgens hem. Ik heb dat nog niet geprobeerd ivm de sneeuw. In de bak daarentegen is het heel lastig voor hem. Zowel in vrijheid als onder het zadel is het erg lastig om hem aan te laten springen, eerst heel hard draven, wat kleine halve bokjes en dan een paar passen galop als we mazzel hebben. Ik heb besloten te wachten totdat de buitenbak bij ons weer sneeuwvrij is en het dan daar weer op te pakken. Die bak is een stuk groter en ik hoop dat hij op de lange stukken wat meer balans kan vinden.

Ook wil ik net als Sandra aan de slag gaan met hindernisjes, die tip heb ik al vaker gekregen!
    En misschien nog ten overvloedde: http://www.draverspraat.nl/forum/ Daar zijn heel veel mensen met hetzelfde probleem..

Ik heb er natuurlijk echt de ballen verstand van maar zou het een optie zijn om met zo'n dier te gymnastmiseren bv ala piet bakker waarbij ze toch op een andere manier hun spieren gaan gebruiken.

Eigenlijk zou je eerst de vraag moeten stellen..... waarom kan een draver moeilijk galloperen?

Ik weet hierop zelf dus het antwoord niet.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

2 redenen kan ik je alvast geven waarom een draver niet zo vanzelfsprekend als een anders paard kan galopperen
    1. dravers wordt in de training het galopperen afgeleerd, en dat gaat niet zachtzinnig.
    2. Dravers hebben een bijzondere manier van draven, en zijn ervoor gefokt om die draf te vertonen. e galop is er min of meer uitgefokt. Daarom kun je, zelfs bij de galop van een heel goed getrainde draver, nog vaak wel zien dat het een draver is. Bijna alle dravers blijven namelijk een aparte beenzetting houden bij de achterbenen. Iets wat tussen draf en galop zit.

Dan denk ik ook dat het belangrijk is dat je bij iedere draver apart uit moet zoeken waarom deze niet galoppeerd. Want als de draver het niet doet omdat het er hardhandig is uit gemept lijkt mij de benadering anders dan als de draver het nooit gezien of geleerd heeft. Of zie ik dat verkeerd?
    www.niettevermijden.com

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb ervaring met twee dravers. Mijn vorige, Jippy en mijn huidige, Lancelot.

Jip kon al galopperen toen ik hem kreeg. Dat zat heel lekker. Hij kon niet galopperen al je hem 'opjoeg', dan ging hij alleen in rendraf. Hij kon het wel in de bak, maar het ging het beste als er bij ons allebei ontspanning was. Het was in mijn 'normal' tijd. Eerst moest ik zorgen dat hij langzamer ging draven, door zelf langzamer licht te rijden. Vanuit die rust ging het dan beter. Hij sprong wel vaak aan in de verkeerde galop. Daar hebben we later aan gewerkt.

Lancelot kwam van de baan toen ik hem kreeg. Eerst heb ik hem tot rust laten komen, althans niet te veel rust, want als hij vanuit een heftig trainingsschema komt, dan is 'rust' ook weer niet goed. Zijn antwoord op alle vragen die ik hem stelde was gewoon heel hard gaan rendraven. Dat is wat ze leren. Als ze niet weten wat ze moeten doen, dan is voor hen de beste oplossing heel hard te gaan rennen, want dat is altijd goed. Dat moest eruit en dat bedoel ik met rust. Rust in zijn kop.
    Toen die rust er kwam en hij doorhad dat niet ieder antwoord op een vraag van mij rennen betekende, maar dat ik soms ook wel wat anders van hem wilde. De 7 games hebben hierbij geholpen.
    Ineens liet hij galop zien als hij los liep in de bak. Daar heb ik hem steeds heel erg voor beloond, ze willen het graag goed doen. Het lukte me nog niet op commando. Langzaamaan begon hij het te doen als ik het vroeg, soms ook weken niet. Ik heb het steeds gevraagd, maar als het antwoord niet kwam heb ik hem niet opgejaagd. Ik zorgde dan dat er weer rust kwam, dus langzamer draven. Dit was allemaal los of online.
    Toen ik op een gegeven moment het idee had, dat hij wist wat ik bedoelde, ben ik wel een paar keer wat 'doortastender' geweest (lees: fase 4 gegeven) om hem in galop te krijgen en hem daarna heeeeel erg beloond.
    Uiteindelijk doet hij nu nooit meer rendraf, ik heb het er niet bewust 'uitgetraind', hij kiest er gewoon nooit meer voor. Galop gaat nu, maar nog wel zwaar en moeizaam als ik het van hem vraag, wanneer hij het uit zichzelf doet, dan heeft hij een goede galop. Verder doen we nu ook gymnastiseren aan de hand, dat zal ook wel helpen. Alleen blijft hij idd een vreemde beenzetting hebben en kan bijv. nog niet goed 'gedragen' draven op een kleine volte.

Rijden doen we nog niet, dus daar kan ik verder geen tips over geven.
    Het belangrijkste lijkt mij rust, ze moeten nog aan elkaar wennen en tijd lost ook veel op. Hij zit waarschijnlijk nog in 'renbaanmodus' en weet niet dat zij iets anders van hem wil.
    Gymnastiseren zal vast helpen.
    Niet opjagen, waarschijnlijk gaat hij dan juist in rendraf. Overigens, als ik nu mijn paard opjaag om te spelen ofzo, dan gaat hij gewoon in galop.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

de mijne was te traag voor de koers en nog niet omgeschoold. eerst hebben we hem wat laten doen omdat hij in slechte toestand was, maar later ben ik hem steeds uitbundig gaan belonen en toejuichen als hij 'iets' anders dan draf deed bij vrij losgooien of longeren en dergelijke. na een half jaar begon hij dus ook af en toe op de wei eens wat bokkensprongen te maken of een sprintje te trekken en dan probeerde ik hem ook altijd aan te moedigen.
    vooral niet aan je teugels hangen ofzo, want dan gaan ze toch maar harder draven. ik zou echt proberen om eerst vanop de grond het commando 'galop' erin te krijgen zodat je hem later echt losjes kan laten vertrekken.
    ik moet zeggen dat hij nu een heeeeeeeerlijk zachte galop heeft; dus een draver kan wel degelijk 'normaal' galoperen als ze het kennen.
    Hinnik!

Aangemeld
    Mar 2009

Bedankt allemaal! Ze heeft het gisteren eens geprobeert met de balkjes en er kwamen al een paar passen uit!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Dan gaat het met een berg geduld vast wel goed komen

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sarah
    Dan gaat het met een berg geduld vast wel goed komen
    µ

Ja inderdaad, ze heeft me trouwens verteld dat je gelijk hebt, ze krijgt er nooit een galoppas uit als hij snel en gestrest draaft, alleen als hij het rustig doet

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Die post vind ik echt WEINIG toevoegen hier...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten