Ik zal eerst ff in grove lijnen het verhaal vertellen over lady en ons. Lady is 20 jaar en heeft haar laatste 15 jaar bij 1 eigenaar door gebracht die haar altijd vrijetijds matig gereden heeft. Lady is op papier een rijpaard maar is overduidelijk een draver in alles wat ze doet en ook qua uiterlijk.
We hebben Lady bij haar bekeken en aan de hand was ze super fijn en licht. We hebben haar ook gereden. Opzich ging dat goed. In stap deed ze alles wat ik wilde. Met de draf hadden we beide moeite. Wij dachten dat dat lag aan een te klein zadel, gladde spijkerbroek en het feit dat wij de draf van een fjord gewend waren.
Bij ons aangekomen merkte we dat het nog al een omschakeling was voor haar. Ze is verder makkelijk en lief in omgang maar ik merk dat ik nog steeds erg bang voor haar ben. De korte en onrustige bewegingen maken dat ik haar eng vind en dat merkt ze. Ze maakt er geen misbruik van maar word nog onrustiger.
Na een paar weekjes zou Bart les krijgen op haar. We hebben haar opgezadeld en dat alles ging prima. Bart heeft ook 3 rondes rustig met haar gelopen in stap. Tot hij de lerares verkeerd begreep, hij de verkeerde been hulp gaf en Lady echt gas gaf en gas bij bleef geven. Bart had echt 0,0 controle en is er uiteindelijk afgesprongen.
Ik persoonlijk zal haar nooit willen rijden omdat de angst veel te groot is. Dean is net zo'n onervaren ruiter als ik dus zal er ook niet snel op komen. Bart durft het wel aan en is niet bang maar ik als moeder sta ook niet rustig aan de kant Als we dus verder gaan met haar zal ze dus niet veel gereden worden en is ze afhankelijk van een beetje parelli en piet bakkeren. Maar ze is ook afhankelijk van Dean die een drukke baan heeft en niet zo heel veel tijd heeft. Ik durf het echt niet met haar. Ik ben nu zo bang dat we haar te kort gaan doen. Bij de vorige eigenaar werd ze bijna dagelijks gereden of gelongeerd. Nu zijn wij beide geen voorstandersvan longeren
Opzich pakt ze het parelli werk erg snel op en kunnen we daar nog erg veel mee maar is dit afdoende voor het paard. Een lekkere buitenrit zit er niet meer in voor haar op deze manier. Ik wil Lady niet te kort doen maar wil ook zeer zeker mijn gezin niet te kort doen.
Voor ik iets beslis wil ik zeker niet over 1 nacht ijs gaan vandaar dat ik jullie om jullie eerlijke mening vragen.
Bladwijzers