Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Steentjes in hoeven, wat eraan doen?

Steentjes in hoeven, wat eraan doen?

Mijn pony krijgt met buiten rijden vaak steentjes in haar hoeven en die zitten dan tussen het randje van haar hoefwand en zool.
    Soms zitten ze er best wel diep in en heb ik het idee dat ze daar last van heeft.
    Ik haal ze na het rijden er altijd uit, maar de volgende dag met het buitenrijden zitten er weer steentjes in.

Wie weet hoe ik het kan voorkomen dat er steentjes in haar hoeven komen? En is het goed om ze er daarna er meteen weer uit te halen?

Re:Steentjes in hoeven, wat eraan doen?

Mijn paardjes hadden met wandelen ook altijd hun hoefjes vol met steentjes. Ook echt best diep in de witte lijnen. Eén van de twee liep ook echt kreupel op stenige ondergrond in het begin. Ik haalde altijd alle steentjes er weer uit na het wandelen en soms ook onder het wandelen nog een paar keer.
    Advies van de hoefsmid was om gewoon veel over harde ondergrond te blijven wandelen, dan zou het vanzelf beter worden. Nu hebben ze inderdaad nog maar heel zelden een steentje in hun hoef en ze lopen prima, ook op stenige paden
    Surrender to fun!

Oke, bedankt voor je reactie.
    Dan doe ik maar hetzelfde als jou!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Tip:

geen hoeven krabben voordat je weggaat. Dan kan er nl ook niets inkomen
    Als je terug bent, natuurlijk wel even uitkrabben.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb er hier ook veel last van met whoopie omdat er veel d e,d in de beurt ligt, het wordt echter niet minder erg, ik doe wat Hester ook doet, geen hoeven uitkrabben voor die tijd, en als je onderweg echt getik hoort dan verwijder ik het steentje. Ook heb ik hoefschoenen voor bepaalde stukken omdat daar van die grote steentjes liggen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Tip:

geen hoeven krabben voordat je weggaat. Dan kan er nl ook niets inkomen
    Als je terug bent, natuurlijk wel even uitkrabben.
    Ik krab de hoeven nooit voor het rijden, en haar hoeven zijn meestal zonder hoeven krabben ook al schoon.
    Maar de steentjes gaan in de witte lijn zitten.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Dan is de witte lijn niet veerkrachtig en smal genoeg. Laat je bekapper er maar een keer naar kijken, en maak samen een plan hoe dit te verhelpen.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hester heb jij daar tips voor dan, whoopie heeft dit nml ook, ik krijg hiervoor nooit tips van Klaas eerlijk gezegd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pete Ramey heeft een 10 delige dvd serie waarin hij 'alles' uitlegt over hoef onderhoud.

Heel begrijpelijk, heel prettig. http://www.hoofrehab.com/underthehorse.htm

Je witte lijn versmallen kan door hele goede mustang rol, je hoefwand op zool niveau brengen en zo nog een paar dingen. Maar er speelt van alles wat invloed kan hebben. Volgens mij is het niet een kwestie van gewoon even uitleggen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Die mustangrol daar let ik altijd wel op maar mag mischien wel meer bij haar, en de hoefwand doe ik wel gelijk met de zool, maar achter laat ik wel iets staan juist ivm dat gevoelig lopen.
    Ja zo,n serie kopen dat vindt ik dan wel weer erg veel geld.

Er zijn hier al eerder mensen geweest die de serie samen hebben gekocht geloof ik, mischien is dat nog een dee??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Die mustangrol daar let ik altijd wel op maar mag mischien wel meer bij haar, en de hoefwand doe ik wel gelijk met de zool, maar achter laat ik wel iets staan juist ivm dat gevoelig lopen.
    Ja zo,n serie kopen dat vindt ik dan wel weer erg veel geld.

Er zijn hier al eerder mensen geweest die de serie samen hebben gekocht geloof ik, mischien is dat nog een dee??

Bij iedere stap die je paard zet, wordt de hoefwand naar buiten geduwt. Als je hoof wall te breed is, dan rekt m.i. je witte lijn ook uit. Hoe breder je hoof wall, des te breder je witte lijn en des te meer rotzooi er in kan blijven hangen. Je kunt dus wel een hele mooi mustang rol maken maar als je dat doet aan het 'einde' van een hele brede hoofwall, dan helpt dat nog steeds niet heel erg veel.

Hier zie je een plaatje van een bekapping voor en na. Zie de witte lijn en het verschil van de hoeveelheid rotzooi die daar in kan blijven hangen.

Ik heb deze plaatjes zo maar van het internet geplukt.

Hester, ik ben een amateur met nog weinig ervaring, dus correcties op mijn verhaal, of aanvullingen zijn meer dan welkom.
    www.innerfeeling.nl

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt voor je reactie Roos, en ik snap absoluut wat je bedoelt, ik wist niet dat je de voorkant dan zo "kort"kon doen,ik vindt het wel het proberen waard, Klaas Feuth die ik heb voor het bekappen is niet zo van de extreme mustangrol, ik vraag hem altijd om het wat meer te doen, maar daarnaast houd ik hem ook niet goed bij, dat moet ik dus wel meer doen. Ik ga dinsdag eens even met de hoeven aan de slag.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Bedankt voor je reactie Roos, en ik snap absoluut wat je bedoelt, ik wisr niet dat je de voorkant dan zo "kort"kon doen,ik vindt het wel het proberen waard, Klaas Feuth die ik heb voor het bekappen is niet zo van de extreme mustangrol, ik vraag hem altijd om het wat meer te doen, maar daarnaast houd ik hem ook niet goed bij, dat moet ik dus wel meer doen. Ik ga dinsdag eens even met de hoeven aan de slag.
    Ja, de mustang rol kan heel dicht bij komen. Bij de teen vijl ik hem tot in de witte lijn. Dan rollen de hoeven lekker af.
    www.innerfeeling.nl

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat is wel grappig omdat ik de laatste tijd veel op het asfalt heb gelopen met Whoopie, had Whoopie achter de voorkant van de hoeven echt kort, ik dacht oei als dat maar niet tekort wordt daar moet ik even mee opletten, blijkt het juist goed te zijn.
    Ik heb net het boek Natuurlijk bekappen er even bij gepakt, ik zal weer eens wat gaan bijscholen, je bent nooit uitgeleerd met een paard.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Interessant topic. Bully was vroeger natuurlijk hb dus toen ik begon met nh raspte ik altijd de tenen helemaal tot in de witte lijn. Dat ben ik ook al die tijd blijven doen. Hij had een iets verbrede witte lijn, dus ook vaak steentjes in de voet helaas. Maar dan vooral aan de zijkant.

In een gezonde voet kan dat volgens mij niet dan wel zo goed als niet.

Roos bedankt voor je uitleg! Ik zie wel herkenning ook. Aliso is 1 keer bekapt in zijn 5 jarige leven. Die ene keer was 7 maanden terug denk ik, zo niet langer. Marco adviseerde mij er toen zo min mogelijk aan te doen, dus heb tot nu toe nog niks gedaan. Het grappige is dat zijn voeten dus eigenlijk niet zozeer langer worden. De witte lijn blijft mooi, maar hij loopt zelf een flinke mustangroll erin. Ronder ongeveer dan ik hem zelf zou maken. Hij heeft wel een stukje hoefwand, niet heel veel, maar iets, wat volgens sommige stromingen zou leiden tot het verbreden van de witte lijn. Maar volgens dit verhaaltje dus ook weer niet. Goed om te horen.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten