Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Ataxie en training

Ataxie en training

Sinds gisteren heb ik het paard van vrienden onder mijn hoede: een letterlijk enorme schat van een KWPN-er (schofthoogte ongeveer 1.75!). Ze is ongeveer 8 jaar oud en licht dressuurmatig gereden. Nu schijnt ze ooit te zijn gevallen, waardoor er iets is beschadigd in haar nek en daardoor loopt ze licht atactisch, linksachter. Ze geeft moeilijk haar achtervoetjes, omdat ze dan haar evenwicht verliest. Ze is ook erg slecht bespierd op de achterhand, staat in geen verhouding met de rest van haar lijf.

Ik ben (voorlopig) niet van plan om haar te berijden, maar wil wel wat met haar doen. Allereerst een beetje grondbeginselen van Parelli leren natuurlijk, hoewel ze zich tot nu toe voorbeeldig gedraagt. Maar wat kan ik doen om haar lichamelijk wat te versterken? Iemand enig idee wat goed is voor deze paarden? Balkjes lopen bijvoorbeeld? Lange teugel-werk? Iets anders?

Alle tips zijn welkom.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Ataxie en training

Ben je bekend met het werk van Linda-tellinton Jones, dat zou mischien wel goed zijn voor dit paardje. Touches maar ook afstrijken om meer gewaarwording van het lijf te krijgen, werken met bandages om het achterwerk dat soort dingen. Eerlijk gezegd denk ik dat zo,n paard niet veel profijt heeft van parelli wel als basis in de omgang, altijd goed denk ik, maar in het bewegen zou ik zo,n paard juist meer begeleiding aanbieden, ik zou met hem klassiek werk aan de hand doen en kijken of je hem op die manier sterker kunt maken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ja, dat was ook precies mijn idee. Parelli gewoon voor de omgangsvormen, voor de lichamelijke problemen heeft ze meer specifieke aandacht nodig. Maar wat precies? Linda Tellington Jones ken ik niet echt, zal ik eens wat over opzoeken. Maar jij denkt dus ook dat klassieke oefeningen aan de hand zouden kunnen helpen? En wat in het bijzonder?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi Liesbeth, ik weet niet of die oefeningen zouden helpen hoor heb geen ervaring met paarden met ataxie. Maar op die manier kun je paarden heel rustig sterk maken, mischien eens kijken bv op de site van Marijke de Jong, Branderup dat soort mensen. Klassieke dressuur heeft een bepaalde opbouw, je begint rustig met hoofd laag, stelling vragen dan schoudervoor/binnen dat soort dingen. Kijk maar eens in het dagboek van Ilian, en bij Maaike die hebben wat foto/filmmateriaal ook.

Je zou eens in de bibio kunnen kijken voor een boek van Linda-tellington Jones, is echt intressant,ook de oefeningen die ze aan de hand doet.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Over academische rijkunst en ataxie: Op de stal van Ilian en Gemma (de measberg in arnhem) hebben ze een tijd een paard met ataxie gehad (Valencio). Sonja Braafhart heeft dat paard een hele tijd getraind, er staat daar een verslag over op de site demaesberg.nl.
    Dat paard heeft jammergenoeg een nieuwe aanval van ataxie gehad en is overleden, maar de training sloeg wel heel goed aan geloof ik.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

De dvd van Marijke de Jong heb ik, alleen nog niet bekeken. Dat zal ik vanavond eens doen. Want ik heb wel het gevoel dat ik het paard op die manier wat kan helpen. De site van de Maesberg zal ik ook eens opzoeken. Andere tips zijn nog steeds welkom natuurlijk!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou met een paard dat zulke fysieke problemen heeft niet zomaar zelf beginnen, maar eerst een paar lessen nemen bij een goede (ervaren!) instructeur. Zodat je gerichte tips en oefeningen krijgt, die voor dit specifieke paard goed zijn. Gymnastiserend werk aan de hand is een vak op zich, en met een paard met een gebrek moet je al helemaal goed weten wat je doet...

Ja, dat begrijp ik Marja, ik zal ook echt geen dingen doen waar ik zelf mijn twijfels bij heb. Maar het paard is niet heel erg atactisch, het is tot voor kort ook normaal (dressuurmatig) bereden en dat ging goed. Maar omdat ze voorlopig niet bereden wordt (ze staat eigenlijk bij ons te wachten op een nieuwe eigenaar of verzorger) wil ik haar een beetje fysiek ondersteunen. Gewoon met wat oefeningen die goed voor haar zijn en die (verdere) afname van haar bespiering tegengaan. Haar alleen maar een beetje aan de longeerlijn rondjes laten lopen lijkt mij niet zo zinvol, vandaar mijn vraag om wat tips.

Ik kan je ook de rechtrichtende oefingen aanraden van de academische rijkunst.

Een van de paarden van Florien had er ook mee te kampen maar daar is nu weinig tot niet meer van merkbaar.
    Het voordeel van de academische rijkunst is dat het net als parelli in heldere fases is opgedeelt en je rustig aan de hand wat kan beginnen met buiging en ondertreden op de volte.
    Er zijn momenteel best wel een aantal mensen beschikbaar die je zouden kunnen helpen

Succes

Toen ik nog in het Land van ooit werkte hadden we een hele grote clydesdale die ataxie had en als training om de achterhand sterker te maken moest hij veel heuveltjes <of dijken> lopen ..omhoog..omlaag , natuurlijk rustig opbouwen, het was een groot slungelig paard maar hij kon goed mee in het werk ondanks z'n ataxie. succes ermee
    www.andreaenariel.info

@vosroy: ik zou graag eens les hebben in academische rijkunst, het probleem is alleen dat ik in Zeeland woon. Ik heb eens wat gesurft, maar kom tot nu toe geen mensen tegen die hier in de buurt les geven. Als je er eentje weet, GRAAG!

@andrea: heuveltjes lopen is wel een goed idee denk ik. Heuvel hebben we hier niet zo maar wel duinen. Bedankt voor de tip!

Liesbet,

In zeeland kan ik niemand bedenken die les geeft in de acaemische rijkunst.

8 mei organiseer ik een lesdag rechtrichten bij ons op stal. Mischien kan je komen met je paard of komen kijken kan natuurlijk ook.

Ja, dat zag ik! Ik ben bang dat ik dan op vakantie ben... Maar als ik al terug ben, kom ik zeker!

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Hey liesbet, ik ben net begonnen met rechtrichten maar heb al wel bij een paar paardjes gezien wat voor verschil het kan maken! Heb je het e-book van Marijke de jong al? Staat veel info in om mee te beginnen. Ik zou dan wel voor praktijk kijken of je les kan krijgen. Succes!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

We hebben Raymond in de buurt Hij is goed! Hij werkt vooral volgens Racinet, Frans klassiek.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten