Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: hoeveel kan een jong paard trekken?

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Re:hoeveel kan een jong paard trekken?

Zo ben ik begonnen, ook vrij dunne banden, kwamen bij de fietsenwinkel, brommerwinkel vandaan

Toen hiermee gaan mennen. Was erg zwaar, maar konden we veel mensen meenemen

Zo rijden wij nu, met harde banden, maar nu ben ik verwend

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Leuk nog meer foto's

Vooral die laatste, wat een gave combinatie

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Dat vind ik iets te gekleurd.
    Maar past allemaal wel top bij elkaar.

Harde banden vind ik zelf trouwens gauw te weinig schokken dempen. En is meer snijdend in het zand.
    Maar goed, jij hebt er een best paardje voor lopen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

In de powerhorsecompetitie zijn harde banden verplicht. Anders was ik zeker voor luchtbanden gegaan

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Ik begon met een wagentje op een soort van kruiwagenwielen, dat liep ontzettend zwaar in de bak, ondanks het lichte gewicht van de wagen zelf.

Daarna heb ik met deze wagen gereden, maar omdat deze voor Reb toch wat aan de zware kan was, wat anders gaan zoeken, vooral omdat ik alleen maar in de bak men.

Toen vond ik dit concourswagentje. Trekt en is een heel stuk lichter en de wielen een maatje groter, scheelt een berg!

Ik zou dus met het aanschaffen van de wagen ook goed kijken naar de inchmaat van de wielen, want dat scheelt nogal wat voor het trekcomfort.
    Succes!
    Always put the relationship first!

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Leuk hoor, nog meer foto's

Ga ik ook zeker weer meenemen in m'n zoektocht

Thanks

Qua gewicht kan een volwassen, gezond paard mits de basisbespiering erop zit in elk geval zijn/haar eigen lichaamsgewicht trekken.

Bij een kar is niet zo zeer het gewicht van de kar belangrijk voor hoe zwaar de kar is voor het paard maar de rolweerstand, dus hoeveel kg trekkracht zeg maar heeft het paard nodig om de kar in beweging te krijgen.

Lichte karretjes als sulky's moeten goed in balans zijn anders drukken ze inderdaad makkelijk op de rug.

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Ook weer waardevol

Er zijn tegenwoordig ook sulkys met vering, zag er goed uit. Op die manier hobbel je toch niet zo ondanks dat je op een tweewieler zit.
    Een sulky kan voor het prille begin ook weer makkelijker zijn voor het geval dat je paard zich plotseling omdraait.
    Maar is ook weer persoonlijk hoor, de een zegt juist doen, de ander zegt is niet direct nodig.

Ik heb ervaringen met diverse wagens inmiddels. Mijn shetty loopt nu voor een sulky hiervoor had ik een concourswagentje, was hier vanaf gestapt omdat ik toen waar ik reed niet tussen de fietspaaltjes kon en met de sulky wel
    Nu ben ik aan het sparen voor een marathon omdat ik 2 span wil gaan rijden.
    Mijn vorige ijslander liep ook voor een sulky eentje met veel vering, zat waanzinnig lekker en specialmade voor ijslanders.
    Ook rij ik zo af en toe met iemand mee die een kruizing recreatie wagen marathon wagen heeft met harde wielen. Dat rijd vrij stug en hobbelig. Het paard moest wennen aan het vele geluid over de half verharde paden.
    En weer iemand anders rijdt een pony met autobanden onder de wagen. Dit loopt op de weg perfect maar in het bos en zandpaden relatief zwaar.

Als je een tinker goed traint dan kan hij veel trekken hoor.
    ik voeg me voor de rest bij de anderen aan, veel lange rechte stukken rijden is makkelijker dan bochten werk.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Dit is wel een hele kleine tinker , meer maatje kleine fjord of grote ijslander, zoiets....

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten