-
Forumlid
Met een cordeo rijden
Hallo,
ik hou me nu al een tijdje bezig met NH en dat gaat wel goed.
Ik ben nu ook bezig met freestyle rijden, in het begin doe ik dan met een barebackpad en een touwhalster, en als ik een tijdje aan het rijden ben doe ik een halstertouw om z'n borst (beetje zelfde idee als een cordeo). Het gaat goed en ik en mijn paard hebben er veel plezier in, ik heb nu een cordeo besteld omdat dat toch makkelijker is, maar nu heb ik een vraagje, hoe rijden jullie met een cordeo? Ik gebruik ook een zweepje om hem soms een beetje te sturen als het niet helemaal lukt
. Dan doe ik gewoon het zweepje op zijn hals leggen en dan begrijpt hij al wat ik bedoel.
Groetje Rowena
-
Forumlid
Re:Met een cordeo rijden
Hallo rowena,
Als je met een cordeo gaat rijden is het vooral dat je goed weet wat je met lichaam en ademhaling etc. doet zodat je daar je paard mee stopt en stuurt in combinatie met druk tegen de hals door cordeo, en dat je de signalen "vooral van de cordeo" zo subtiel mogelijk houd. Op het moment dat iets dreigt te mislukken bijv; je wilt sturen maar je voelt dat hij niet luistert, maak er geen krachtmeting van maar ga halthouden, even tot jezelf komen, lekker zitten en weer overnieuw beginnen met duidelijke lichaamssignalen.
Toen ik begon met cordeo rijden had ik nog nooit gehoord van rijden met een parelli stick, en heb ik moeilijke dingen vooral aangeleerd d.m.v positievie gedragstraining, ik wilde bijv; zeker weten dat mijn paard goed kon stoppen ten alle tijden dus leerde ik hem stoppen ik combinatie met lichaam en ademhaling maar ook met mijn stem, ik zei dan
rrrt als hij dat dan goed deed riep ik meteen "goed zo" <dat is onze click> en dan kreeg hij een beloning met als gevolg dat ik vanuit volle galop overal ten alle tijden mijn paard kan stoppen op prrrt !
Nu leer ik alle paarden zo , en ik ben best tevreden want ik kan stad en land afrijden met cordeo , al moet het met 3 tegelijk.
Vorig jaar heb ik een onderlinge dressuur wedstrijd <b- proef > meegereden, en ik had gewonnen, ik was zo trots.
Het is een kwestie van " goed voelen" en je doel laag houden, niet meteen te veel willen en dan gaat alles veel sneller want dan is het voor je paard ook leuk.
Als je nog iets wil weten dan hoor ik het graag, veel succes 
www.andreaenariel.info

-
Forumlid
Re:Met een cordeo rijden
Hallo,
oké bedankt voor je reactie
.
Ik leer ook dingen op me stem, als ik wil dat hij stopt dan zeg ik ho.
Ik heb er veel zin in om mee te rijden.
Gr Rowena
Forum Rechten