Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: hulpen met een cross link hoofdstel

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

hulpen met een cross link hoofdstel

Hallo allemaal,

Ik heb nu twee keer gereden met Easy met zijn cross link bitloze hoofdstel.
    http://s9.photobucket.com/albums/a61...t=_DSC4968.jpg

Ik heb het gevoel dat door de baard van Easy de release niet zo heel goed is maar ik denk dat hij toch wel degelijk het verschil kan voelen tussen wanneer ik de teugels aanneem en wanneer ik loslaat.

Nu vraag ik me af, zijn je hulpen met zo'n bitloos hoofdstel nu anders als met bit? Ik heb hiervoor alleen nog met bit gereden en met dat paard had ik een heel licht contact. Halthouden ging op mijn zit en afwenden voor het grootste gedeelte ook.

Nu met Easy heb ik het gevoel dat ik meer meelift als dat ik echt wat te zeggen heb.
    Voorbeeldje hiervan is dus dat we eergisteren in galop de rotonde overvlogen achter een ander paard aan(Amigo die ook bitloos word gereden en die volgens mij ook niet echt luistert).

Ik heb een constante druk geprobeerd om langzamer te gaan en ook ophoudingen maar het had allebei niet echt effect.

Moet ik dezelfde hulpen aanhouden als met bit(dus beide handen verplaatsen met sturen en langzamer door middel van ophoudingen) en is dit dus gewoon een gehoorzaamheidskwestie of ben ik gewoon verkeerd bezig en rijd je compleet anders met een crosslink hoofdstel?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:hulpen met een cross link hoofdstel

Volgens mij maakt het niet uit, zelf rij ik niet met een crosslink hoor, maar met een side-pull.
    Maar heb je het hoofdstel eerst uitgeprobeerd in de bak? Het is met elke optoming zo dat je duidelijke afspraken moet hebben met je paard waar hij op reageerd, als dit niet zo is dan zou ik zeker niet buiten gaan rijden.
    Over het algemeen kun je een paard wanneer het niet luisterd naar zit en ophouding beter aan 1 teugel indraaien met zijn hoofd en zo laten stoppen.
    Maar ik zou eerst in de wei/bak gaan oefenen. Overigens hoor ik wel vaker dat een croslink niet altijd duidelijk is voor een paard maar daar loop je denk ik sneller tegen aan als je echt dressuur gaat doen.

Doe je aan parelli, als je volgens die methode leert rijden dan leert je paard uiteindelijk op lichte teugeldruk te stoppen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

ja ik ben inderdaad bezig met parelli.

Met het rijden is mijn probleem dat we geen bak hebben. Wel een klein weitje maar daar mag niet in gereden worden want dan maak je nu de hele grasmat stuk.Ik geloof in de zomer wel.

Het rijden volgens parelli gaat dus niet helemaal werken(follow the rail enzo werkt niet echt als je het langs de straat moet doen dus ik begin gewoon met grondwerk en ga met de tijd kijken hoe ik het in het rijden kan verwerken.

In princiepe zou het het zelfde moeten werken als met bit. Dezelfde gehoorzaamheid dan als jij een ophouding geeft met de teugels en daarvoor afgaand al met je zithulpen hebt aangegeven dat je wilt stoppen of langzamer tempo wilt zou het paard er op moeten reageren.
    Het kan zijn dat je paard nog niet is bevestigd in jouw nieuwe aanwijzingen en het niet begrijpt waardoor het door blijft lopen.
    Of het hoofdstel past niet goed bij jullie als combinatie. Elk paard heeft zo zijn voorkeur, bij de 1 werkt het ene hoofdstel beter als bij de andere.
    Mijn ponys hebben ook giga baarden en hebben geen probleem met het kruislinkse systeem, maar nogmaals elke paard of pony is anders. Net als de ruiters

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als je buitenrijdt dan kun je toch dezelde fases gebruiken met het rijden die je ook leert met parelli, belangrijk is eerst dat je het paard leert zijlings in te draaien op een lichte vraag, dit doe je ook tijdens het grondwerk deze oefening. Als het goed is wordt in level 1 ook behandeld hoe je een noodstop moet maken, dit zou ik dan ook toepassen. Het is belangrijk dat je hier heel erg consequent in wordt, dus een vraag moet altijd beantwoord worden anders ga je door je fases en tenslotte draai je in totdat je paard ontspant.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

ja maar ik ga niet hier langs de weg gelijk met een touwhalster rijden met 1 touwtje eraan dat vind ik niet veilig. Zouden die oefeningen ook goed werken met een cross link dan?

zowiezo het versnellen kan wel op de parelli manier, moet ik gewoon even een string meenemen. er liggen hier wel ruiterpaden maar allemaal langs de weg.

Het werken vlg parelli heeft niets met je optomingen en of ander materiaal te maken.
    Het zijn afspraken die jij en je paard maken welke tot een fijne communicatie werken en je dus samen "veilig" over straat kunt.
    Of plezier samen hebben. Je kunt ook parellieen zonder optoming.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Waarom zou je nu met 1 teugel moeten gaan rijden?
    Die oefeningen met 1 teugel zijn er voor de ruiter, niet voor het paard. Het is voor jou om te leren dat je je paard inbuigt als je een noodstop moet maken; om de reflex om aan 2 teugels te trekken af te leren.

Dit klinkt alsof je met jouw paard nog geen duidelijke afspraken hebt gemaakt over de hulpen die jij geeft, en hoe hij daarop moet reageren. Levensgevaarlijk om daar zo mee langs de weg te gaan rijden! Het kan (zoals al gezegd) met het hoofdstel te maken hebben en het kan dus ook dat hij met een ander hoofdstel de hulpen beter begrijpt, maar als ik jouw verhaal zo lees krijg ik de indruk dat je hem gewoon dit hoofdstel om hebt gedaan en bent gaan rijden, zonder te kijken of jullie wel afspraken met elkaar hebben over inbuigen en nageven op druk.

Die afspraken zul je toch echt eerst moeten maken en goed bevestigen, voordat je veilig met hem kunt rijden. Met welk hoofdstel dan ook, met of zonder bit!
    Maar je rijdt Easy toch nog maar net, of heb ik dat verkeerd? Ik denk dat je eerst wat meer tijd moet steken in de basis.

Overigens kun je follow the rail ook prima buiten doen: het heet dan follow de Trail en je paard moet dan het pad volgen dat je uit hebt gekozen. Telkens als hij van de route afdwaalt, leidt je hem weer terug op het pad en als hij daar loopt, laat je hem met rust. Ik heb dit met mijn paarden ook heel veel in het bos gedaan; is nog veel leuker dan in de bak ook!

Met Atli werkte een crosslink hoofdstel trouwens ook niet goed (IJslander, flinke baard). De release was belabberd waardoor het hoofdstel constant lichtjes aangesnoerd bleef zitten, wat Atli de neiging gaf daar lekker in te gaan hangen. Niet fijn. Op touwhalster is hij echter wel prima en licht te rijden (alleen niet goed dressuurmatig). Met bit is hij ook superlicht. Dus ja, het kan aan het hoofdstel liggen maar om dat zeker te weten zul je denk ik toch echt eerst wat aandacht aan je training moeten besteden, zeker als Easy het niet gewend is met dit hoofdstel gereden te worden.

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

bedankt voor alle reacties ten eerste!

ik rijd hem inderdaad pas net! Als het goed is word hij al langer met het crosslink hoofdstel gereden. De eigenaren kennen hem het beste en tot nu toe ben ik alleen nog achter de kar aan geweest of achter Amigo en z'n baasje.

Follow the rail ga ik zeker proberen. Misschien dat ik met het touwhalster moet proberen. Ik heb touwteugels maar ik vrees dat die heeeeeel lang gaan zijn voor zijn korte lijfje misschien maar een setje bestellen.

inbuigen vanaf de grond ben ik al mee bezig dat gaat best goed al is het nog geen reflex.
    ik denk dat ik gewoon voor nu bezig ga met grondwerk en rijden wanneer ik samen met iemand anders ben wanneer het veilig en vertrouwd voelt ga ik er alleen op uit.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat je het pakket nog eens goed moet doornemen want je hebt mij idd verkeerd begrepen, ik bedoel echt niet dat je met 1 teugel moet gaan rijden , maar dat je net wat Marja zegt kunt leren niet te proberen te remmen op 2 teugels dat heeft nml geen zin dan gaat je paard ertegenin hangen. Als je je paard eenzijdig kunt laten inbuigen dan ontkoppel je de achterhand, daardoor kan hij de achterbenen niet meer onder zijn lijf zetten en dus geen snelheid meer maken, je kijgt controle over de motor om zo maar te zeggen.
    Je kunt er ook eens op googgelen "one rein stop".
    En deze techniek kunje gebruiken bij elke optoming.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

nee ik heb het wel begrepen! Ik snap hoe ze de stop aanleren door eerst met 1 teugel te stoppen en later hoef je alleen je hand een beetje over de teugel te laten glijden en dan nog kleiner.
    Ik bedoel alleen dat het aanleren lastig is langs de weg omdat voordat het paard het principe snapt je een soort rondje gaat maken tot je stilstaat maar misschien kan ik een plek vinden om dat te oefenen. in het park ofzo. Dat komt wel goed denk ik!

ik heb in ieder geval antwoord op mijn vraag hoe te rijden met een cross link, gewoon hetzelfde als met een hoofdstel met bit. Het gaat gewoon een kwestie worden van de hulpen verfijnen en wat meer gehoorzaamheid oefenen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tip: als je het langs de weg oefent, en de weg ligt aan je linkerkant, vraag het hoofd dan naar rechts zodat hij van de weg afdraait.

Maar oefen dit eerst gewoon op de grond (op het erf, in de wei), tot het echt licht en makkelijk gaat!
    Dan gaat het vanuit het zadel meestal al vrij snel ook goed.

Als hij al langer met de crosslink gereden wordt dan kent hij het hoofdstel en de manier van druk in elk geval al wel, maar dat hoeft nog niet per se te betekenen dat er goede afspraken met hem gemaakt zijn over het wijken voor druk van het hoofdstel, en het hoeft ook nog niet te betekenen dat jij alle hulpen goed geeft , dus flink gaan oefenen lijkt me een goed plan! Succes, en laat je nog eens weten hoe het gaat?

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

ik houd jullie op de hoogte
    veiligheid staat wel hoog op m'n lijstje en in galop over de rotonde is niet echt veilig

Bladwijzers

Forum Rechten