Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: LB-ex, hoe ver ga je daarin mee?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

LB-ex, hoe ver ga je daarin mee?

Mijn minishetlander heeft misschien een klein hoofd, maar het zit boordevol met ideeen.
    Hartstikke leuk, zo'n creative Shet dit op eigen initiatief gaat showen wat hij allemaal kan met een playrol, een balk, een zeil of een pion, en mij persoonlijk meesleurt naar een van deze obstakels als we er toevallig niet bij in de buurt staan

Die creativiteit is een eigenschap waar ik zuinig mee wil zijn, want dit IS Henkie, en Henkie mag zijn wie hij is.
    Maar als Henkie meer wil worden dan hij nu is, dan zal hij toch een beetje naar me moeten gaan luisteren.

Vandaag gingen we achtjes doen. Hij heeft 2 dagen geleden een poging tot achtjes gedaan, wat eindigde in prachtige sprongen over en op de playrol, waarna ik in een lachstuip er maar de brui aan gaf.
    Vandaag dus poging 2.
    Henkie doet braaf 2 achtjes, maar heeft daar nog veel hulpen voor nodig. Ik wil wat meer pattern erin zien, dus wil doorgaan tot hij het patroon herkent, maar bij achtje 3 stopt henkie bij de rechter playrol en neemt een sprong met 2 voorbenen over de playrol, achterbenen er achter. Ik kan er niets aan doen, lig dubbel van de lach, en vraag hem opnieuw een achtje als ik uitgelachen ben.
    de linkerplayrol gaat prima, maar bij de rechtplayrol neemt hij weer zo'n rare sprong om de playrol vervolgens TUSSEN zijn twee voorbenen te parkeren
    Hij vindt dit duidelijk een geweldig knap kunstje, want de 3 achtjes erna doet hij precies hetzelfde. de linker gaat vlekkeloos, de rechter gaat hij zijn eigen ding doen.

Andere boeg: Zodra hij gesprongen heeft over de playrol, stuur ik hem streng door naar de linkerkant en probeer hem bij de rechterkant wat ruimer om de playrol te sturen. henkie laat dit 1 keer toe, maar draait de volgende keer ineens een halve slag om en probeert weg te rennen

Uiteindelijk heb ik geprobeert om de achtjes te vragen met een minimum aan hulpen, maar een fase 4 waar nodig. Ik moet zeggen dat hij doen na 2 verkeerde achtjes uiteindelijk de rechter playrol netjes rond ging, zonder gekke dingen, waarna we uiteraard direct gestopt zijn. Maar zijn hoofd zag er ongeveer zo uit:

Wie heeft ervaring met zulke gekke paarden en heeft een idee hoe ik het "cause your idea to be his idea" voor elkaar kan krijgen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:LB-ex, hoe ver ga je daarin mee?

Wat een lolbroek!

Doet me wel een beetje aan Atli denken.
    Ook telkens zijn eigen ding doen, en als ik hem dan uiteindelijk zo ver heb dat hij mijn ding wil doen, dan doet hij dat in eerste instantie ook met een lelijk gezicht. Als ik dan toch nog effe doorga en wacht tot hij zich overgeeft (en dus met een positieve uitdrukking doet wat ik van hem vraag), stop ik.

Heb je al eens geprobeerd om als Henkie braaf is, maar wel lelijk kijkt, toch nog even door te gaan?

Ik heb gemerkt dat als ik Atli té veel zijn eigen ding laat doen, dat hij dan steeds ongehoorzamer wordt en ook steeds lelijker gaat kijken als ik hem wat vraag. Nu ik een paar keer strenger ben geworden en dingen niet meer heb toegelaten, is hij ineens een stuk meewerkender én vrolijker! Maar het is wel lastig om hier de balans in te vinden, wat ik wil ook niet álle initiatieven van hem de kop indrukken. Nu heb ik denk ik een aardige balans gevonden, maar dat was ook wel even zoeken...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik herken het wel, hij is gewoon supersnel verveeld. Je moet hem voor zijn, 2 achtjes zijn genoeg, daarna ga je iets anders doen, Whoopie heeft helemaal niets met al die patronen, boooooring, zo gauw ze de kans krijgt gaat ze op een pion staan er net voorlangs als ze er achterlangs moet noem maar op. dus kort houden, maak het spannend , dus laat hem knettersnel vertrekken bv voor een achtje lekker speels, en zorgen dat je hem voor bent dus idd ruimte houden rond de playrol.
    En mischien kun je datgene wat hij leuk vindt gebruiken als beloning??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Ook ik herken dit! Al is mijn paard over het algemeen behoorlijk LB-int, hij wil nog weleens uit zijn schulpje komen en met een grote grijns op zijn snoet zijn eigen versie van spelletjes verzinnen. Zo vond hij het blok de eerste keer dat hij het zag niet eng, en wanneer ik nu met hem de bak inloop (of hem er even zijn gang laat gaan), is het eerste dat hij doet tegen het blok timmeren, erop gaan staan, en bij veel goede zin ook op het blok nog eens spektakel te gaan maken.

Ik ben best zuinig op zijn extroverte buien. Wanneer hij andere dingen doet dan ik vraag, negeer ik hem meestal. Om hem vervolgens overdreven te belonen wanneer hij wél doet wat ik vraag. Dus inderdaad (Jade kent het trucje ook), wanneer hij een achtje doet zonder de te omcirkelen attributen aan te raken, of er andere dingen mee te doen.

Wat ik ook ode, is hem als beloning ergens mee laten spelen en er een spel van maken. Dus na een sideways op een emmer af, en dan bij de emmer stoppen zonder hem aan te raken. Paar tellen blijven staan, en dan als beloning even zijn eigen ding laten doen met de emmer. Doet hij enthousiast wat ik van hem vraag, en mag hij ook nog eens spelen.

Dat klinkt heel erg als Nac. De laatste tijd rolt het kwartjes bij ons en wat voor nu werkt als goede strategie is om zijn idee te erkennen and then some! Als Nac bijvoorbeeld heel stoer uit galop bij een barrel stopt om vervolgens in een sideways towards terug naar mij te willen komen laat ik het even toe en ga zet hem dan weer op het orginele plan van bijvoorbeeld een rondje galop. Zo kan je steeds de tijd dat je zijn idee erkend korter maken en hem dan bijvoorbeeld zelf bij een barrel laten stoppen en er sideways om heen gaan, ik noem maar wat. Wat je vooral niet wilt is te veel precisie te snel en wat je vooral wel wilt is hem zich stoer later voelen. Make them feel like a winner.

Bijvoorbeeld: de weave is altijd een uitdaging, vind hij gewoonweg saai en springt overal overheen, ontwijkt alles pionnen, schopt ze weg ect ect.. Nu kan hij dat wel saai vinden maar ik wil nog steeds wel een weave kunnen vragen. Ik heb 4 pionnen op een rij gezet met aan het einde een springblok waar hij stoer op mag staan als hij uit de weave komt. De weave is spontaan een stuk makkelijker.

Wat Anna laatst ook als goede tip had was exhaust his idea. Als in ja leuk goed idee, doe dat nog maar eens, en nog maar eens, en nog maar eens todat ze dat misschien toch een minder goed idee vinden en jou idee een stuk makkelijk is. Ik hoop dat je er wat mee kan!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

dank je martinehier kan ik zeker wat mee want het komt me erg bekend voor (tijd op hier helaas

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dat wat Martiine zegt, het eigen idee net zolang laten doen totdat het ineens minder grappig is, werkt hier ook prima. Wat ook goed werkt voor Kate is om het "saaie" idee van mij ineens een stuk spannender te maken door een heel ander item toe te voegen, lukt ook vaak. Het is vaak gewoon een kwestie van buiten het originele plan te werken en je vraag zo te stellen dat het iets nieuws wordt .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten