Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Paniek en geen respect meer

Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Paniek en geen respect meer

Goedemorgen,

na een nacht te hebben liggen prakkedenken ga ik het toch eens hier voorleggen en ik hoop op nuttige tips:

ben nog niet zo lang grondwerk aan het doen met Kyra. Ze pakt het goed op en ze heeft in iedergeval door dat ze uit mijn persoonlijke circel moet blijven tot ik het aangeef.

Alleen dan is er ineens iets wat haar aandacht trekt, een boskabouter, een grashopper, een bakduiveltjes of een zandhapper, ik weet het niet, maar het is eng. En dan ben ik haar kwijt krijg haar aandacht niet meer naar mij toe en ze walst letterlijk over mij heen. Nou is dat nooit leuk, maar als een paard van 1.70 en ruim 600kg dit doet, dan voel ik mij eerlijk gezegd toch niet zo happy ....

Dit doet ze zowel buiten aan de hand als in de bak. Ik heb wel altijd een zweepje bij mij en zo ook geprobeerd haar A. uit mijn buurt te houden en B. haar aandacht weer te krijgen, maar dat haalt niets uit. Zij merkt iets op en daar gaat al haar aandacht naar uit.

Op een bepaald moment (buiten, omdat we er schijnbaar langs zijn / in de bak, het is schijnbaar weg of niet meer interessant) besluit zij dat het over is en kan ik weer verder.

Uiteraard is het de bedoeling dat ik haar tot rust breng en aan kan geven dat het "veilig" is om weer op mij te letten, maar hoe krijg ik dit voor elkaar...?? Zo is het echt gevaarlijk nl ....

Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Re:Paniek en geen respect meer

Helaas .... niemand met tips ....

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Wat doe je voor grondwerk?
    Hoe is ze daar verder in?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat is de reden van paniek, welke signalen heb je daarvoor gemist?

Wat voor Wick heeft geholpen is stilstaan op afstand, in een denkbeeldig doosje. Als ze nu nog RB wordt, mag ze lekker veel wendingen doen en lopen, lopen, lopen tot ze terug is op aarde. Maar het gebeurd ons nog zeer zelden
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Ben bezig met grondwerk volgens Voest, gaat erg goed, ze wil graag bezig zijn en heb dan ook haar volledige aandacht.

Wat haar dan ineens triggert om de aandacht te verliezen, ik weet het niet

Ik krijg haar dan ook niet meer aan "het werk" ze is alleen maar gericht op hetgeen erbuiten en valt dwars door naar binnen en evt over mij heen. Zodra het "enge" weg is kan ik ook direct weer met haar verder.

Het gebeurd dus ook buiten met wandelen. Ze loopt relaxed mee, lange lijn en ineens ziet/hoort ze iets en walst ze over mij heen "vluchten".

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vindt het moelijk om dat zo even uit te leggen, er komt meer bij kijken. Ik zou je aanraden om of les te nemen van iemand die met parelli of nh bezig is of het oude parelli-pakket proberen aan te schaffen en daar eens mee aan de slag gaan daar krijg je alvast veel tips.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Vooral veel oefeningen doen waarbij je je paard elke keer uit je ruimte zet (zodat het voor je paard ook meer automatisme gaat worden om niet in jouw ruimte te komen). Grijp elke kans die je hiervoor krijgt aan. Al is het dat je paard tijdens het poetsen eventjes een schouder naar je toe 'duwt' en jij haar hierop corrigeert door haar schouder uit je ruimte te vragen. Ga je wandelen: check dan regelmatig of ze direct achterwaarts gaat als jij stopt en naar achteren loopt. Zo niet, werk daar dan aan. Verder: niet te voorzichtig zijn op het moment dat ze in paniek raakt. Het gaat om jouw veiligheid en een snelle effectieve actie van jou uit is dan gewenst. Zodra je merkt dat je paard gespannen wordt van iets, er gelijk wat aan doen. Haar veel oefeningen achter elkaar laten doen en aan het denken zetten. Zo heb ik met mijn vorige paard behoorlijk wat kilometers zijwaarts en achterwaarts opgebouwd Doorgaan tot ze weer rustig is. Als iets niet werkt, ben je niet effectief genoeg, dus een schepje er bovenop doen. Zorg dat ze jou in ieder geval op zo'n moment wél ziet staan (al moet je de gekste sprongen doen bij wijze van spreken). Het is goed dat je in ieder geval altijd iets bij hebt waarmee je haar uit je ruimte kunt houden. De leadrope paraat houden en/of een carrot stick. Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar een zweep...daar kun je absoluut niet goed mee 'blocken' is mijn ervaring.

Weet niet welke technieken je bij Voest allemaal precies hebt, maar ik zou in ieder geval zorgen dat je paard en jij vooral een driving game en yoyo game van Parelli kunnen. Zodat je je paard altijd op afstand kan houden wanneer dit nodig is
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ter aanvulling op de goede tips die je al gekregen hebt nog even een overdenking:
    het is niet per se een gebrek aan respect als je paard over je heen loopt in tijden van paniek.
    In een kudde zal een paard bij een dreiging van buitenaf zo dicht mogelijk naar het midden van de groep willen gaan, immers daar is hij het veiligste voor het roofdier. De paarden die aan de buitenkant lopen zullen als eerste gegrepen worden. Daarbij is het normaal gedrag om tegen de andere paarden aan te dringen om zo te proberen zo dicht mogelijk in het midden terecht te komen.

Uiteraard kun je dit gedrag niet toestaan; jij bent een kwetsbaar mens en geen stevig paard. Je paard zal dus hoe dan ook moeten leren uit jouw ruimte te blijven, maar bovenal zul jij moeten leren een dusdanig goede leider voor je paard te worden dat ze niet meer de behoefte voelt om zélf te beslissen of iets eng is of niet. Ze moet leren dat wanneer jij zegt dat het veilig is, dat het dan ook echt veilig is. En het leren een goede leider te zijn is niet iets wat je van de ene op de andere dag zult kunnen; er zijn geen trucjes voor. Het is een heel leerproces met vallen en opstaan.

Ik raad je ook aan om les te nemen, als dit gedrag niet snel verbetert. Want zoals je zelf al zegt: het is ronduit gevaarlijk. En met gevaarlijk gedrag moet je niet al te lang zelf bijven experimenteren.

Succes, en laat je nog eens horen hoe het verder gaat?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Doe je loswerken á la Voest?
    Het lijkt me sowieso verstandig om aan een touw van minimaal 3,5 meter, maar beter nog 7 meter, te werken.

Bladwijzers

Forum Rechten