Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Rhinopneumonie in Zeeland!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Rhinopneumonie in Zeeland!

Van onze buren: Misschien handig voor de mensen uit de buurt.

Vanmiddag is officieel bekend gemaakt dat in Manege de Scheldestad in Vlissingen (Zeeland) het Rhinopneumonie virus is vastgesteld. Er is bevestigd dat inmiddels al één paard aan het virus is overleden. De manege heeft zelf contact gezocht met rijverenigingen uit de omgeving. Het dringende advies is om voorzichtig om te gaan met contacten van paarden onderling op het eiland Walcheren. Persoonlijke hygiëne dient ook in acht genomen te worden. Hoewel besmetting van dier op mens klein is, mag het niet uitgesloten worden. Vervoer van mest moet ook zo min mogelijk plaats vinden.

Het regiobestuur van het KNHS heeft bekend gemaakt dat alle wedstrijden, die tot 1 maart op Walcheren zijn gepland, een negatief organisatieadvies hebben gekregen. In verband de besmetting zouden deze dus afgezegd moeten worden. Regio Walcheren heeft zelf al besloten om hun wedstrijd van 20 februari af te gelasten bij de Kroo op Nieuw en St. Joostland. Op Manege de Scheldestad zijn logischerwijs voorlopig ook geen wedstrijden. Het negatief organisatieadvies geldt voorlopig tot 1 maart. Hoe het daarna verder gaat is sterk afhankelijk van hoe het virus en de ziekte zich ontwikkeld.

Het regiobestuur benadrukt ook de eigen verantwoordelijkheid van ruiter en stalhouder op zowel het eiland Walcheren als daarbuiten. In Heikant zijn aankomend weekend springkampioenschappen. Combinaties die in de Kring Walcheren hun paard huisvesten mogen hier niet aan deelnemen.

Voorlopig geldt tot 1 maart:
    Geen wedstrijden in Walcheren, dit in afwachting van verdere ontwikkelingen,
    Negatief reisadvies binnen Walcheren,
    Negatief reisadvies voor paarden / pony's binnen Walcheren naar gebieden buiten Walcheren.
    De springkampioenschappen zijn voor combinaties die in de kring Walcheren hun paarden hebben staan NIET toegankelijk op 20 februari.
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re:Rhinopneumonie in Zeeland!

Dank je wel voor het posten Anouk! Vlissingen is hier niet zo ver vandaan en dit is goed om te weten en rekening mee te houden...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ja, het is zeker dichtbij Linda!

Zijn er mensen die nu gaan enten of heeft dat geen zin? Star stond op de kliniek en Lettie heeft ernaar gevraagd, maar het schijnt niet zo heel snel overdraagbaar te zijn.

Enten heeft inderdaad niet veel zin. Eigenlijk kun je alleen vaccineren tegen de lichtste vorm van Rhino, de verkoudheid. Tegen de vormen die miskramen en verlamming veroorzaken is geen vaccin.

Wel balen, dit alles. Wij mogen nu niet meer met de paarden het erf af, er mogen geen instructeurs van buiten meer les komen geven (sorry Margot ), een paard van vrienden dat van Rotterdam naar ons zou verhuizen, mag voorlopig niet komen, en meer van dat soort regels. Voorlopig tot 1 maart. :P
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Geeft niks Liesbet, alleen maar heel erg vervelend voor jullie! Maar Vlissingen is dichtbij en ik snap t wel.

Zit zelf ook hard te twijfelen, zou met Aliso les hebben in Bruinisse zaterdag, maar zo gek ver zitten we niet van Walcheren. lastig.

snellie99
    Guest

Omdat ik nog geen ervaring heb met de behandeling van deze ziekte wil ik graag een paard behandelen tegen kostprijs, dus mocht iemand een ziek paard weten?
    De ziekte dient dan wel door een dierenarts vastgesteld te zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat homeopathie en bioresonantie zeker tot de behandelmogelijkheden behoren. Het is in ieder geval beter dan antibiotica (wat niet werkt tegen virussen, maar waar wel heel snel naar gegrepen wordt, helaas).

Nou, de twee paarden die in Vlissingen zijn overleden waren twee dagen daarvoor nog bereden en leken kerngezond. Dus wat je daar met bioresonantie tegen had kunnen doen.... ?

snellie99
    Guest

Gelukkig zijn niet alle zieke paarden binnen 2 dagen dood. De meeste gaan er niet eens dood aan. Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om het te onderzoeken.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je zal het erf niet eens op mogen Snellie99. Rhino is een ernstige aandoening, daar moet je gewoon vól tegenaan als het je paard/stal overkomt. Stalling "op slot" hoort daarbij. Antibiotica vind ik nergens in de behandelplannen bij Rhino hoor. Hoe kom je daar bij?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Geeft niks Liesbet, alleen maar heel erg vervelend voor jullie! Maar Vlissingen is dichtbij en ik snap t wel.

Zit zelf ook hard te twijfelen, zou met Aliso les hebben in Bruinisse zaterdag, maar zo gek ver zitten we niet van Walcheren. lastig.
    De afstand Bruinisse Vlissingen is behoorlijk, maar ik zou lekker thuisblijven met m'n paard hoor. Jij kan wel goed alle voorzorgsmaatregelen nemen, maar dat weet je niet van de anderen helaas. Sommigen wuiven de risico's snel weg, en dan zit je alsnog met de gebakken peren.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door snellie99
    Gelukkig zijn niet alle zieke paarden binnen 2 dagen dood. De meeste gaan er niet eens dood aan. Het lijkt me in ieder geval de moeite waard om het te onderzoeken.
    Kennelijk ging het in deze gevallen om de agressieve variant, waar paarden wel aan dood gaan - althans deze dan toch. Eerlijk gezegd zou ik alle beschikbare medicijnen in mijn paard stoppen als die ziekte werd geconstateerd en niet afwachten of het ook op homeopatische manier kan worden aangepakt. Sorry, dat experiment bewaar ik voor minder ernstige aandoeningen.

Maar zoals Lila al schrijft: je mag het erf niet eens op... En de paarden mogen er niet af.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hoe ver sta jij eigenlijk van die stal af Liesbeth?

Niet zo heel ver, hemelsbreed een paar kilometer. Ik kom er zelf nooit, maar er zijn bij ons wel een paar bijrijders die ook daar rijden. Dat kan voorlopig dus niet meer... Nou ja, je mag er niet eens meer komen, dus dat probleem lost zichzelf op.

Op zich ben ik niet in paniek hoor, maar we hebben nu eenmaal te maken met allerlei regeltjes. En dat is natuurlijk ook wel goed. Je moet er niet aan denken dat het overslaat naar een andere kudde. Zeker niet omdat dit om een ernstige variant lijkt te gaan. Al weet ik niet in wat voor conditie de overleden paarden waren.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb zelf ook homeopathie gestudeerd (ik ben klassiek afgestudeerd, heb gestudeerd in Amersfoort niet de dieren opleiding maar die voor mensen) maarruh als zoiets bij ons zou heersen zou ik toch echt de DA zijn gang laten gaan en alles in mijn paard laten stoppen wat hij wilde en daarbij wellicht kijken wat ik met homeopathie zou kunnen qua ondersteuning

Maar goed ik ben dan ook waarschijnlijk een hele slechte homeopaat.....(maar goed dat ik geen praktijk begonnen ben en nu lekker in de ICT zit )

Hoop dat het blijft waar het is voor de Zeelanders en dat het zich niet verder uitbreid
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Weet iemand toevallig al meer? Ik hoorde namelijk in de wandelgangen dat het inmiddels ook in Renesse vastgesteld is.

Bah rhino is zo akelig iets
    voor aantal jaren geleden zat in het drenthe, mijn mentor had toen bijrijd paard en die is eraan overleden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten