Jahoor, vanochtend om 9.00 gaat me telefoon. Judith belt. Als Judith belt is het slecht nieuws, altijd
Vitesse lag ik haar stal en kwam niet omhoog, ik zei. Maar maar liggen bel de dierenarts wel, hans er naar toe gestuurd want ik kon niet weg bij mij stage. Ik had haar gisteren voorzien van een mooie schone stal die dus ook erg lekker smaakteMevrouw had haar halve stal met strokorrels leeg staan peuzelen..Gevolg: verstoppingskoliek. Na flink doorspoelen met Parafine en spuitje was het weer over en was er niets meer aan de hand..
Gelukkig is ze dus weer helemaal in orde maar begin het beetje zat te worden en vooral voor haar. Want wat is nou het probleem. Als ze haar hooi op heeft sávonds gaat ze verder aan haar stal, mits deze ontzettend smerig en nat is. Wat hebben we al geprobeerd?
Stro(dit verdwijnt binnen 1 nacht, nat of droog maakt niets uit)
Vlas(indien dit niet vies en nat is, smaakt het dus heerlijk--> gevolg koliek.)
Strokorrels(indien dit niet vies en nat is, smaakt het dus heerlijk--> gevolg koliek.)
Rubber tegels zonder bedekking( Arm paard, ze staat vervolgens in haar eigen pis en stront)
Nu staat ze heel zielig even een week op beton op advies van de dierenarts, eerst moeten alle strokorrels er uit zijn en ze mag vandaag ook verder niets eten dus ze begon vanavond heel fanatiek opnieuw aan haar stal.
Wat is haar dagritme normaal in de winter:
9.00 eten (meusli + 3 plakken hooi)
10.00 na buiten(zandpaddock)
12.00 hooi in de ruif (delen ze met zn 3en)
16.30 naar binnen meusli + 3 plakken hooi
rond 20.00 kom ik haar stal doen/rijden etc. dan nog 1 a 2 plakken hooi.
S'zomers staat ze dag en nacht buiten en is er dus niets aan de hand.
Er is geen mogelijkheid om haar snachts buiten te laten want er is geen mogelijkheid tot schuilen dus, ondanks dat staat ze dan op zand dus zal ze dan hoogswaarschijnlijk aan haar zand beginnen.
Als oplossing hebben we nu bedacht dat ik zoizo het "nibblenet" ga aanschaffen er dan 2 geef s'avonds een aan de ene kant van de stal en een aan de andere kant.
De dierenarts adviseerde al laatste nog om zaagsel te proberen maar aangezien ze zich 1 gewoon verveeld/2 gewoon iets wil eten blijkbaar/3 ze buiten al aan de boom begint zal ze zaagsel ook wel lekker vinden.
Wie heeft er de gouden tip voor ons?
Alvast bedankt,
Groetjes Anouk
Bladwijzers