Mag ik misschien vragen waarom iedereen het alleen maar over Parelli heeft?
Begrijp me niet verkeerd, heb niets tegen Parelli ofzo, maar het is gewoon niet de manier die bij mij en mijn paard past.
Mag ik misschien vragen waarom iedereen het alleen maar over Parelli heeft?
Begrijp me niet verkeerd, heb niets tegen Parelli ofzo, maar het is gewoon niet de manier die bij mij en mijn paard past.
This is FUN:
Friendschip
Understand
Natural Horsemanship
Nou, dat lijkt me simpel. als je het niks vindt, dan doe je er toch gewoon niks mee?
Ik ben het trouwens niet met je eens dat "iedereen" het "alleen maar" over Parelli heeft.
Bovendien zit je hier op het NH forum, lijkt me vrij logisch dat héél veel mensen hier wél aan Parelli doen.
Wat wil je precies bereiken met dit topic?
A lot of people talk to horses, not many listen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel met Parelli had.
Het leken mij teveel kunstjes.
Ik heb me in de tijd wel verdiept in heel veel stromingen. Ik heb heel veel gekeken, en gelezen, bij een clinic geweest, anderen bezig gezien.
En nu sinds een maand toch weer met Parelli gestart.
Nu veel meer bezig met de achtergrond erachter en ingaan op karakter/stemming van mijn pony. En dan is Parelli niet kunstjes meer.
Ik ben ook wel benieuwd waarin Parelli het niet is voor jou en je paard? Mogelijk komt dit wel doordat je net als mij er wat verkeerd mee omgaat?
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Euhm Zayna, NH is geen synoniem voor Parelli hoor! Er zijn zoveel NH-methodes en stromingen, er bestaat heus echt waar nog meer dan Parelli!
@ BrenKaCano: er zitten hier nou eenmaal veel mensen die hebben ontdekt hoe goed Parelli hun helpt met hun paard en tja, die zijn er erg enthousiast over (ik ook, trouwens). Maar ook mensen die niks met Parelli hebben zijn hier welkom hoor!
Dat weet ik Marja, dat zeg ik toch ook niet.
Ik ben zelf ook heus wel bekend met meer dan alleen Parelli.
Maar het is toch te verwachten dat op een NHforum veel mensen aan Parelli doen
Kom naar de NHForum-dag (Equiday), dan kun je verschillende methodes in de praktijk zien en merken dat op het NH-forum echt niet alleen aan Parelli wordt gedaan.
Parelli is een erg populaire NH methode, waardoor er veel Parelli-studenten zijn, die ook nog eens erg enthousiast zijn over hun ervaringen en er daardoor veel over schrijven. Ik ken geen ander groot NH-forum en ook het NH-hoekje bij 'de blauwe buren' (bokt) is niet bijzonder groot. Ik denk dat er niet zoveel studenten zijn van andere methoden als van Parelli. Of dat zij niet zoveel van zich laten horen, dat kan natuurlijk ook.
Dank jullie wel, mijn vraag is beantwoord
Ik voel me prettiger bij de manier van Emiel Voest dan bij de manier van Parelli. Als de methode van Emiel er niet was had ik waarschijnlijk ook voor Parelli gekozen
Vind het alleen jammer dat er wel speciale Parelli "afdelingen" zijn op de site en niet van andere methodes. Zo kan namelijk niet iedereen makkelijk met andere praten die dezelfde methode gebruiken.
Of is dat gek bedacht van mijKan ook hoor
![]()
This is FUN:
Friendschip
Understand
Natural Horsemanship
Nee nee, daar heb je een punt hoor.
Misschien kun je onder het kopje "algemene vragen" en "voest-topic" openen?
Ik ken Voest wel, maar ik vind zijn methode ook gewoon een smeltkroes van voornamelijk amerikaanse methoden, onder andere parelli en monty roberts.
Ik weet ook niet zo goed hoe je 'verder' kunt komen met Voest. Van zijn dvd's bijvoorbeeld ken ik de oefeningen met wijken voor druk (voornml. porcupine) en het "freestyle" rijden, maar verder niet echt iets wat iets toevoegt aan andere methodes of iets nieuws. behalve het "loswerken" dan. Maar ook daar zie ik het nut niet zo van het "wiegen" met je handen?
Misschien kun jij me hier meer over vertellen? (over de hele methode, niet alleen over het handen-wiegen)
Voest geeft zelf ook altijd al aan dat het een mengeling is van methoden.
Ik ben bij een clinic van hem geweest. Vond het leuk om te zien, maar moeilijk om zo toe te passen.
van de dvd's af lijkt het me juist erg makkelijk toe te passen maar niet iets waar je langere tijd iets mee kunt. als je paard wijkt voor druk ben je er klaar mee lijkt wel
maar misschien is dat dus niet zo.
Dat er zo veel mensen Parelli doen, zegt voor mij eigenlijk genoeg..
Denk dat een speciaal Voest-hoekje érg stil zal blijven.
Wijken voor druk is idd wel makkelijk toe te passen. Maar dat is iets wat naar mijn mening niet echt puur NH is.
Ik ga ervan uit dat elke pony die ik opzij vraag dat toch wel doet. In elk geval bijvoorbeeld de achterhand opzij stappen is iets dat ze hier allemaal konden ookal had ik nog nooit me op NH gericht. Net als een pasje terug, etc.
Ik mis vaak toch wel wat uitleg bij Voest. Al vind ik hem wel duidelijk, alleen mis ik diepgang zeg maar.
En zoals 'loswerken' werkte hier niet zo mooi.![]()
@ Zayna
Dat handen wiegen waar je het over hebt, doe ik ook niet zo overdreven met 2 handen. Ik gebruik voornamelijk mijn heupen en een beetje mijn drijvende hand. Want daar draait het om, het paard in je tempo houden.
Ik vind het gewoon zo fijn dat je dusdanig kan afbouwen dat je op een gegeven moment met niets je paard van alles kan laten doen. Dus geen leadrope of stick of iets dergelijks.
Ik snap ook niet zo goed waarom het "stopt" als je die dingen kan. Er zijn zoveel dingen die je kan doen. En ja, ik doe ook wel wat van mezelf ^^
@ Dyonne
Het is inderdaad lastig, maar dat zijn de andere methodes ook. Je moet het leren, net als de rest
@ Wien
Waarom zegt dat voor jou genoeg? Waarom is de ene methode beter dan de ander? Het gaat er toch om wat bij je past en waar je je fijn bij voelt.
This is FUN:
Friendschip
Understand
Natural Horsemanship
Wat maakt voor jou een methode 'goed'?
Ik ben nu 11 jaar bekend met NH, begonnen met Monty Roberts, toen Hempfling, Voest en TTEAM.
Uiteindelijk bij Parelli terechtgekomen en daar haal ik nu mijn meeste informatie vandaan (naast wat Irwin, Branderup en nog wat trainers)
Ik vind Parelli, als methode, veel completer, psychologisch onderbouwder en vernieuwender dan alles wat ik tot nu toe bestudeerd heb. De uitgebreide uitleg over hoe een paard denkt, hoe je met verschillende typen omgaat en hoe je steeds kleinere signalen leert zien is wat het voor mij onwijs interessant houdt. En het programma is nu totaal anders dan toen ik ermee begon. Daarom vind ik Parelli zo goed, ze houden niet vast aan 1 theorie, maar passen het programma aan zodra ze zelf wat nieuws leren.
Als jij zegt dat je bij Voest uiteindelijk geen leadrope en stick nodig hebt, vraag ik me af: denk je dat dat bij Parelli wel zo is?
Ik begrijp dat Voest goed bij je past en natuurlijk moet iedereen zelf kiezen waar hij zich prettig bij voelt. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met Voest en wat je zoal met je paardje doet
Precies vanwege Evelines post hierboven.Oorspronkelijk Geplaatst door BrenKaCaNo
Er zijn een heleboel mensen die beginnen met een methode, die uiteindelijk niet 'voldoende' blijkt te zijn. Omdat het niet duidelijk genoeg is, omdat er niet genoeg informatie om handen is, etc. En uiteindelijk komen de meesten toch bij Parelli terecht. En daarbij zeg ik niet dat de methode Parelli de beste is, maar qua materiaal ed zijn ze gewoon goed.
Ik wou beginnen met Hempfling, maar kon er verder niks mee. Parelli vond ik stom, omdat ik geen idee had wat het inhield. Net als zoveel mensen die nu zo anti-Parelli zijn. Eenmaal met Parelli begonnen ben ik wel teruggekomen van mijn mening.
Maargoed, Parelli is net als andere methodes niet heilig, dus gewoon je verstand/gevoel gebruiken en dat doen wat goed voor je paard is.
Als jij je thuisvoelt bij Voest, prima toch?
Bladwijzers