Ik rij graag boomloos omdat ik daardoor een beter contact met mijn paard voel; ik kan zijn bewegingen beter aanvoelen en dat vind ik prettig.
Overigens heb ik op dit moment helemaal geen goed passende zadels voor mijn paarden, niet boomloos en ook niet met boom, maar dat is een ander verhaal. Ik heb wel een aantal jaren op een boomloos IJslands zadel gereden, naar volle tevredenheid van mij en mijn paard, tot hij eruit groeide en het begon te knellen.
Maar een zadel moet gewoon goed passen, én de druk goed verdelen. Of het dan een zadel met of zonder boom is, maakt mij nu niet meer zoveel uit. Punt is alleen dat ik nog geen zadels heb kunnen vinden die aan die eisen voldoen... En ik moet zeggen dat alle tegenstrijdige adviezen van verschillende zadelpassers de keuze er ook niet eenvoudiger op maakt. Dus voorlopig rij ik met mijn barebackpad met daaronder een schapenvacht en een extra drukverdelende pad; én ik hou mijn ritjes wat korter. Daarnaast check ik zelf regelmatig hun rug en komt er op gezette tijden een osteopaat voor de paarden om te controleren of alles nog goed gaat.
Voor sommige boomloze zadels wordt m.i. trouwens véél te veel gevraagd; ik zag er onlangs eentje van 1200 euro en ik vond de kwaliteit echt belabberd...
Nog even over de indianen (Native Americans, zoals ze volgens mij liever genoemd worden): van "25 jaar westernzadels maken + Lezen + Luisteren + Kijken + Bezoeken" (met alle respect voor je kennis hoor!)leer je nog niet per se wat over de geschiedenis van een volk.
Ik ben gewoon benieuwd hoe je weet dat veel van hun paarden vroegtijdig versleten waren door het zonder zadel rijden. Voor zover ik weet hielden de Native Americans geen geschriften bij waarin ze hun geschiedenis opschreven en ik betwijfel of dergelijke informatie te zien is aan de skeletten van paarden.
Dus ik ben nog steeds wel benieuwd hoe jij zo stellig meent te weten dat hun paarden vroegtijdig versleten waren.
Waarmee ik overigens helemaal niet wil zeggen dat paarden geen slijtage zouden (kunnen) ondervinden van het zonder zadel rijden, maar ik ben wel benieuwd naar de bewijzen ervoor.
En hoe leerden zij rijden a la Cherokee?
Ik ben wel in voor een verhaal.
Bladwijzers