Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: schoudervrijheid

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:schoudervrijheid

Ik rij graag boomloos omdat ik daardoor een beter contact met mijn paard voel; ik kan zijn bewegingen beter aanvoelen en dat vind ik prettig.
    Overigens heb ik op dit moment helemaal geen goed passende zadels voor mijn paarden, niet boomloos en ook niet met boom, maar dat is een ander verhaal. Ik heb wel een aantal jaren op een boomloos IJslands zadel gereden, naar volle tevredenheid van mij en mijn paard, tot hij eruit groeide en het begon te knellen.
    Maar een zadel moet gewoon goed passen, én de druk goed verdelen. Of het dan een zadel met of zonder boom is, maakt mij nu niet meer zoveel uit. Punt is alleen dat ik nog geen zadels heb kunnen vinden die aan die eisen voldoen... En ik moet zeggen dat alle tegenstrijdige adviezen van verschillende zadelpassers de keuze er ook niet eenvoudiger op maakt. Dus voorlopig rij ik met mijn barebackpad met daaronder een schapenvacht en een extra drukverdelende pad; én ik hou mijn ritjes wat korter. Daarnaast check ik zelf regelmatig hun rug en komt er op gezette tijden een osteopaat voor de paarden om te controleren of alles nog goed gaat.

Voor sommige boomloze zadels wordt m.i. trouwens véél te veel gevraagd; ik zag er onlangs eentje van 1200 euro en ik vond de kwaliteit echt belabberd...

Nog even over de indianen (Native Americans, zoals ze volgens mij liever genoemd worden): van "25 jaar westernzadels maken + Lezen + Luisteren + Kijken + Bezoeken" (met alle respect voor je kennis hoor!)leer je nog niet per se wat over de geschiedenis van een volk.
    Ik ben gewoon benieuwd hoe je weet dat veel van hun paarden vroegtijdig versleten waren door het zonder zadel rijden. Voor zover ik weet hielden de Native Americans geen geschriften bij waarin ze hun geschiedenis opschreven en ik betwijfel of dergelijke informatie te zien is aan de skeletten van paarden.
    Dus ik ben nog steeds wel benieuwd hoe jij zo stellig meent te weten dat hun paarden vroegtijdig versleten waren.

Waarmee ik overigens helemaal niet wil zeggen dat paarden geen slijtage zouden (kunnen) ondervinden van het zonder zadel rijden, maar ik ben wel benieuwd naar de bewijzen ervoor.

En hoe leerden zij rijden a la Cherokee?
    Ik ben wel in voor een verhaal.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik heb na lang zoeken een goed passend zadel gevonden, en dat is een stevig boomloos zadel, een Freeform Wave. Hiervoor had ik een boomzadel, een Massimo trail. Dat leek aanvankelijk goed te zitten, hebben verschillende zadelpassers naar gekeken, aangepast bij klachten, goed gevonden, alleen paard was het er absoluut niet mee eens. Net als Marja eigenlijk, heb ik niet zulke geweldige ervaringen met zadelpassers. Ik heb een heleboel zadels geprobeerd, zowel met boom als boomloos.
    Het werd dit zadel gewoon domweg dat het goed ligt. Ik zit er ook goed op, ik een goede houding, ook niet bij elk zadel het geval, zowel boomloos als met boom. Het is niet echt een principiële keuze. Ik gebruik het vooral voor buitenritten, dressuur rij ik op een Christ barebackpad met inlages. Tijdens buitenritten stap ik bij langere ritten na drie kwartier tot een uur af en loop dan 15-20 minuten naast m'n paard. Zo krijgt zijn rug wat rust, kan de doorbloeding goed herstellen, en voor mij is het ook goed.
    Voor het rijden van tochten zou ik ook nog wel een echt goed boomzadel willen, maar dat is iets voor de toekomst.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sablou
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Vele indianen paarden belandden vroegtijdig in de pan, vanwege overbelasting van de rug.
    Hoe weet je dat Sablou? Waar heb je die info vandaan?
    25 jaar westernzadels maken + Lezen + Luisteren + Kijken + Bezoeken.

Nog even wat wetenswaardigheden....
    - Warriors - Native Americans die in hun stam maar 1 taak hadden : als "soldaat" de stam beschermen - werden ook wel "Dog Warriors" genoemd.
    Ze aten in tijden van grote honger eerst hun hond en daarna pas hun paard op.
    - De Warriors van de Nez Percé sliepen in tijden van oorlog met hun paard in de Tipi, waarbij ze de leren leadrope om hun pols hadden vastgebonden. De vrouwen sliepen dan bij elkaar in de Sqauw Tipi.

En als jullie willen, zal ik hier nog wel eens een Indianen Story plaatsen over het leren paardrijden a la "Cherokee".

MVG Louis

Louis, als jij denkt veel van de Native's af te weten, zou je moeten weten dat je de vrouwelijke tent nu "k*t tipi" hebt genoemd. Squaw is een scheldnaam die naast de betekenis van het vrouwelijke geslachtsdeel ook nog wel eens de bedoeling had om iemand een hoer te noemen. Zou dus oppassen om een Native vrouw zo te noemen, grote kans dat je een klap in je gezicht krijgt.
    Ik moest hier toch op reageren, want ik zie het zo vaak gebeuren dat mensen zeggen veel van de native's af te weten, maar eigenlijk voornamelijk gewoon de geschiedenis oplepelen zoals die door de blanken indertijd de wereld in is geholpen.
    Gelukkig, komt de andere kant van het verhaal, en de onwaarheden uit die tijd steeds meer boven tafel, en ook de benamingen die wij blanken voor ze hebben, maar die de native zelf niet bezigt. Voorbeeldje nog van de Eskimo, vertaald is dat rauw vlees eter, de Eskimo zelf noemt zich echt niet zo, zijn zijn de Inuit.
    De wilde mustang die getemd werd, en waarmee gefokt werd, door de Native hadden een aardige levensduur hoor, mits ze niet voortijdig gedood werden in het slagveld, of geroofd door de mexicanen. Paarden hadden een status van levensbelang binnen de tribe. Vooral het oorlogspaard, daar moest je je leven aan kunnen toevertrouwen, dus die paarden moesten wel lang mee. Ik weet dit, doordat ik de verhalen uit een redelijk directe bron heb, de oma van Kris mijn Native "zuster" fokte mustangs.

www.crystal-carving.com

Ik had het eigenlijk over de mensen die tot de Lakota stammen behoorden, niet over Apache, Commanchen, o.i.d.
    Bij de Lakota stammen werden geen paarden door Mexicanen gestolen (Mexico - North Dakota zal zo'n 2000 mijl zijn en dat was dus net even te ver voor die Mexicanen).
    Bij de Lakota werden ook nauwelijks mustangs gevangen, omdat de Nez Percé en de Cherokee eigen fok bedreven; Appaloosa en Indian War Pony (ik geloof dat de laatste uitgestorven zijn en de huidige Appaloosa zijn "nagemaakt").

Wat die horseman (o.a. van Native afkomst) in USA mij vertelden, zal wel op misverstanden of mijn slechte Engels berusten; sorry.

MVG Louis

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Dat klopt wat je zegt (w.b. de Lakota), en ik sprong zelf ook een beetje van de hak op de tak, want begon met het woord "squaw" en eindigde bij de mustangs van de Apache.
    Kris is Apache, dus haar paardenverhalen berusten dus ook uit die regio.
    Maar goed dit gaat allemaal wel heel offtopic. Dus hou het hier maar bij.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

nouja, als de apache ook goede schoudervrijheid hadden is het nog altijd ontopic

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    nouja, als de apache ook goede schoudervrijheid hadden is het nog altijd ontopic
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Blijft mij nog één vraag aan de boomloos rijders (niet als kritiek, maar gewoon uit belangstelling naar hun visie) ....Waarom boomloos?

MVG Louis

Ik heb voor boomloos gekozen omdat:
    - ik een niet al te groot budget had en toch wilde beginnen met rijden voor het 6de jaar
    - ik het idee van een jong paard dat nog veel groeit en verandert geen vast boomzadel wilde aanmeten omdat hij eruit kan groeien
    - wat jij zegt dat je dan de optie kunt nemen met een te ruim zadel nemen en die opvullen met een pad of dergelijke maar dat onmogelijk is met een boomzadel omdat ik de boom niet kan zien
    - ik nog geen 60 kilo weeg
    - ik nogsteeds niet snap dat wanneer een westernzadel over de laatste rib komt geen druk kan geven
    - mijn pony vanaf 2 vingers achter de schouders tot zijn laatste rib ongeveer 48/49 centimeter heeft ik ik niet kan voorstellen dat daar een western op past

Ik kan ook zo moeilijk voorstellen gewoon dat een houte boom lekker ligt op een paard en dan juist in beweging. Ik wou dat ik zoiets zelf kon ervaren op mijn rug. In mijn ogen is iets wat mee kan bewegen zoals een boomlooszadel en je idd niet te zwaar bent fijner voor een paard dan iets wat vast ligt. Het enige wat ik dan als voordeel zie is als je idd meer weegt dan 65 kilo je dat gewicht als paardzijnde minder zult voelen als bij een boomloos omdat dan de druk slechter word verdeelt.

Maar ik laat me graag overtuigen hoor! Ik vind zoiezo de westernzadels lekkerder zitten en veel mooier, amar het concept snap ik gewoon nog steeds niet.

@Peaches
    Ik begrijp je kritisch blik naar westernzadels MET boom volkomen.
    - Dat harde ding op een paardenru, hoe kan dat nou comfortabel zijn?
    - Hoe kan zo'n boom die voorbij die rib komt, dan toch niet drukken?
    - Mijn paard is zo kort, dat ik gewoon geen boom vind die zal passen....

Dat zijn allemaal heel goede punten, waarop dan toch een goede uitleg en - voor het paard - plezierig antwoord te geven is.
    Eerst even terloops: in goede saddle clinic's worden dit soort dingen besproken.
    Ik wil toch even op alle 3 deze punten reageren.

Een boom dient aan de onderzijde bekleed te zijn met goed dempend materiaal, dat als sckokdemper dient en dat - net zo belangrijk - als bewegingsgeleider dient (vergelijk het maar met de schoenlepel).
    Verder MOET er onder een westernzadel een goed pad (en dat zijn er maar weinig) komen, die ook weer de beweging geleid en als comfortzone dient.
    Tenslote moet het zadel kunnen "schuiven". te strak gesingelt "klemt" en het paard kan niet lekker bewegen.

Een goed egeslecteerde boom, komt wel voorbij de laatste rib, maar zal daar niet drukken; de boom staat als het ware iets van het paard af.
    Kijk eens naar ons YouTube filmpje over westernzadels passen, dat is één van de getoonde punten.

Voor ieder paard is een passende boom te maken.
    Dat er bij de westernzadels uit de fabriek niets te vinden is, ligt aan het feit dat die fabrieken geen uitzonderingen willen maken, omdat de vraag er gewoon te gering voor is; men kan moeilijk van het snijpatroon afwijken voor 1 enkel zadel.
    Maar een goede zadelmaker zal geen enkel probleem hebben met de uitzonderingen - voor hem is iedere westernzadel een "special".

MVG Louis

Aangemeld
    Oct 2005

Ik ga even de filmpjes bekijken. Hopelijk vind ik daar mijn antwoord op mijn volgende vraag en dat is; waarom komt het zadel dan over de laatste rib als hij daar niet drukt. Moet ik me dan voorstellen dat hij door de pad en de demping van het spul onder de boom toch steunt maar veel minder als waar hij wel op de rug ligt? Ik ga eens kijken. Misschien moet ik ook zo'n clinic volgen want het lijk me beren intressant!

Aangemeld
    Oct 2005

Weer meteen een nieuwe vraag. Ik ben nu naar het filmpje anat kijke die hier op de vorige pagina staat. Ik zie nu de totale boom op het paard liggen zoals hij hoort. Maar kijkende naar mijn pony zit hij a nu in de wintervacht en b is hij nog wat scheef en dus heeft hij meer bespiering aan de linkerkant. Hij zou zoiezo nog meer spieren mogen opbouwen op zijn rug en dus vraag ik me af...wanneer meet je dan zo'n boom aan? Of maak je hem dan nu zoals je denkt dat ie er straks uit gaat zien? Of kun je de boom altijd aanpassen? Mijn pony doet veel minder in de winter en dus lijkt het me dat er best veel kan veranderen kwa vorm, door vet en spieropbouw en misschien ook winter of zomervacht?

Owja en wat ik ook niet snap...je het een passende boom, die bekleed is met dempent materiaal en de skirt maar toch kan je niet met de visgraad meten. Dus uiteindelijk heb je nog een hele andere vorm dan de boom zelf? Ook dat snap ik niet, want het zadel komt er toch op te liggen als ie af is met skirt enzo en dan zou hij toch door de passende boom ook gemeten moeten kunnen worden?

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten