Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Een nieuw paard, heibel in de tent.

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Een nieuw paard, heibel in de tent.

Hoi Allemaal,

Wij hebben drie merries, komende uit een eigen KWPN-stam. Dit clubje is hier thuis, altijd een familie clubje dat welliswaar soms uitgebreid of ingedunt wordt, maar verder erg "eigen" blijft. Ieder paard op zich heeft elders wel eens met andere paarden in de wei gelopen en vertonen dan goed sociaal gedrag.
    We hebben een 23-jarige moeder(Ellisto), een 3,5-jarige dochter (Bellisto) en een 7 jarig nichtje (Wallisto) dat bij de geboorte haar eigen moeder heeft verloren maar goddank na 11 dagen spenen toch nog een goede pleegmoeder heeft gevonden. Wallisto is nu het probleem. Ze heeft eigenlijk nooit echt asociaal gedrag vertoont. Het enige opmerkelijke is geweest, dat ze de eerste drie maanden geen ander paard bij haar eigen veulen dulde. Ze heeft ruim drie maanden apart gestaan, in een wei naast de andere paarden.

Aanvankelijk was ze nooit zo goed met de 3 jarige, maar na het vertrek van haar vriendin eind april vorig jaar, is ze daar steeds closer mee geworden, zwaan-kleef-aan! De oude merrie voelde zich de laatste tijd echt wel erg alleen.
    Nu is een kleine maand geleden deze Bellisto weggehaald om ingereden te worden.
    Begin april ben ik van het verkochte paard afgevallen en ben daar niet geheel ongedeerd van af gekomen. Ik heb nu geen zin meer in die bloedpaarden en wil gewoon weer lol hebben met een betrouwbaar dier. Daarom heb ik een week geleden een fjord gekocht, waar ik gewoon lekker van alles mee wil gaan doen. Een grote verandering voor mij, maar ik heb er hardstikke veel zin in.

Maar het gaat helemaal niet goed in het clubje!! Wallisto is zo verschrikelijk jaloers!!! Ellisto vind Rimfaxe eigenlijk best leuk, maar ze mag niet eens kijken naar hem want Wallisto wordt hélemaal gek. Rimfaxe wordt weggejaagd en Ellisto wordt beschermt alsof ze een veulen is. Ze mag geen stap in zijn richting zetten. Wallisto blijft er onherroepelijk tussenin staan. Rimfaxe laat zich niet wegjagen, maar doet ook geen moeite meer. Hij gaat gewoon zijn gang. Hij verzet zich maar blijft vriendelijk. Ik vind het eigenlijk het naarste voor die oude merrie, want die wordt continue opgejaagd. Er is dus heel veel onrust. Wat natuurlijk meespeelt is, dat er niks te eten is. Er ligt een dikke laag sneeuw/ijs over het gras.

Onze paarden staan 's nachts altijd binnen en overdag in de wei. Nu echter niet de hele dag, omdat het hier echt best koud is. Het vriest hier al 7 weken flink hard, met een ijzig koude wind ernaast.

Wat is er nou toch aan de hand en hoe kan ik helpen de verhoudingen recht te trekken?
    Normaal gesproken is Wallisto een super vriendelijk knuffel dier, dat mijn zoontje van net 6, overal mee naar toe kan nemen.

Hebben jullie een idee? Of een tip?

Vannacht heb ik de boel een beetje geforseert dmv een boxen-ruil. Rimfaxe heb ik in het midden gezet op stal. POEH-EH wat was ze boos!!!
    Is dat verstandig of juist niet? Ze lijkt nu wel iets rustiger te worden...., geloof ik....

Dank, Anke

Re:Een nieuw paard, heibel in de tent.

Dat is zeker een omslag, van bloedpaard naar fjord!

Maar wel erg lastig dat het niet goed gaat in de groep. Ik denk dat de boxenruil een goed idee is.
    Hoelang staan ze nu bij elkaar op het land? Ik zou het toch nog even aanzien, het is best mogelijk dat het op den duur wel goed gaat maar dat ze heel erg moet wennen aan de "indringer". Dat heb ik zelf ook wel vaker gezien. Aangezien ze elkaar niet echt aanvallen loop je dus ook niet echt risico dat er iets mis gaat. Wel vervelend voor de oude merrie natuurlijk, word zij erg opgejaagd? Haar gezondheid is natuurlijk wel belangrijk.

Succes!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Hoe lang staan ze al bij elkaar? Want een kudde heeft natuurlijk wel tijd nodig om te settelen.
    Daarnaast klinkt het misschien raar, maar een fjord is een heel ander soort paard en dat kan er voor zorgen dat bloedpaarden daar anders op reageren.

In het begin dat ik mijn trekpaard reed, konden de andere paarden wel eens flippen als we in de bak kwamen. Ook kon ik haar niet makkelijk in een kudde introduceren omdat het meestal niet goed ging.
    Hoop dat de tijd het goed zal maken.
    Vel succes

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Bedankt voor jullie reacties.

Ze staan nu 9 dagen bij elkaar en er zit totaal geen vooruitgang in, misschien wel achteruitgang.
    En ja het zou er best mee te maken kunnen hebben dat het een totaal ander soort paard. Hij reageert niet zoals ze gewent zijn. Hij gaat bijvoorbeeld gewoon niet aan de kant als hij wegggejaagd wordt.
    Ik zet ze nog steeds gescheiden in de wei, dus naast elkaar met een draadje er tussen. Maar door het matten over de draad ( ze blijven wel dicht bij elkaar), wil er nog wel eens een door de draad gaan. Zo ook vandaag. Ik moest vandaag overdag weg en toen ik thuis kwam liepen ze rondjes achter elkaar aan te jagen; Oudje voorop, Wallisto er achter aan om haar te ´beschermen`, en daarna Rimfaxe. Wat zijn rol was, is me onduidelijk. Het leek er op of hij de boel een beetje aan het plagen was. Maar dat zullen paarden wel niet doen. Ze wilden graag naar binnen.

Gras zou helpen denk ik, maar het ziet er niet naar uit dat het binnenkort gaat dooien hier.
    Dat is eigenlijk ook wel raar. Ze hebben een heel langgerekt weiland van ruim een hectare. Achteraan staat er genoeg gras en hebben ze ook veel meer beschutting. Maar daar komen ze niet, ze blijven dichtbij huis in de ijzige wind.

Rimfaxe wordt langzaam steeds sterker, het is natuurlijk wel een fjord. Maar ja, ik kan ook helemaal niks met ze doen. Overal ijs.

Groetjes, Anke

Lastige situatie hoor. Als ze al 9 dagen bij elkaar staan en er helemaal geen vooruitgang in zit vraag ik me af of die er wel gaat komen. Misschien inderdaad als ze weer kunnen grazen dat het beter word.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Probeer anders tot er weer gras is om 2 groepen te maken. Geen ideale oplossing, maar beter dan dat ze constant door de draad gaan. Mijn koudbloedje kan bij ons op stal maar bij erg weinig paardjes geplaatst worden omdat het meestal problemen geeft.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anke
    Ik heb nu geen zin meer in die bloedpaarden en wil gewoon weer lol hebben met een betrouwbaar dier. Daarom heb ik een week geleden een fjord gekocht, waar ik gewoon lekker van alles mee wil gaan doen. Een grote verandering voor mij, maar ik heb er hardstikke veel zin in.
    Of topic
    Dit was voor mij ook de reden om over te gaan op koudbloed. Was niet bepaald een doordachte keuze, want heb met haar meer afgezien dan met mijn warmbloed paardjes.
    Heel veel plezier met je nieuwe paardje in ieder geval

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Bikkel: wat bedoel je met ´afgezien´?
    Ik hoor graag wat je bedoeld, want ik begin zo langzamerhand ook te twijfelen.
    Misschien moet ik wel proberen of ze hem terug willen nemen. Ik had een week proeftijd, die is inmiddels voorbij.
    Maar ja, hier is nu niemand blij. Al zou ik het echt wel jammer vinden.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Is het geen mogelijkheid om hooi te verstrekken op de wei in een aantal bakken zodat ze wat te doen hebben?
    Nog geen twee weken bij elkaar staan is helemaal zo lang niet, zeker als ze 's avonds ook nog apart staan. In feite dwing ze daardoor om alles elke ochtend weer opnieuw te bepalen in dit kennismakingsproces.

Mijn fjord klinkt hetzelfde qua reactie als die van jouw. Blijft vriendelijk en standvastig en gaat lekker zijn eigen gang. De merrie zal vanzelf merken dat hier weinig aan te doen is. Geef ze gewoon de tijd om aan elkaar te wennen en probeer dmv hooi de merrie een beetje af te leiden zodat de oudere dame niet de hele tijd wordt opgejaagd.
    De eerste keer dat mijn fjord verhuisde heeft hij ook twee weken in een hoek gestaan omdat hij daar niet uit mocht van de leidende merrie. Op den duur werd hij echter de baas van de groep. Geef het tijd !
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Ook ik ben in het bezit van een fjord. We hebben hier globaal gezien 2 weides. 1 weide met allemaal paarden (vol en warmbloed) en 1 pony weide (shety's, ijslanders en andere koudbloeden). Het is een hele arme weide waar heel af een toe een grasspriet de kop opsteekt. Odet werd meteen op de pony weide gezet maar omdat ze best dominant was moest ze van de boer op de paarden weide zodat de andere paarden haar ook een stuk opvoeding zouden geven. Ik vond het echt een ramp. De eerste week werd ze alleen maar achterna gezeten en gebeten. Ik mocht niet eens bij haar in de buurt komen. Ik zie haar nooit galopperen maar opeens zag ik haar hele dagen gallopperen zowat. Na een week was dat wel voorbij maar stond ze altijd alleen in een hoekje terwijl er zoveel heerlijk gras was keek ze er niet eens naar om. Gelukkig had ik de keuze om haar terug te zetten naar die andere weide. Toen ze daar weer stond was ze gelijk weer helemaal happy. Ik denk dat als ik volgehouden had dat het in the end wel goed gekomen was maar ik wil Odedt toch op een arme weide hebben en ik moet eerlijk bekennen dat de kudde haar wel veel geleerd heeft want ze gedroeg zich daarna wel veel beter op de ponyweide. Laatst hebben we ons nieuwe paard ook op de paardenweide gezet, een draver. Dit is direct prima verlopen.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Gewoon afwachten. Het trekt ooit wel bij. Mijn eerste paardje is ook geen makkelijke. Doet zijn ding en trekt zich niks van de rest aan. Sinds we anderhalf jaar terug naar de nieuwe groep verhuisd zijn pastte hij er niet lekker in. Een jaar later ging het pas echt goed. Toen kocht ik er een paard bij. Een nephengst die vindt dat de hele wereld om hem draait. Dus daar begon de ellende weer van voor af aan.

En nu na een half jaar begint er een beetje vooruitgang te komen. Het is nog niet je van het.

Maar vooral om aan te geven, sommige paarden hebben wat langer nodig om te wennen.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ik zou nog niet wanhopen hoor. Even wat uitleg over wat ik bedoelde met afzien.

Hiervoor had ik een warmbloed wat altijd bokte, maar het in al die jaren nooit gelukt was om me eraf te gooien. Anoek werd betiteld als heel lief en rustig, maar in de loop van de tijd kreeg ik andere verhalen te horen en merkte ik dat ze het merendeel van de tijd niet zo rustig was.
    Dit is heel goed opgelost door consequent te zijn en te trainen. (dmv Parelli)
    Zou nbiet wanhopen, want als ze je hun liefde geven, gaan ze helemaal voor je en heb je een maatje voor het leven.
    Gun jullie samen tijd. Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Hoi,

Nou, nogmaals bedankt voor jullie reacties.
    Ik denk inderdaad dat het wennen zal worden. Het gaat er inmiddels wat ruiger aan toe. Ze lopen nu bij elkaar en niet meer verdeeld achter een draadje. Wallisto heeft de moed een beetje opgegeven om de oude merrie contin ue te beschermen. Met het gevolg dat Rimfaxe zich volledig stort op mijn oudje. Als een jonge hengst (is ruin sinds de zomer) probeert hij het spel aan te gaan met haar. En dat gaat niet zachtzinnig. Hij zet zijn tanden vast in haar staart en billen. Of hij dan trekt, duwt of bijt weet ik niet. Eén deken heeft hij al vernield. Gelukkig heb ik nog zo´n ouderwetste juten deken, die houdt het wel. Ik heb die oude merrie nog nooit een ander paard zien slaan, ze geeft altijd alleen maar een kontje. Hij leert het haar wel! Ze moet wel! Ze gilt en stijgert, ik heb haar nog nooit ze gezien. Intussen hinnikt ze wel naar hem als hij als laatste de wei in komt !! Soms snap ik niks van paarden

Ik heb er nu hooi bij liggen en dat geeft inderdaad wel afleiding, ik hoop maar dat de sneeuw gauw weg is. Maar daar ziet het nog niet naar uit hier.

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    55

Nou, dat ziet er goed uit!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten