Hoi Allemaal,
Wij hebben drie merries, komende uit een eigen KWPN-stam. Dit clubje is hier thuis, altijd een familie clubje dat welliswaar soms uitgebreid of ingedunt wordt, maar verder erg "eigen" blijft. Ieder paard op zich heeft elders wel eens met andere paarden in de wei gelopen en vertonen dan goed sociaal gedrag.
We hebben een 23-jarige moeder(Ellisto), een 3,5-jarige dochter (Bellisto) en een 7 jarig nichtje (Wallisto) dat bij de geboorte haar eigen moeder heeft verloren maar goddank na 11 dagen spenen toch nog een goede pleegmoeder heeft gevonden. Wallisto is nu het probleem. Ze heeft eigenlijk nooit echt asociaal gedrag vertoont. Het enige opmerkelijke is geweest, dat ze de eerste drie maanden geen ander paard bij haar eigen veulen dulde. Ze heeft ruim drie maanden apart gestaan, in een wei naast de andere paarden.
Aanvankelijk was ze nooit zo goed met de 3 jarige, maar na het vertrek van haar vriendin eind april vorig jaar, is ze daar steeds closer mee geworden, zwaan-kleef-aan! De oude merrie voelde zich de laatste tijd echt wel erg alleen.
Nu is een kleine maand geleden deze Bellisto weggehaald om ingereden te worden.
Begin april ben ik van het verkochte paard afgevallen en ben daar niet geheel ongedeerd van af gekomen. Ik heb nu geen zin meer in die bloedpaarden en wil gewoon weer lol hebben met een betrouwbaar dier. Daarom heb ik een week geleden een fjord gekocht, waar ik gewoon lekker van alles mee wil gaan doen.Een grote verandering voor mij, maar ik heb er hardstikke veel zin in.
Maar het gaat helemaal niet goed in het clubje!! Wallisto is zo verschrikelijk jaloers!!! Ellisto vind Rimfaxe eigenlijk best leuk, maar ze mag niet eens kijken naar hem want Wallisto wordt hélemaal gek. Rimfaxe wordt weggejaagd en Ellisto wordt beschermt alsof ze een veulen is. Ze mag geen stap in zijn richting zetten. Wallisto blijft er onherroepelijk tussenin staan. Rimfaxe laat zich niet wegjagen, maar doet ook geen moeite meer. Hij gaat gewoon zijn gang. Hij verzet zich maar blijft vriendelijk. Ik vind het eigenlijk het naarste voor die oude merrie, want die wordt continue opgejaagd. Er is dus heel veel onrust. Wat natuurlijk meespeelt is, dat er niks te eten is. Er ligt een dikke laag sneeuw/ijs over het gras.
Onze paarden staan 's nachts altijd binnen en overdag in de wei. Nu echter niet de hele dag, omdat het hier echt best koud is. Het vriest hier al 7 weken flink hard, met een ijzig koude wind ernaast.
Wat is er nou toch aan de hand en hoe kan ik helpen de verhoudingen recht te trekken?
Normaal gesproken is Wallisto een super vriendelijk knuffel dier, dat mijn zoontje van net 6, overal mee naar toe kan nemen.
Hebben jullie een idee? Of een tip?
Vannacht heb ik de boel een beetje geforseert dmv een boxen-ruil. Rimfaxe heb ik in het midden gezet op stal. POEH-EH wat was ze boos!!!
Is dat verstandig of juist niet? Ze lijkt nu wel iets rustiger te worden...., geloof ik....
Dank, Anke
Bladwijzers