Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: (L2) circling aan de 22ft rope

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

(L2) circling aan de 22ft rope

hoe zorg je er eigenlijk voor dat je paard eens wat grotere circels begint te maken.
    meestal blijft hij gewoon even groot, dit is nog net iets kleiner dan de 12 ft rope en ergens op de circel snijd hij dan ook nog een stuk af.
    als ik gewoon wat touw laat vieren hangt het over de grond te slepen en moet ik steedss weer een stuk binnen halen omdat het anders echt in de weg hangt voor mij, dn draait het rond mijn voeten...

wat nog een probleem is, hij is op dit moment mij heel erg aan het testen, tja, probleem, je weet wel, ff me bewijzen tegenover hem hè.
    dus na een rondje of 2 beslist hij plots zelf om om te draaien en naar de andere kant te lopen, dan disengage ik hem en stuur hem terug de
    hij springt gewoon uit de circel, dus hij disengaged zelf en blijft dan op een vrij grote afstand van mij staan en vertikt het om zich terug op de circel te laten sturen.
    wat hij dan doet is het volgende, of hij loopt naar achter zodat ik moet volgen omdat hij anders echt te ver is om hem weg te sturen.
    of hij trekt zich uit volle macht los. tja, daar kan ik dan niet van winnen natuurlijk.

kunnen jullie mijn uitleg wat volgen? ik zie het voor me als ik het vertel en dat is wel handiger hè.
    iemand een idee hoe ik hem snel, zonder zelf te veel te bewegen toch weer weg kan sturen?

Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: (L2) circling aan de 22ft rope

Heb je wel netjes opgebouwd met steeds een feet meer touw? Hoe groter de afstand tussen jou en je paard, hoe meer respect je nodig hebt. Cheyenne merkt namelijk ook dat de afstand groter wordt en wil dan een spelletje terug te gaan spelen. Dus het is wel van belang om het steeds een feet langer te maken. Wanneer je heel het touw geeft dan hebben ze al snel door dat jij met je cs en ss buiten het bereik van hun zit. Verder ben ik er ook nog niet achter wat je met al dat touw moet doen. Ligt allemaal in de weg.
    En als hij leuk denkt te zijn door de andere kant op te gaan, dan moet je denk ik gewoon disengagen,hem een stuk naar binnen halen zonder zelf een vriendelijk blik te geven en weer de goede kant opsturen. Beetje dezelfde aanpak als wat we hebben geleerd bij L1 om je paard te leren dat hij zijn verantwoorlijkheid is om niet van richting te veranderen.
    ride like the wind

ik snap het niet helemaal maar probeer hem voor te blijven en wees sneller!!! als ik dit lees denk ik ook dat je nog niet echt klaar bent voor de 22 fooot line, probeer het eerst met de 12 foot line, doe misschien eerst even een stapje terug. als hij zich lostrekt is dat echt een opposite reflex, iets wat je met 'level 1' hulpmiddelen beter kan oplossen. snap je het nog? trouwens je hoeft toch niet heel dichtbij te staan als je hem wegstuurt. als hij naar achter gaat dan maakt het naar mijn idee niet uit dat je meeloopt maar doe tijdens het meelopen meteen je fases en laat ze lekker snel opelkaar volgen als hij zo stout doet (de andere kant opgaan vind ik wel iets grofs en zou ik best wat harder aanpakken..). ik hoop dat je hier iets mee kan.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

@ mandy:
    ja, ik bouw stilletjes aan op maar op een gegeven moment gaat hij gewoon niet verder en hangt het touw te hangen, dus dan haal ik weer in en zijn we eignelijk nog steeds gewoon op 12 ft bezig.
    wanneer hij zelf de andere kant oploopt disengaged ik hem inderdaad, maar naar binnen halen lukt dan niet. hij weet dat hij dat niet mag doen en komt dan gewoon niet naar binnen. natuurlijk wel als ik al mijn fases doorloop die je ook gebruikt bij de yoyo maar ik denk dat het sneller zou moeten gaan om hem werkelijk goed te corrigeren op zijn 'fout'.

@ eline:
    eigenlijk zijn we nog bezig met 12 ft. ik heb wel de 22dt rope vast maar hij gaat niet verder dan 12 ft hoor.
    ik moet echt wel dichtbij staan om hem weer weg te sturen want anders vertikt hij het, hij komt dan makkelijk weg bij de cs en string snap je. dit is alleen zo wanneer hij aan het testen is hoor, anders kan ik hem makklelijk op de circel sturen als ik 6 meter verder sta.
    ik vind ook dat als hij gewoon de andere kant op loopt hij echt grof is, dus ik probeer hem dan ook zo snel en ferm mogelijk metteen weer de andere kant op te sturen.

en als hij dan toch de andere kant op rent wat doe je dan?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    ik moet echt wel dichtbij staan om hem weer weg te sturen want anders vertikt hij het, hij komt dan makkelijk weg bij de cs en string snap je. dit is alleen zo wanneer hij aan het testen is hoor, anders kan ik hem makklelijk op de circel sturen als ik 6 meter verder sta.
    ik vind ook dat als hij gewoon de andere kant op loopt hij echt grof is, dus ik probeer hem dan ook zo snel en ferm mogelijk metteen weer de andere kant op te sturen.

Hmmm, misschien zit je leid-arm in de weg en ben je je daar niet van bewust? Anders zou ik eens proberen om een handje zand te pakken en dat te gooien wanneer hij je zo uittest. Dan is hij wel buiten bereik van je carrot-stick en savvy string maar soms kan zo'n beetje zand ervoor zorgen dat je paard ineens een tikkeltje meer respect voor je krijgt omdat je hem dan toch kan beinvloeden vanaf zo'n afstand. Dat handje zand is dan je fase 4 en je kunt hem er toch zachtjes mee raken of zijn persoonlijk ruimte raken op dat moment. Sommige paarden kunnen daar echt heel erg van onder de indruk zijn...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

het lijkt me niet iets wat je met allemaal trucjes moet gaan oplossen. Het enige wat helpt is meer respect, die krijg je bij de send. Zorg dus dat je de send heel erg snel en snappy krijgt. Als die goed is, kan hij je zowieso niet meer negeren.
    Een snappy send krijg je trouwens door alle fases te versnellen en je cs te laten neerkomen op de plek waar hij staat, blijft hij staan, pech voor hem.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

een leuke oefening voor jezelf is dan: don't let me pick up the stick. dat heeft psychologisch gezien enorm veel invloed. dus fase 1....don't let me pick up the stick (je zet hem voor je neer ofzo) tja als hij dan nog niet weg is....heeft ie echt enorm pech...hihi

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    en als hij dan toch de andere kant op rent wat doe je dan?
    wat bedoel je precies? bedoel je als hij naar de verkeerde kant gaat bij de send? dan disengaed ik hem en begin opnieuw

@linda: dat vind ik persoonlijk een hele goede tip, ik vind het niet een truc of zo, ook door op deze manier een fase 4 te gebruiken kan het respect weer verhogen, tis gewoon een andere manier van fase 4.
    ga ik zeker eens proberen als hij het weer doet.

@ sanne dat is nu net het gekke, mijn send is denk ik best goed. ik wijs, fase 1 en hij vertrekt vanuit een soort gelopsprongertje dan, niet echt galop, maar kan je het je ongeveer voorstellen, gewoon heel erg snappy.
    het lijkt gewoon dat hij na 2 of 3 rondjes op de circel het beu is en dan lekker een spelletje wil spelen wie hoger in rang is, dus veraderd hij van hand of loopt gewoon niet meer.

@eline: leuke oefning, alleen niet echt toepasbaar op aramis, hij reageert namelijk echt zo snappy (meestal dan toch) dat ik waarschijnlijk nooit de cs moet gebruiken, het is dus echt alleen als hij al even aan het circelen is dat hij begint te testen...

Jouw paard klinkt als een Suus! Die verlaat de plek war ze staat vanuit een soort stieger en sjeest dan best hard weg, maar na een half rondje wordt het alweer een sukkeldrafje. Hoezo hangt dat af van de send?

Haflinger-extra-module van de boekjes deel 1: bij de Haflinger heeft de kwaliteit van de send NIETS te maken met het verdere verloop van de circlinggame. En bij jouw paard kennelijk ook niet. De tip die ink in Framnkrijk kreeg bij zo'n sukkeldrafje: vraag haar te versnellen, en doe dan weer niets als ze inderdaad versnelt. Ze versnelde dan keurig, maar zodra ik weer niets deed, was ze zo weer terug in een sukkeldrafje. Etcetera etcetera. Sterkte, het komt uiteindelijk goed. Zelfs bij een Haflinger of bij jouw paard!

En mijn tip: Haal er een keer iemand erbij die verder is, dat kan je enorm helpen!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heeee dat is idd ook wat Atli vaak doet: met zo'n halve gare slow-motion steigeer wegdraven, om na een half rondje ofzo terug te vallen in een sukkeldrafje. Mag je dan wel telkens vragen te versnellen als hij op de cirkel loopt? Ik dacht dat dat niet mocht, dan zit je voortdurend achter je paard aan....
    Wat ik tot nu toe ermee gedaan heb, is idd wel vragen te versnellen op de cirkel, maar als hij dan na een paar keer vragen toch weer terugzakt, vraag ik hem terug en send hem feller. Daarmee lukt het vaak wel om hem een paar rondjes goed door te laten lopen, maar meer dan een paar rondjes lukt meestal niet....

In Frankrijk mocht dat, zolang je maar even iets deed en dan weer helemaal niets. Dus niet blijven drijven, inderdaad, maar wel even zeggen: hee mop, die draf mag wat vlotter! Of dat goed is, nou weet ik niet. 4 rondjes slome sukkeldraf draagt ook niet echt bij aan het respect.

Een slimmere oplossing (Andy) vond ik: veel overgangen maken. Send in draf bijvoorbeeld, dan na 2 rondjes galop (kan best, beetje meelopen zonder mee te draaien) dan weer draf, galop, stap nouja zoveel afwisseling dat je paard wakker wordt. Hielp matig, overigens.

Ohja en ik denk dat vetrekken vanuit zo'n soort steiger helemaal niet goed is hoor. Een steiger is vaak iets dat een paard doet dat NIET vooruit wil. Ik had liever dat ze meteen en 100% VOORwaarts reageert in plaats van eerst omhoog. Is denk ik stukje disrespect of spanning. Wat denken jullie?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm tja hoe je die steiger op moet vatten... in elk geval zie ik het als een uiting van eigenlijk die cirkel niet op willen, protest dus. Ik heb idd ook liever dat hij direct voorwaarts vertrekt. Veel overgangen maken heb ik nog niet geprobeerd, is ook wel een tip. Met rijden wordt hij in elk geval wel wakkerder daarvan. Alleen is circling in galop wel lastig voor hem, zelfs aan de 22'. Rechtsom gaat sowieso niet (altijd linkergalop dan, en zeer moeizaam) en linksom gaat wel ietsje beter, maar als hij dat uit zichzelf 2 rondjes vol kan houden, is het al heel wat...
    Ik merk gewoon heel duidelijk aan hem dat hij het rondjes lopen niks aan vindt... En eerlijk gezegd vind ik het dan ook best lastig om hem dat tóch te laten doen en te zorgen dat hij daarbij actief is... Tja disrespect... misschien, maar van de andere kant, als hij dit nou écht saai vindt om te doen?

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Gekke is dat Amon zich gemakkelijk rechtsom laat sturen, zelfs overgangen maakt, maar weigert linksom te gaan. Op de korte circling game gaat dat beter, maar merk zijn voorkeur voor rechtsom. Zodra ik de afstand vergroot wil hij niet linksom. Heel vreemd want als mijn send verkeerd zou zijn zou hij toch ook slecht vertrekken aan de rechterkant. Maar dat doet hij keurig. Los is helemaal een ramp, rechtsom weer niet, hoef alleen maar te wijzen met mijn vinger en hij loopt al. Links staat hij me aan te kijken, zelfs fase 2,3 en vier zorgt ervoor dat hij snel draait en gauw rechtsom gaat lopen.
    Vat dat dus niet, weet ook niet zo snel een oplossing daarvoor. Hoop dat ik het met geduld en herhalen wel zover krijg, maar je gaat al snel denken dat het iets lichamelijks is.
    www.crystal-carving.com

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten