Hallo allemaal!
Ik heb sinds bijna 3 maanden weer een nieuwe pony.
doordat het rijden niet zo goed ging heb ik besloten het anders aan te pakken, nu zijn we sinds een maand echt bezig met grondwerk en ze pakt het heel erg goed op.
Nu heb ik tijdens het grondwerk een paar dingen waar ik op struikel.
1 als ik klaar ben en het touwhalster wil wisselen en dus af doen loopt ze gelijk weg zodra ze voelt dat die af gaat, als ze iets om heeft al is het een halstertouw om haar nek dan is ze weer braaf.
misschien laat ik onbewust iets van spanning merken omdat ik geen controle meer heb? hoe los ik het op, gewoon een touw om haar hals houden en rustig staan met schouders ontspannen, ? of haar nu al leren dat ze zonder halster moet staan dat gaat een beetje snel niet?
2 dit probleem heb ik ook met werken in de roundpen, als we wat grondwerk hebben gedaan en daarna loopt ze heel netjes los achter me aan wil ik eruit met haar naar stal lopen los maar dan opeens loopt ze van me weg en moet ik haar het halster weer om doen, terwijl in de roundpen ze los wel bij me blijft wanneer ik dit aangeef.
3 ik heb op dit moment geen les, ik wil iemand die me in grondwerk les geeft, nu is er een meisje op stal die geeft niet duur les maar ze heeft niet gestudeerd ervoor, ze geeft les in academische rijkunst. zelf heb ik van degene waarvan zei weer alles heeft geleerd ook een jaar les gehad en het is niet helemaal mijn methode, opzich is volgens mij die stelling wel goed maar naar mijn idee ligt de focus daar teveel op en ik wil meer les in de band en omgang met mijn paard en grondwerk oefeningen zoals hoe ze leert de zweep accepteren en een schaar om een uitstekende pluk uit haar oor te knippen. Maar om nou iemand ergens vanuit Nederland te laten komen wordt te duur.
hebben jullie mis een goede tip voor een boek? grondwerk van Inge Teblick heb ik al vaker gehoor maar daar wordt veel aan clickertaining gewerkt en dat vind ik niets. pakket van Parelli vind ik te duur en mijn engels is niet goed genoeg daarvoor vrees ik (opzich wel goed om daarmee te leren)
Maar ik wil wel meer inzicht krijgen in alles zegmaar..
misschien mijn equisense dvd weer eens bekijken heb ik ook al lang niet meer gedaan is ook wel een leuk opstapje.
4 ze is dus nog schrikkerig voor dingen als sponzen(ik moest een schimmelinfectie behandelen bij haar) scharen, zweep, ritselende dingen, spuibussen enzo.. nu heb ik het geduld om gewoon net zo lang met dat ding naast haar te staan en haar lekker te kriebelen enzo, enzodra ze ontspant de druk van dat ding weer wat weghouden en ik heb daarmee al goede resultaten geboekt, maar nu is mijn vraag: kan ik beter eerst haar de basis grondwerk dingen doen zoals wijken voor druk, stoppen en volgen enzo, of is het beter om ook die dingen mee te pakken door gewoon altijd een kort zweepje gewoon vast te houden zodat ze eraan went en er verder nog niets mee doe?
Okee best veel vragen, als jullie op 1 het antwoord weten ben ik ook al heel blij,
bedankt voor het lezen,
groetjes hester en lindsey
Bladwijzers