ik zou als ik jou was geen grasmasker omdoen op stal.. het blijft toch een soort halster waaraan ze zichzelf op kunnen hangen!
ik zou als ik jou was geen grasmasker omdoen op stal.. het blijft toch een soort halster waaraan ze zichzelf op kunnen hangen!
A lot of people talk to horses, not many listen
Jammer dat je zo weinig opties hebt... Ik zou in eerste instantie aanraden om hem op de paddock te zetten met een hooibak in de paddock. Je kan dan op de hooibak een soort ijzeren deksel erop leggen met kleine vierkantjes in, waardoor hij moeite moet doen om zijn hooi te eten en niet alles ineens naar binnen kan werken. Zo heeft hij niet alleen bezigheid aan het hooi, maar kan hij ook nog bewegen...
Als dat geen optie is zou ik inderdaad een fijnmazig hooinet op voldoende hoogte hangen zodat hij veel tijd besteed aan het eten van hooi... maar eenmaal dat weer op is ga je weer voor hetzelfde probleem staan vrees 'k...
Ze staat overdag de hele dag in de paddock en krijgt dan hooi uit precies zo'n bak als jij beschrijft. Alleen heeft ze geen beschutting dus dat is de reden om haar s'nachts binnen te halen. Er is helaas geen mogelijkheid om een uitloopstal te maken. Ben benieuwd of me hooinet morgen nog leeft...Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
![]()
er zijn grasmaskers met een veiligheidsclip. Best friends bv. Dus ophangen zal niet gebeuren.Oorspronkelijk Geplaatst door Zayna
Tja weer niet fijn voor vitesse. Ik hoop dat de aangeboden oplossingen werken! Moest er geen andere optie zijn zou ik overwegen om ze op rubbere matten te zetten. Idd niet zo fijn maar beter dat dan koliek
Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
Joni Bentley
Joh, dat was vast weer schrikken. Besproeien met azijn lijkt mij nog niet zo'n slecht idee. Een oud-instructrice van mij had een paard die hennep had en daar spoot zij altijd iets overheen waarvan ik de naam vergeten ben maar dat heeft dat paard uiteindelijk bijna het leven gekost omdat hij daar dan weer allergische reacties van kreeg (van dat spul dus.kan maar niet op de naam komen) Maar ik bedoel: ik zou wat voorzichtiger zijn met chemische middelen (weet niet of BremseBremse dat is)
succes met de zoektocht
Wat vervelend Anouk!
Maar ik snap het nog niet helemaal. Wat is nou precies het bezwaar om haar meer hooi te geven? Alleen de kosten? Of wordt ze dan te dik? Of eet ze ook nog van de bodembedekking als ze onbeperkt hooi heeft voor de nacht?
Ik lees alleen maar reacties om het eetprobleem op te lossen. Maar waarom bekijk je het niet eens vanuit het paard. Waarom eet ze zoveel? Misschien heeft ze een maagzweer? Paarden maken continu maagzuur aan, 24 uur per dag. Dat wordt geneutraliseerd door speeksel, wat alleen wordt aangemaakt door kauwen.
Als je de maagproblemen behandelt, heb je grote kans dat ze veel minder behoefte heeft aan eten.
Snellie ik geloof dat dat allemaal al is onderzocht bij vitesse..
Anouk hoe gaat het nu met vitesse ? en is het hooinet in leven gebleven ?
Wat vervelend voor je (en voor je paard natuurlijk!)
Ik heb zo'n mega hooinet van www.hooinetten.nl De mazen zijn maar 4 cm waardoor ze veel langer over hun hooi doen. Ik voer ook wilgentakken, dat is erg gezond en geeft ook weer afleiding. Misschien kan je ook een bal in de stal ophangen om mee te spelen? Of zo'n voerbal?
Maar wat Snellie99 zegt zou ook kunnen. Ik zou daar eerst eens over nadenken.
Vitesse is in November helemaal onderzocht door een dierenarts. Ze word namelijk ook erg snel mager. Volgende week komt de dierenarts opnieuw voor onderzoek. Er blijven namelijk alarmbellen rinkelen, ik kan haar onbeperkt op het hooi zetten(staat ze nu ook). Maar Er zijn wat abnormale dingen aan haar.
Ze mest in haar eentje een kruiwagen met kop er op per dag(zonder strooisel erbij) dus echt pure mest.
Ze drink veel.
Ze word snel mager.
Ze heeft dus neiging als ze maar 2 min geen eten heeft om alles op te eten wat in haar buurt is, of dat nou zand of hooi, boom of strokorrels zijn.
Wilgentakken krijgt ze overdag in de paddock, daar heeft ze tevens ook een pion en een bal om te slopen(wat ze dan ook fanatiek doet) als ik deze in de stal zet liggen ze binnen 30 min buiten de stal, want ze gooit alles over de staldeur heen(emmers,waterbakken, noem het maar op)
Ik hou jullie op de hoogte! Het gaat nu goed met haar!
Bedankt voor alle reacties!!![]()
Zo, weer even een up date.
Vitesse staat sinds vandaag weer op een beetje strokorrels dus houd me hart vast...Na overleg met DA besloten het rustig aan weer te beginnen. En als het oke gaat haar dan met graagkorf om in gewone volle stal te zetten. Hij vind ook dat ze meer dan genoeg te eten krijgt. Er is geen rede tot verder onderzoek dus, als ze verder weer verder gaat vermageren dan gaat ze een dag naar de kliniek voor onderzoek op suikerziekte, maar omdat ze niet alle sympthomen hier van heeft is er nu geen rede toe. Ze staat nu op bijna onbeperkt hooi s'avonds dus te weinig heeft ze zeker niet.
Bedankt voor jullie reacties~!![]()
Fijn dat het beter gaat met Vitesse.
Misschien toch nog een tip, de paarden hier (in Engeland) op stal staan sinds kort op karton! Is misschien ook wat voor jou? Lijkt me dat Vitesse dat toch niet zal eten? Ze zijn er hier erg enthousiast over. Het is totaal stof vrij, neemt goed vocht op, makkelijk schoon te houden, gaat lang mee (langer dan zaagsel) en het is goedkoop. Het is vast in Nederland ook wel te krijgen.
![]()
Vind je een graaskorf niet eng om in stal om te laten? Er zitten in een stal vaak veel hoekjes waar ze achter zou kunnen blijven haken
Succes met je zoektocht naar de ideale manier van stallen.
Bladwijzers