Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Waar zit die rem? :o)

Waar zit die rem? :o)

Ik heb gister even op mijn pony gereden, eerst met hoofdstel, met een bitje in. Hij wilde niet doorlopen en toonde duidelijk verzet. Toen het touwhalster omgedaan, en hij was ineens een stuk voorwaartser en hij leek het erg leuk te vinden. Alleen hij werd wel erg enthousiast, en toen hij eenmaal in galop zat, kreeg ik hem niet meer stil.
    Vanuit stap kan ik hem al stoppen door wat dieper te gaan zitten en de teugels, die gewoon loshangen, een beetje korter te nemen. Vanuit draf & galop werkt dit niet, hij blijft maar rennen. Nu wil ik hem als 'ie wat beter is in porcupine de one rein stop leren, maar het kan toch niet zo zijn dat ik elke keer als ik hem moet stoppen de one rein stop moet gebruiken?

Re: Waar zit die rem? :o)

Hey pipo,

De one-rein-stop is een rem die je alleen in nood moet gebruiken.

Als je wil vertragen van gang dan doe je dit eerst door het met je lichaam aan te geven. Dan pak je je teugel op die doe je om hoog (op borst/kin niveau) trek je aan. Stopt hij niet dan kun je wat rukjes geven. Maar je houd de teugel hoog.

Rijd je met twee teugels dan gebruik je eerst je zit, dan de teugel strak en omhoog met 1 hand. met je andere hand pak je de teugels zo laag mogelijk weer vast. Dan iedere hand een teugel, en dan handen sluiten en kracht zetten.

Hier ergens tussen is jouw paard al lang gestopt. Maak je het helemaal af dan ga je achteruit.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Succes

Groetjes Michelle

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Uhm Michelle, waar heb je deze manier van stoppen geleerd? Het is niet de bedoeling dat je met 2 handen aan de teugels gaat hangen, dat maakt over het algemeen alleen maar dat het paard zijn gewicht in het halster/op het bit kan gooien en nóg harder kan gaan.

@Pipo: als je nog niet kunt remmen in draf, dan moet je zeker geen galop proberen. Zorg eerst dat je rem (en je stuur) goed werkt in stap, en oefen het dan in draf tot dat goed gaat, en begin dan pas aan de galop.
    En ja, het kan best zijn dat je in het begin een tijdje telkens de ors nodig hebt om je pony te kunnen stoppen. Natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar als hij niet reageerd op je eerdere signalen, dan moet je toch een rem gebruiken die werkt.
    Maar ik zou dit alles eerst eens goed vanaf de grond gaan oefenen! Ik krijg een beetje het idee dat jij veel te veel te snel wilt en dat je veel te ongeduldig bent... Slow and right beats fast and wrong!

Dat galopperen was een ongelukje, hij schoot ervandoor. Ik wil ook graag vanaf de grond oefenen, alleen op de grond lukt het remmen wel. Het probleem is dat op de grond bijna alles lukt, maar als ik erop zit niet meer..

hoe weet je dat bijna alles lukt op de grond?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hm Pipo. Ga je niet een beetje te snel? Vorige week wist je nog nergens wat van en nu ga je bitloos rijden... Niet dat bitloos rijden gevaarlijker is dan met bit, maar het rijden op zich is een stuk veiliger als je dit vanaf de grond voorbereid. Je gaat nu zitten rukken aan het halster omdat je paard niet reageert, terwijl je je paard vanaf de grond nog nauwelijk het principe wijken voor druk hebt duidelijk gemaakt.
    Dit lijkt me niet de goede volgorde en hoogst onverstandig.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je de ors dan vanaf de grond aangeleerd? Ik geloof nooit dat je dat in die paar dagen tijd goed voor elkaar hebt gekregen, als je het uberhaupt al geprobeerd hebt...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Het wijken voor druk lukt en de onee-rein-stop ook, en ik ben er al langer mee bezig dan een paar dagen hoor

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Waarom überhaupt los gaan rijden als je paard de ors niet eens kent? Bitloos (en trouwens rijden met bit ook niet, maar dat vergeten veel mensen) is neit iets dat een paard van nature snapt maar iets dat je aan meot elren en emot voorbereiden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pipo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Het wijken voor druk lukt en de onee-rein-stop ook, en ik ben er al langer mee bezig dan een paar dagen hoor
    wij hebben op zich drie maanden helemaal niet gereden dus een paar dagen is best kort hoor....het duurt nu eenmaal voordat je zelf door hebt hoe fasen werken etc op de grond, pas als je dat doorhebt kun je erop. dat duurt nog wel een paar weken denk ik als ik je verhaal zo inschat. Dit niet om je te bekritiseren maar anders gaan er ook gewoon ongelukken gebeuren. een ors is niet iets wat je er in een paar dagen in hebt. daar gaan wel een paar weken aan voorbij- zeker als je het zelf nog moet leren!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik zit einde level 1 en heb nog steeds problemen met die ors! In de bak geeft dit weinig problemen maar een reflex is die ors allerminst. Ik vind het misschien wel het moeilijkste onderdeel van heel level 1, omdat een fase 4 bij ons ver te zoeken is dus wanneer borus in een "doe het lekker zelf "-bui is, kan ik het mooi vergeten. Het lijkt me echt niet dat je dit in een paar dagen er steenvast in krijgt, als L1'er zijnde.

Ook ik ben er opgestapt terwijl die ors heel braggel ging, maar dat is dan een risico die je zelf neemt en ik had het niet raar gevonden als het nÃ*et goed zou gaan. Ik kan me best voorstellen dat je ongeduldig bent, dat was ik ook. Maar dan kun je er niet van uit gaan dat alles vlekkeloos verloopt.

En als hij al verzet toont met bit in, zou ik dat moment niet kiezen om voor het eerst zonder bit te gaan rijden.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben zelf al 2 jaar(!) bezig om de ors er als reflex in te krijgen! En pas sinds een half jaar ofzo werkt hij ook echt altijd, en heb ik niet meer altijd fase 4 nodig in een oh-nee situatie.... Het duurt echt lang voordat het echt een reflex is geworden.
    Pipo, hoe heb jij de ors vanaf de grond aangeleerd? Wat heb je precies gedaan? En op welke fase werkt hij?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Even een vraagje tussendoor;
    Ik ben nu, na een paar maanden volledig gestopt te zijn met rijden, net weer begonnen. Nu is het probleem dat ik verstandelijk denk dat ik klaar ben voor het rijden, maar ik durf zo slecht. Ik denk dat ik daardoor mijn paard ook wat schrikkeriger maak dan hij anders zou zijn. Ze is steeds afgeleid en schrikt vaak, ik weet dan niet wat ik moet doen met een touwhalster. Moet ik eerst nog andere dingen doen om het rijden goed te krijgen? Ze is echt volledig leftbrained als ik er op ga zitten, maar dan gaat ze vrijwel meteen weer angstig om zich heen kijken. Komt dat omdat ik zo bang ben, of is het omdat ik niet meer voor haar loop? Ik rijd nu trouwens met bit, ik weet dat het niet goed is, maar dat doe ik zodat ik zelf vast weer kan wennen aan het rijden. Ik rijd haar ook alleen maar met een lange teugel enzo.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

@myracara: een paard voelt precies aan wat jij voelt. Dus als je toch wat angstig bent heeft dat zeker invloed op je paard. Helaas moet je om je angst de baas te worden rijden. Dit kun je niet geheel vanaf de grond oplossen. Als je nu eerst eens begint met rijden in een klein deel van de bak? Kleine afstanden maken een paard vaak rustiger en voel je jezelf meer vertrouwt. Buiten rijden zou ik zolang je nog niet zeker van jezelf/paard bent vergeten!

Ik spreek uit ervaring! Ooit als 14 jarige in het bos vrezelijk aan de kletter geweest... Een weg over gekletterd (geluk gehad), en omdat ik wist dat we er nog één over moesten heb ik mij eraf laten vallen...! Sindsdien angst voor het niet onder controle kunnen houden van het paard waar ik op rij. Ik heb mijn paard Mike nu een half jaar. Hij is voorheen recreatief Western gereden en met een scharen bit. Dat hoofdstel en bit heb ik nooit gebruikt. Ben meteen met het touwhalster, Level 1 en vooral de ORS aan de gang gegaan. Heb een paar keer buiten gereden (met z'n tweetjes) en dat ging dus in het begin goed. Maar door Parelli en gewenning aan zijn nieuwe leven, is hij weer ‘paard’ geworden en bleek hij de laatste 2 keer buiten toch te schrikkerig, 1x raakte ik hem bijna kwijt zelfs (de ORS werkte niet helemaal perfect). En dan is mijn angst weer helemaal terug! Kwam er met knikkende knietjes vanaf... Reken maar dat hij dat gevoeld heeft! Toen heb ik besloten net zo lang in de bak te blijven oefenen tot zijn en mijn vertrouwen goed genoeg is.
    Best wel eens verleidelijk hoor als het erg mooi weer is om naar buiten te gaan. Maar ik beheers me, want als het echt mis gaat zijn de rapen gaar... en dat is het mij niet waard.

We zijn inmiddels Level 1 en sinds kort begonnen met Level 2. Juist door mijn angst maak ik heel veel werk van de grondoefeningen. Alles bij elkaar heb ik nog niet veel gereden zeker niet in draf en galop. Pas als ik zeker ben van mijzelf en Mike durf ik weer een stap verder te gaan met rijden. En als ik iets nieuws met rijden wil uitproberen waar ik nog niet zeker van ben zet ik een deel van de bak af met een touw en zorg er op die manier voor dat het een succes kan worden... Pas als ik enkele keren heb ondervonden dat we het samen goed doen, gebruik ik de hele bak. En dat werkt het best tegen angst.

Succes!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, wat jij schrijft is precies wat ik heb! Ik ben ook een keer keihard over een fietspad gekletterd en vlak voor we op een 80 km weg kwamen viel ik er (gelukkig) af. Sindsdien heb ik die angst.
    Het grondwerk heeft mij wel iets meer vertrouwen gegeven, maar ik denk dat het echt zelfvertrouwen toch moet voortkomen uitgoede ervaringen met rijden, inderdaad.

Een klein stukje bak afzetten is wel een goed idee. Dan kan ze ook geen vaart maken en het is misschien wat rustiger idd. dankjewel
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten