Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: gemengde kudde

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

gemengde kudde

Nadat siets ingeslapen is, is er een plekje vrij gekomen op onze stal.

Onze kudde heeft altijd uit 4 merries en 3 ruinen bestaan en dat ging over het algemeen goed.
    Nu is er iemand die interesse heeft om bij ons te komen staan, het paard is een zes jarige ruin die op zijn 5e gecastreerd is.

Wat is jullie ervaring met gemengde kuddes? en dan vooral kuddes die uit meer ruinen bestaan dan merries.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: gemengde kudde

Mijn ervaring is dat het erg afhankelijk is van het feit of de ruinen interesse hebben voor de merrie,sen wel/niet dekken willen, sommige ruinen hebben totaal geen sexuele gevoelens voor merrie,s die geven ook niet zoveel problemen is mijn ervaring, maar als 2 ruinen dezelfde merrie leuk vinden dan begint het gedoe vaak, en persoonlijk heb ik liever niet dat een ruin mijn merrie dekt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

mijn paard staat in een kudde met 3 merries en (ik geloof) 8 ruinen. er zijn eigenlijk nooit problemen onderling, we hebben een rustig clubje bij elkaar.
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Bij ons ging dat heel goed toen de 3 ruinen nog samen stonden met 1 merrie. Nu staan er ondertussen 3 merries met 1 ruin en daar kunnen echt geen andere ruinen bij... is dus echt afhankelijk van de ruin zelf zoals Janneke al zei.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

We hebben nu een stabiele kudde van 5 merries en 6 ruinen.
    Dit gaat echt heel fijn samen.

2 jaar terug hadden we maar 3 ruinen en de rest merries. Dat gaf veel meer heibel in de tent.

Maar het zal ongetwijfeld met het individuele karakter van het paard zelf te maken hebben

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Wij hebben een kleine kudde van 2 merries (7 en 3,5) jaar en 3 ruinen (11 en 2 van 3 jaar), tot op heden heeft dat geen problemen opgeleverd.
    Ik moet er wel bij zeggen dat het een kompleet nieuw samengestelde kudde was, dus de 2 merries kenden elkaar en de 2 jongste ruinen kenden elkaar en die zijn als koppels bij elkaar gezet en de oudste ruin heeft eerst een paar dagen in een aangrenzende wei gestaan voor hij bij de rest gezet werd. Met de draad ertussen zochten ze elkaar wel op en er werd verder niet moeilijk gedaan, vandaar dat het bij elkaar zetten vrij snel kon gaan.
    Groetjes ingrid

Re:gemengde kudde

Wij hebben ook altijd ruinen en merrie bij elkaar gehad. En dat was nooit een probleem. Ik heb een haflinger ruin gehad die op zijn 13e (!!) pas gecastereerd was, net voor ik hem kocht. En hij was een goedgekeurde dekhengst. Maar nooit problemen gehad. We hebben nu wel een dominant ruintje staan bij mijn merrie en mn hengstveulen, die zorgt wel een beetje voor onrust want hij is best jaloers. Maar over het algemeen gaat het vlekkeloos.

Re:gemengde kudde

Als de hengst in het verleden gedekt heeft kan dit wel problemen veroorzaken wanneer hij nu bij merries komt te staan. Maar ruinen en merries gaan in principe goed samen hoor.

Bladwijzers

Forum Rechten