Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: Artikel gezocht over nieuwe adviezen mbt ontwormen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Artikel gezocht over nieuwe adviezen mbt ontwormen

Ik zit nu al een tijdje te googelen maar ik kan het niet vinden...
    Ik zoek een artikel over de nieuwe inzichten mbt ontwormen (preventief, op basis van mestonderzoek). Ik meende dit ooit eens gelezen te hebben op de site van de faculteit der diergeneeskunde Utrecht, of bij de gezondheidsdienst oid, maar ik kan het niet meer vinden.
    Ik zoek in elk geval een artikel dat vanuit een gerenommeerde bron komt, want ik wil er mijn stalgenoten mee overtuigen dat het ontwormingsbeleid dat we nu voeren, op de schop moet.

Weet iemand waar ik dat artikel kan vinden?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re:Artikel gezocht over nieuwe adviezen mbt ontwormen

Ik weet dat daphorst er wel eens wat over gepubliceerd heeft (http://www.daphorst.nl/mestonderzoekwormenpaard.html). Hier vind je alleen geen wetenschappelijke onderbouwing terug (was er eerst wel trouwens).
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Geplucliceerd door Universiteit Utrecht: de parasietenwijzer. Misschien zocht je die?
    http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Intro_Paard.html
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Handige beslisboom! Thanks!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je issiem, dat artikel is vrij duidelijk. Ik wilde eigenlijk het artikel van de faculteit zelf, maar dat is kennelijk niet zomaar te vinden.
    De beslisboom kende ik al; die zocht ik niet. Ik wil een overzichtelijk artikel dat ik kan uitprinten en aan mijn stalgenoten/stalhouder kan geven.
    Die van daphorst ga ik dan maar gebruiken.

Dank iedereen voor het meedenken!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Misschien dat hij iets makkelijker aanneemt van een andere stalhouder? Bij ons op stal (loopstal met 35 paarden)zijn we nu gestart met bemestingsonderzoek ipv het automatisch geven van wormenkuren aan paarden en dat gaat best goed. Ik vind het erg fijn dat ze dit opgepakt hebben. Sjo heeft daardoor al bijna 4 jaar geen wormenkuur meer gehad. Hij test altijd goed.

Je stalhouder kan ze best bellen als hij zou willen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je Maaike, maar ik denk dat hij het alleen makkelijk aan zal nemen van een andere boer, en dan bij voorkeur ook eentje die hij kent, of wellicht van zijn eigen dierenarts...

Ik zit zelf ook nog te piekeren over wat nu het beste zou zijn voor onze paarden. Ik heb dat artikel waar Isla naar verweest nog eens goed doorgelezen, en dat is vooral gericht op grote paardenhouderijen en minder op de boeren die minder land hebben. Er staat letterlijk: "Implementatie van deze maatregelen op bedrijven met één of meerdere paarden op een klein weitje is lastig". Nou hebben we ook niet echt kleine weitjes, maar ook niet supergrote...

Het liefste geef ik ze helemaal geen chemische kuren meer. Temeer niet omdat ik vaak na het geven van een kuur een lichte verdikking in de nierstreek zie bij mijn paarden... lijkt me toch niet zo gezond.
    Maar...
    De wei waar mijn paarden lopen (samen met 1 andere IJslander) wordt uitgemest. Nu in de winter alleen niet, want ze staan op een supergroot stuk. Waar eerst de paarden van de buurman hebben gelopen, waarvan ik niet weet of en hoe vaak die ontwormd worden... dus dat geeft al een extra risico.
    De rest van het jaar staan ze in verschillende weitjes, waar vaak eerst de pony's van de boer zelf hebben gelopen. Hij mest dan weer niet uit... En volgend jaar komt er als het goed is een veulentje: weer meer wormendruk...

Wellicht zou regelmatig ontwormen met een natuurlijk middel ook nog een alternatief kunnen zijn (in combinatie met regelmatig mestonderzoek).

Overigens lees ik allerei verschillende adviezen op sites van dierenartsen: de één zegt dat je tussen september en maart niet hoeft te ontwormen (ook niet bij paarden die 24/7 buiten lopen), de ander geeft gewoon een schema om om de 6-12 weken te ontwormen (afhankelijk van het middel dat ze voorschrijven).
    Dus wat is nou wijsheid???
    Inmiddels weet ik het niet goed meer...

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Nee precies, het is echt heel onduidelijk wat je moet doen. De een zegt dat je moet ontwormen, de ander zegt dat je mestonderzoek moet doen, dan verschilt ook nog de mening van verschillende dierenartsen over hoe vaak en wat je dan moet ontwormen. Echt iedereen vindt er weer iets anders van, ook de professionals.

Ik weet het ook niet. Voorlopig ontwormen wij nog gewoon, vooral omdat ik hier en daar heb gehoord dat alleen mestonderzoek ook weer niet zo goed is.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als ik mijn paarden gewoon alleen lekker thuis had, dan wist ik het wel: uitmesten, regelmatig mestonderzoek en eventueel ontwormen met natuurlijke middelen en alleen als dat niet helpt, dan pas chemische troep erin. En als regelmatig zou blijken dat de natuurlijke middelen niet voldoende zijn, dan zou ik altijd weer kunnen overstappen op regelmatig chemisch ontwormen.
    Maar ja, ik sta op een pension en als ik daar iets anders wil, moet ik wel met goede argumenten komen. Zomaar experimenteren kan dan ook niet... ik kan moeilijk elk half jaar zeggen dat ik wat anders wil...
    Maar dat de 'experts' ook allemaal wat anders zeggen, maakt het er inderdaad niet makkelijker op!!!

op www.horses.com kan je ook veel info vinden over allerlei onderzoeken. Misschien staat daar iets bij?
    T is wel allemaal engels geschreven en amerikaans gericht, maar wel bruikbaar denk ik

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je Inger, ik ga er eens neuzen!

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Hier een samenvatting van het onderzoek van de faculteit Utrecht wat jij waarschijnlijk bedoeld van http://www.dierenklinieklemmer.nl/pa...93/wormen.html

• Nieuwe inzichten in ontworming van paarden
    De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft begin augustus 2006 nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik de volgende samenvatting gemaakt:

Elk paard heeft wormen. Bij een geringe besmetting leidt dit bijna nooit tot problemen. Bij een zware besmetting wordt de conditie en de gezondheid van het paard aangetast. De wormbestrijding bij het paard is vooral gericht op het laag houden van infecties met Cyathostominae (zie ook boven onder: Kleine strongyliden). Bij veulens zijn daarnaast infecties met Strongylus vulgaris, Parascaris equorum (spoelworm) en Strongyloides westeri (veulenworm) van klinisch belang.

Wormbestrijding bij het paard gebeurt vrijwel nooit op basis van faecesonderzoek, waardoor vaker ontwormd wordt dan nodig is. Dit werd recent aangetoond in Engels onderzoek, waaruit bleek dat bij 84 procent van de paarden op de dag van ontwormen geen eieren in de faeces worden gevonden. Er wordt dan ook weinig rekening gehouden met de mogelijkheid dat wormen resistentie tegen anthelmintica (= wormmiddelen) kunnen ontwikkelen.
    Resistentie is een toenemend probleem bij wormen van het paard in Nederland. Dit wordt veroorzaakt door foutief en te frequent toedienen van wormmiddelen. Het is onwaarschijnlijk dat op korte termijn nieuwe groepen anthelmintica tegen wormen worden geïntroduceerd voor het paard. Het is dus belangrijk verstandig om te gaan de beschikbare middelen. Het aantal behandelingen met wormmiddelen moet worden beperkt en door middel van selectief ontwormen van alleen de paarden met een hoge ei-uitscheiding (faeces-onderzoek!) moet de verdere ontwikkeling van anthelminticum-resistentie worden vertraagd.
    De hoogte van de ei-uitscheiding is, net als bij schapen en runderen, erfelijk. Dit betekent dat volwassen paarden die altijd lage aantallen wormeieren uitscheiden zijn op te sporen via faeces-onderzoek. Dit onderzoek hoeft bij paarden niet vaak herhaald te worden. Nieuwe paarden moeten bij aankomst op het bedrijf altijd worden ontwormd en pas in de groep worden geïntroduceerd nadat de behandeling effectief is gebleken. Wormmiddel-resistentie kan namelijk ook op een bedrijf worden geïntroduceerd door de invoer van nieuwe dieren die geïnfecteerd zijn met resistente parasieten.

Het uitgangspunt van ontwormen bij het paard moet zijn resistentie te verminderen door het gebruik van wormmiddelen zoveel mogelijk te beperken, zonder dat dit leidt tot gevaarlijke worminfecties bij de paarden. Dit kan via selectief gebruik van anthelmintica gecombineerd met een correct weidemanagement, hygiënemaatregelen en faecesonderzoek.
    Er is een belangrijke rol voor faecesonderzoek bij het verlagen van de resistentie door het ondersteunen van selectieve behandeling van alleen die paarden die hoge aantallen wormeieren in de faeces uitscheiden. In Nederland wordt dit nog erg weinig toegepast, maar in de UK, Zuid-Afrika en Denemarken is dit zeer ingeburgerd.

Strongylus-type ei (microscopisch beeld)

De publicatie geeft een aantal voorbeelden van situaties waarbij het ontwormen waarschijnlijk niet, en situaties waar ontwormen waarschijnlijk wel nodig is.
    • Op bedrijven met intensieve beweiding is ontwormen vrijwel altijd wel nodig, vooral als er veulens en jaarlingen aanwezig zijn. Het preventief gebruik van benzimidazolen tegen Strongylidae is, in verband met wijd verbreid voorkomende resistentie niet aan te bevelen. Eigenlijk is dit alleen verantwoord als via faecesonderzoek is aangetoond dat ze nog wel effectief zijn. Tegen andere nematoden kunnen de benzimidazolen wel gebruikt worden.
    • Op bedrijven waar geen echte weidegang is volstaat het toepassen van strikte hygiëne (dagelijks verwijderen van mest uit de boxen, standen en uitloop en minsten éénmaal per week vervangen van het stro en schoonmaken van de boxen of standen) en is ontwormen meestal niet nodig.
    • Op bedrijven met extensieve beweiding is ontwormen ook niet nodig.
    • Omdat in de winter de ontwikkeling van vrijlevende stadia stil staat en de eieren zeer slecht overleven, is preventief ontwormen tussen september en maart niet nodig, behalve eventueel bij veulens tegen Strongyloides westeri of Parascaris equorum. Dit geldt ook als de paarden de hele winter buiten lopen. Uiteraard kan het wel nodig zijn therapeutisch te moeten ontwormen in deze periode.
    • Als alle faeces consequent tweemaal per week van de wei verwijderd kan worden, eventueel machinaal, is ontwormen waarschijnlijk niet of zeer beperkt nodig.
    • Het is verstandig dit alles te ondersteunen via faecesonderzoek.

Faecesonderzoek zal veel vaker dan nu gebruikelijk is moeten worden ingezet om beslissingen over wormbestrijding te ondersteunen.
    De belangrijkste reden om dit te laten doen is het vaststellen of de uitscheiding van wormeieren zo hoog is geworden dat het nodig is te ontwormen.
    Overleg met uw dierenarts over de beste wormbestrijding in uw situatie.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je Jasmijn! Dat onderzoek heb ik even vluchtig bekeken en het lijkt me wel interessant. Als ik meer tijd heb, ga ik eens verder lezen.
    Die samenvatting was ik zelf ook al tegengekomen, ik zocht eigenlijk de originele bron ervan maar die is kennelijk goed verstopt.

www.horses.com doet het trouwens al dagen niet...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Sjo heeft daardoor al bijna 4 jaar geen wormenkuur meer gehad. Hij test altijd goed.
    Vash gaat op die manier ook goed met gemiddeld 1 á 2 wormspuiten per jaar. Vraag me alleen wel af: op lintworm test het mestonderzoek niet. Hoe ga je (en de rest van lezers hier) daar dan mee om? Ik controleer de mest optisch regelmatig op gekke dingen, ben nog nooit een segmentje tegengekomen. Om hem daar nu "zomaar" voor te ontwormen vind ik ook weer wat. Hoe kan je dat testen?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten