Oorspronkelijk Geplaatst door
sandravra
Mijn paard (meest Leftbrain introvert 9-jarige Norikerruin) is de laatste tijd onhoudbaar bij het buitenrijden. Op de heenweg is het veel hinniken en treuzelen, wil ook eerder schrikken of omdraaien.
Op de terugweg is het helemaal te gek voor woorden, zodra hij op een paar honderd meter van het weiland is gaat hij als een bezetene ervandoor. Maar niet even gewoon, nee echt snoeihard. Hij houdt pas weer op vlak voor het weiland. Het is heel gevaarlijk wat hij doet, negeert ook verkeer. Ik probeer het voor te zijn en dan voltes te draaien, maar met die snelheid is dat ook niet zonder risico.Bovendien is hij op snelheid gewoon te sterk. Als ik te laat ben, dan is hij niet meer te houden, ook niet met stangbit

. Het probleem zal ongetwijfeld niet in het bit zitten, maar is er iemand die een tip heeft hoe hiermee om te gaan? Ik heb zelf het idee dat hij niet echt bang is voor iets, maar gewoon niet het geduld kan opbrengen om rustig naar huis te lopen of te draven. Aan de hand gaat het supergoed. Hij neemt ook veel initiatief in de oefeningen met grondwerk en ik kan zien dat hij daarin echt zijn best doet.
Hij staat 24/7 buiten, doet het zowel tijdens periodes dat ik veel rij als weinig en hij krijgt geen extra voer meer behalve het ruwvoer. Ik ben bezig met Natural Horsmanship (beginselen) en parelli onder begeleiding.
Groetjes,
Sandra
Bladwijzers