Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Fjorden zijn te sterk...

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Fjorden zijn te sterk...

Ik verzorg dus sinds een tijdje de fjrodenpaardjes hier in de buurt.
    Dat zijn twee veulens en twee volwassen merries.
    Het probleem heb ik met de volwassen merries, ze zijn 15 en 17 en zo verschrikkelijk sterk!
    Eigenlijk zijn ze nooit opgeleerd aan de hand, ze liepen in de kar en op de weide.
    Maar ze zijn zo verschrikkelijk sterk! Als ik met hen in de weide bezig ben met aan de hand stappen enzo, dan trekken ze me soms zo hard naar het hooi dat ik er gewoon niets tegen kan doen.
    Wat ben je als dertienjarige tegen zo een grote struise fjord...
    Soms best wel frustrerend want zo kunnen we echt niet verder.

Mischien hier een paar tips...
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Fjorden zijn te sterk...

ik zou zeggen, richt je op de jonkies...
    misschien krijg ik nu heel het forum over me heen, maar ik zou met die veulens wat gaan doen, een paar minuutjes per sessie...

maar je vroeg tips voor de oudere fjorden... tja daar heb ik helaas geen ervaring mee, dat zal knap lastig worden.
    The darkest hour is befor it get light!!!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Is er geen mogelijkheid om ergens anders te oefenen dan in de weide? Ergens waar ze niet afgeleid worden door eten? Dan kan je daar beginnen met het leiden/volgen, halthouden, achterwaarts etc. en de 7 games.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Ik zou je graag tips geven, maar ik kan er ook niet mee omgaan. Op onze boerderij staan een paar fjorden, die ik regelmatig buiten zet. En ik vind ze allemaal ontzettend sterk, lomp en ruw. Als er eentje los breekt en gaat rennen, berg je dan maar, want ze gaan dwars door je heen. Haal je ze uit de stal, trappen ze op je tenen, sleuren ze je naar het voer of duwen ze je opzij.

En ze zijn nergens van onder de indruk. Echt een harde mep voor hun hoofd kan ze nog niets schelen (en dat zijn maatregelen die ik liever niet toepas). Nu zijn dit wel allemaal wat oudere en 'normal' opgevoede ponies. En eerlijk is eerlijk: de meeste hebben ook baasjes die er niet goed mee omgaan.... Goed opgeleide fjorden zijn vast geweldige partners, maar deze bij ons reageren nog niet op fase 40.

Natuurlijk zou het niet moeten gaan om wie de sterkste is. Maar als die fjorden hun leven lang hebben leren vertrouwen op hun kracht, is het heel lastig om ze met subtiele gebaartjes bij te sturen.

Als iemand goede tips heeft, ben ik daar ook erg benieuwd naar, want ik kan ze ook wel gebruiken!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Mar 2009

@Rianne: Ja dat is inderdaad waar, maar daarvoor moeten we een kleine kilometer stappen en dat is dus al een probleem.
    Ze trekken ook op wandeling...

@Liesbetm: dat is het dus , lomp en van niets onder de indruk.
    Het zijn schatten hoor! Maar ze kennen niets

@Eliannee kleintjes zijn echte schatjes!
    We zijn altijd effe met ze bezig borstelen enzo...
    Een beetje stappen aan de hand en wat kroelen.

Met de twee ouderen zit ik dus wat meer in de knoop...

Als ik met hen in de weide bezig ben met aan de hand stappen enzo, dan trekken ze me soms zo hard naar het hooi dat ik er gewoon niets tegen kan doen.
    Haa!! Dat is precies mijn Hannes!!

Als ik met hem wil trainen, dan span ik een draadje zodat hij niet bij het hooi kan komen. Verder probeer ik hem te leren om op een lichte druk zijn hoofd van het hooi weg te bewegen als hij staat te eten. Heel eventjes, kleine beetjes belonen, en dan gauw weer verder laten eten. Ook vraag ik hem om vanaf de andere kant van de bult te gaan eten. Dan moet hij een stapje voor me opzij, en in mijn gedachte ben ik op dat moment even 'de baas' over het voer.

Het zijn hele kleine stapjes, maar ik hoop dat ik het ooit zover kan opbouwen dat hij echt bij het hooi vandaan loopt. Hij kan al één hele stap en wacht dan (heel even) voordat hij weer terug gaat om verder te eten. Ik oefen het ook niet dagelijks of zo, alleen af en toe een keertje.

Omdat je nooit sterk genoeg bent om een Fjord bij zijn eten vandaan te houden, is het belangrijk dat je hem leert op iets lichts te reageren. Het maakt op dat moment voor een vreetgrage Fjord namelijk niet uit hoe hard je het doet, maar hoe harder je 'm aanpakt, hoe gemakkelijker hij afstompt. Tenminste dat is bij Hannes het geval. Ik weet niet of dat typisch Fjord is.

Ook met andere vormen van oefenen probeer ik een hele lichte hulp te geven, en 'm voor de kleinste beetjes te belonen. Het gaat er niet om wat hij doet, maar dat hij op die lichte hulp reageert. Als het paard eenmaal door heeft dat je heel zachtjes iets kunt vragen, kun je van daaruit verder trainen.

Maarre... Ik probeer ook maar wat hoor, misschien dat je er wat mee kunt?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Volgens mij kan elk paard wel een mens omver trekken, ongeacht het ras

Ik zou goed oefenen op driving van de achterhand. Trekken aan de voorkant win je toch nooit, dus is het handiger om de achterkant weg te sturen. Zodra je paard (zwaar uitgehonderd uiteraard ) op een pluk hooi/gras aanvallen wil, zeg jij; hide your hiney! Aan de kant met je kont dus.
    En het paard ook leren dat het ronduit irritant is als je ongevraagd gaat eten. Beginnen met fase 1 (bv kusgeluidje) en de fase 4 zo irritant mogelijk maken. Aangezien ze van niks onder de indruk zijn, zal een mep ze ook weinig uitmaken. Een stick in het oor of bij de uiers is effectiever. Op het forum staan vast meer tips om je paard effectief 'uit' het gras te houden.

Aangemeld
    Mar 2009

Bedankt allebij!

@friese tinkerfjord: Bedankt hoor! dat van die af en toe laten eten kan ik mischien wel eens proberen.
    Tuurlijk heb ik er iets aan, alle tips zijn welkom!

@wannabe: Ja dat kan ik wel eens proberen!
    Trekken heb ik al lang geleerd dat geen zin heeft

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Als deze paarden zo gek zijn op voedsel, kun je jezelf dan niet interessant maken door bijv. met voedsel beloningen te werken? ( wel goed weten hoe je dat aanpakt zodat ze je niet 'verscheuren'voor een koekje).
    Hun motivatie ligt bij eten en blijkbaar willen ze daar graag iets voor doen.

Succes iig!

Aangemeld
    Mar 2009

Oh ja dat is ook een goed idee!
    Maar heb nog nooit gewerkt met voedselbeloningen...Hoe moet je ervoor zorgen dat ze je er niet voor "verscheuren?"

Klopt, dat deed ik met Hannes in het begin ook wel eens.

Ik hield mijn hand met eten altijd achter zijn neus, zodat hij een stapje terug moest doen voordat hij het kon pakken.

Verder krijgt hij niets als hij zich niet 'beleefd' gedraagt, en kan hij ook geen snoepjes verdienen op de momenten dat hij zich opdringt. Dan wacht ik even tot hij zich wel gedraagt, en probeer ik 't nog een keer. Maar da's best moeilijk.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    Mar 2009

Bedankt!
    Is Hannes ook een fjord?
    Ja maar ik heb best wel zin om er iets van te maken hoor, het mag best wat moeite kosten...

Hannes is een Friese Tinkerfjord!
    [size=99px](een kruising dus)[/size]

Heb je een goede bibliotheek in de buurt? Inge Teblick legt in 'Grondwerk' heel goed uit hoe voedselbelonen werkt.

Ik ben daar makkelijk in. Als je niet weet hoe en je geen adequate hulp of tips kunt krijgen, dan maar gewoon niet doen. Behalve wellicht een beetje borstelen of zo. Paarden kunnen nl. GEVAARLIJK zijn.

Veel succes in ieder geval.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik ga mee met Friese Tinkerfjord. Inge legt heel goed uit hoe voedselbeloningen werken. Ze heeft een dvd die zeer duidelijk is en waar je zeker wat mee kunt. Je ziet op die dvd ook goede voorbeelden van opdringerige paarden en hoe en wanneer je ze beloont. Inge legt dat ook goed uit.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten