Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Kneuzingen na natte periode...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Kneuzingen na natte periode...

Iemand ooit gemerkt dat een paard kneuzingen in de zool heeft (zo net voor en onder/naast de steunsels?

Heb shaf vandaag bekapt (ja, ik weet het, alweer 3 weken niet gedaan ofzo) en bij de punt van de steunsel kwam ik een enorme rode plek tegen. En dat terwijl het al weken nat weer is en hij misschien 100 meter per dag over een verhard zandpad loopt.

Zou het juist door het natte weer komen???
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Kneuzingen na natte periode...

Bij koeien (ja, ach je moet toch wat met je opleiding he!) komen er na een natte periode ook wel vaker kneuzingen voor in de klauw. Volgens mijn bekap-leraar kwam dat doordat ze dan door de zode van het gras heen zakte en dan steentjes tegenkwamen. Zo'n beetje het idee van heel zacht (de zode) en heel hard (het steentje). Ook geloof ik dat hij het had over dat het hoorn wat zachter wordt en dan kwetsbaarder.

Maar volgens mij kan dat niet van een paar weken zijn. Zo'n kneuzing komt echt van binnenuit, dus dan moet dat toch al heel lang geleden gebeurd zijn?
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

nee ik denk dat het komt dat je hem lang niet bekapt hebt. moet je nagaan wat een kneuzingen paarden krijgen die 1 keer per....3??! maanden bekapt worden. paarden lopen gewoon echt te weinig in Nederland waardoor die afslijting echt minimaal te noemen is. Ik bekap nu echt iedere week 2 hoefjes en dan heb ik de achterhoeven gedaan de week ervoor en kijk ik na een week eens en dan kan er eigenlijk alweer veel vanaf halen. moet ik mezelf inhouden om niet alle vier de hoeven te gaan doen.... dat gaat zo snel!!vooral die steunsels!!!
    Maar een klein kneuzinkje maakt niet zo veel uit hoor...succes!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Atli had laatst ook een kneuzinkje onder zijn steunsel. Dat kwam eruit toen Yolande hem bekapte. En ik had het daarvoor ook al een tijdje niet gedaan... Het zou dus wel eens kunnen kloppen wat Eline zegt, dat het komt doordat je al een tijdje niet bekapt had.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mmm, toch weer gewoon elke week bekappen dus (of meer rijden )
    De hoef groeit rondom de punt van de steunsel heel erg snel. Steunsels kunnen wel 1 cm per week groeien.
    Ik was er ook niet geheel zeker van of het nu de 'witte' lijn was waar de kneuzing in zat, of toch de zool, het had namelijk een rare structuur (lange streepjes zoals in steunsel/wittelijn ipv de puntjes die je ziet als je wat van de zool afhaalt.

Ik heb hem wel vaker een langere tijd niet bekapt, maar dan zat er meestal geen kneuzing onder.
    En toen ik Shaf net kreeg had hij steunsels tot aan de hoefwand! Maar geen enkel rood plekje eronder
    Misschien dat de hoefjes ook 'veeleisender' worden als ze vaker bekapt worden

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

dan hebben jullie nog geluk! Fenna's hoeven moeten 1,5 keer per week bekapt worden... En aangezien ze superdikke en harde hoeven heeft doe ik er ook nog eens lang over. Maarja, alles voor het paard he!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Evelyne,

Een beetje hetzelfde meegemaakt zoals jij het hier verteld, een aantal weken de hoeven niet bijgehouden, wegens een pijnlijke rug (van mij). Wel veel gewandeld... gisteren terug onder mijn pony gedoken en wat ik daar zag was om te , hoefwand te lang begon te brokkelen en ook allemaal zwarte streepjes vanaf de straal naar buiten toe....
    Heb alles weer bijgevijld, en nu ziet het er beter uit, maar ik ben wel beschaamd om wat er is gebeurd en zal volgende keer met pijnlijke rug onder Bollie duiken.

Verder heb ik iemand gevonden in Mol die ook natuurlijk bekapt en hij komt maandag eens kijken... ik ben dus heel benieuwd wat hij van Bollie zijn hoeven gaat zeggen....

Had vorige week nog een gesprek met een hoefsmid en die heeft me wel weer bang gemaakt ... wat je paard allemaal niet kan krijgen van het natuurlijk bekappen
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hij zei er zeker niet bij wat je paard allemaal kan krijgen van ijzers??? Dat is toch wel tien keer erger
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik hoor toch regelmatig dat er problemen zijn bij de hoeven van de paarden die natuurlijk bekapt worden. Maar ja, dat kan ook toeval zijn hoor. Mijn paarden (en de paarden om me heen van allemaal "normals") worden eens per 8 weken bekapt door een "normale" smid. Nooit problemen, hoefzweren of andere narigheid. Ik hou het dus bij mijn gewone, goeie smid!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Nouja, nu is er van de buitenkant ook niets te merken aan mijn paard hoor.
    Dus als hij gewoon 'normaal' bekapt zou worden zou ik dit nog niet eens gezien hebben, puur omdat dan de steunsels niet eens zover weggehaald worden.

Het is denkik eerder zo dat dit soort dingen bij een normale smid dus niet opvallen, die je bij natuurlijk bekappen wel tegen komt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat zou kunnen, ik heb nog nooit een natuurlijk bekapt paard "life" gezien, maar een oude kneuzing zie je bij het bekappen eens per 8 weken nog wel zitten hoor!
    Gelukkig heeft Shaf er blijkbaar geen last van (gehad)!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Je moest eens weten hoe vaak paarden kneuzingen hebben zonder dat je het aan ze merkt!! De 'normal' hoefsmid die Fenna's vriendinnetje bekapt zou zo'n kneuzing niet eens zien hoor, zover bekapt hij gewoon niet. Hij komt altijd maar 5 minuten even wat randjes weghalen en dan weer weg. Een kneuzing zie je vaak pas als je echt goed bij de steunsels aan de slag gaat, bij die pony hier zijn de steunsels net zo lang als de hoefwand! No way dat je dan een kneuzing ontdekt

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    De 'normal' hoefsmid die Fenna's vriendinnetje bekapt zou zo'n kneuzing niet eens zien hoor, zover bekapt hij gewoon niet. Hij komt altijd maar 5 minuten even wat randjes weghalen en dan weer weg.
    even off topic, maar toch: een goeie smid haalt niet in 5 minuutjes even wat randjes weg hoor....kom op zeg. Dan laat je het baasje van Fenna's vriendinnetje zich of oplichten, óf ze wil voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Er zijn veel hele goeie normale hoefsmeden en zoals met veel dingen is het een kwestie waar je voor kiest. Een goede smid, ja dat kost wat meer, ik betaal een aardig bedrag voor rondom bekappen en daar is ie dan zo'n 3 kwartier mee bezig. Laten we wel even reëel blijven.

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb haar ook geprobeerd over te halen om een andere smid te nemen, maar tevergeefs.... Met haar zijn er ontzettend veel mensen echt tevreden over hem hoor, en hij staat overal echt goed aangeschreven! Onbegrijpelijk dat wel...
    Maar ik heb meer hoefsmeden gezien die zo'n zweertje echt niet zouden zien....
    gelukkig zijn er ook veel 'normal' hoefsmeden die wel heel goed zijn!

sorry, ik zal erover ophouden ..... het raakt alleen maar verder offtopic

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

over hoefsmeden kunnen we topics vol kletsen denk ik....

hopla, we gaan weer gauw on-topic.

Calippo, Shaf is toch recent verhuist? Zou het kunnen dat de grond anders is dan waar hij eerst stond en misschien dat de reden is voor de kneuzing(en)? Kan me voorstellen dat als ie van een wei met een zandbodem naar een kleibodem gaat dit toch veel steviger is en meer weerstand geeft, en de hoef zich daar nu op aan gaat passen ?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten