Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Neutral en 45ft line

  1. #1

    Neutral en 45ft line

    Mn vriend heeft ons van het weekend weer ens gefilmd, omdat we voor mijn gevoel een boel vooruit zijn gegaan. Ik weet dat ik vaak nog een veel subtielere fase 1 moet doen en dat neutral echt een punt van werken is. Toen ik het filmpje terug keek viel me vooral op dat ik tijdens liberty CG en veel betere neutral heb dan tijdens online. Ik blijf maar klungelen met die 45ft line; mn benen raken ermee in de knoop, mn string raakt er mee in de knoop, mn paard stap over de lijn tijden change of direction of figure-8 en ik probeer uit alle macht dat alles te voorkomen, waardoor ik erg onrustig wordt.

    Ik probeer de lijn zoveel mogelijk te gebruiken, bij te dragen en er dingen mee te doen, ookal is het ongemakkelijk. Helaas hebben we niet geneg ruimte om echt de volle lengte te kunnen benutten (zonder dat de andere paarden er doorheen lopen in de wei). Zijn er mensen met tips, voor het niet in de knoop raken met CG? Ik heb liever geen coils in mn hand als het even kan (dan raak ik helemaal in de knoop ).

    Voor het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=oORmqowDIU8[/video]
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  2. #2
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Neutral en 45ft line

    Wat een leuk filmpje!

    Voor de lasso kan ik eigenlijk alleen maar zeggen wat je zelf al aangeeft. Of los op de grond laten hangen (dat is wat ik altijd doe, ik gooi het uit als ik begin) of oprollen tot de gewenste lengte.
    Ik zit zelf ook nog weleens in de knoop, ik denk dat dat nooit helemaal verleden tijd zal worden tenzij je ambities hebt in roping ofzo

    Over je neutral kan ik wel iets zeggen Daar heb ik namelijk weinig van gezien. Soms een vol rondje maar vaak niet eens.
    Om je connectie nog beter te maken zou ik het aantal cirkels langzaam gaan opbouwen. Wacht eerst tot hij een halve of 1 mooie cirkel geeft waarin hij geen druk heeft op de lijn, om je gebogen is en relaxed is (meestal aangeduid door een level/laag hoofd).
    Dan graag 2 enz.

    Ik heb vandaag nog gemerkt hoe lang het soms kan duren voor het paard er zelf voor kiest connectie te geven zonder dat ik er iets aan doe.
    Zo stond ik 15 minuten te wachten op Bahia vandaag.....ik vind dat lang haha maar eigenlijk valt dat best mee. En de andere kant op duurde het slechts 1 minuut.
    Ik ben gestopt en zal de volgende keer zien hoe lang het duurt maar ik verwacht een stuk minder lang.
    Het helpt een paard echt om op ze te wachten, dat ze snappen wat comfort geeft. Ik heb haar elke keer als ze stopte gewoon rustig gevraagd door te draven, zonder mijn fases te verhogen bij elke keer dat ik haar moest vragen. Wel als ze tijdens mijn send niet reageerde maar niet een extra 'consequentie' voor haar vraag.
    Ik wil dat ze het antwoord vind, dat ze het snapt en we de volgende keer vanuit begrip verder kunnen.
    In het beste geval kijk ik straks naar een paard wat energiek en blij, gebogen en al 40 rondjes om mij heen draaft of galloppeerd.

    Neutral is dus veel meer dan alleen stilstaan in het midden. Het is vooral het paard de kans geven om zelf het antwoord te vinden en het zo echt te begrijpen.
    Ik kan het ook mooi relateren aan mezelf. Zolang iemand verteld hoe iets moet of voelt kan ik ja zeggen en denken dat ik het snap. Maar als ik het zelf heb gevoeld en gesnapt blijft het me voor altijd bij.

    Goed bezig!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Neutral en 45ft line

    Dank Anna, ik kan hier ook wat mee.
    De lasso vind ik ook echt een onding. het is wel een nuttig iets om je paard te leren niet in paniek te raken als er iets om hun benen zit , al is het wel verstandig daar eerst aan een kortere lijn de basis voor te leggen uiteraard

    Mag ik je nog een tip geven?
    Ik mis inderdaad de rust in wat je doet. Ik denk ook dat het handig is om weer even je heel bewust te zijn van hoe licht fase 1 is. Neem vooraf in gedachten wat je je paard gaat vragen en probeer dat op een zo licht mogelijk signaal te doen. Focus op lichtheid en niet op hoe vaak je van hand veranderd. Ik mis inderdaad ook een beetje de connectie, en niet alleen van het paard naar jou, maar zeker ook andersom. Je paard reageert soms best beledigd als je hem steeds van hand laat veranderen nadat hij netjes aangalopperen. Geef je paard de tijd om op je vraag te reageren en ook om hem een duidelijk antwoord te laten geven.
    Als je een focus hebt op wat je vraagt heb je misschien ook wat meer rust in het antwoord wat je krijgt.

  4. #4

    Re: Neutral en 45ft line

    Bedankt Anne en Sandra

    Anne: de CG was wel goed, de lijn was bijna de hele tijd los en hij had genoeg energie. Maar omdat hij een beetje heftig reageerde op de rennende paarden in de wei wilde ik hem niet eindeloos rondjes laten rennen, want dan wordt hij RB. Door steeds van hand te veranderen hield ik z'n aandacht erbij (denk ik). Vervolgens weet ik dan niet meer wanneer ik moet stoppen.

    Sandra, die subtiele fase 1 was precies mijn plan de volgende keer dat ik weer spelen ga. Is toch iets waar ik vaak tegenaan loop.

    Geloof het of niet, maar toen ik dit paard kreeg was ik een echte introvert en hij een RB extrovert (niet so'n goeie combo, maar dat had ik niet door). Ik heb zoveel tijd en moeite gestoken in het leren matchen en mirroren dat ik een beetje ben doorgeslagen naar de andere kant en nu geen rust meer heb. Ik ben het er helemaal mee eens dat hij af en toe wat beledigd reageert (zn vol recht ook), maar als ik bezig ben heb ik niet door hoe actief ik ben. Daarom film ik mezelf.

    Nogmaals bedankt voor de tips. Ik zal erop letten.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •