Al sinds ik haar heb, kom ik er bij indy steeds meer achter dat ze écht een trauma of iets dergelijks heeft aan binnen staan. De vorige eigenaar had me weleens verteld dat ze haar een tijdje op een manege hadden staan omdat ze haar zelf niet meer konden rijden, maar daar hadden ze haar na 2 maanden alweer weggehaald omdat ze zo ongelukkig was en de manege haar niet meer wilde hebben omdat niemand meer op haar durfte te rijden, en omdat ze steeds probeerde uit te breken.
Dus ik denk dat er ófwel echt een keer iets is gebeurd met haar, ófwel dat ze niet binnen wil staan omdat ze weet dat het niet goed voor haar is op stal te staan (Indy leeft echt dicht bij de natuur: ze lijkt precies te weten waar ze wel en niet tegen kan; brokken lust ze bijvoorbeeld niet normaal, en daar kan ze ook niet tegen, beschimmeld hooi of vies water eet ze ook nooit).
Maar wat het ook is, ik wil er graag wat aan doen. Ik heb haar 2 keer zelf eventjes in een grote box gezet als we op vakantie waren of in training. Beide keren was het een ruime, redelijk lichtte, en schone box, maar beide keren ging ze hélemaal door het lint: rondjes draaien, grote witte ogen, helemaal panisch, een keer werd ze op een gegeven moment zelfs zo gestressd dat ze ging liggen. Toen was het het einde voor mij, dus sindsdien heb ik haar nooit meer in een box gezet, ik wil haar die stress niet aan doen.
Nu zitten we dus op een nieuw plekje, waar er binnen een ruime poetsplaats is. Vandaag had ik wal en indy beide op de poetsplaats vastgezet, maar indy was zo'n zenuwpees. Weer grote ogen, en veel draaien, en als ik wegliep werd ze helemaal bang.
Op de trailer wordt ze ook érg zenuwachtig: staat als een gek van het hooinet te trekken.
Maar ondanks dat allemaal, gaat ze wel altijd gewoon heel braaf met me naar binnen. Ze gehoorzaamt altijd, ook bij het de trailer oplopen. Vertoond naar mijn idee wat dat betreft dus nogal RB-I gedrag, maar ze wisselt erg op die momenten tussen RB-I en RB_E volgens mij; want het ene moment verstijft ze en blijft staan, en het andere moment weet ze neit meer waar ze haar benen moet laten.
Kortom: hoe kan ik Indy helpen zich veiliger te voelen binnen. Hoe kan ik haar leren ontspannen?
Bladwijzers