Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: Fjorden zijn te sterk...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Fjorden zijn te sterk...

Ik ken ook een keurig opgevoedde fjord, zeer fijne merrie.
    Ik zou niet beginnen met voedselbeloning zolang jij ze niet uit je ruimte kunt houden, ik heb zelf ook zo,n soort paardje en als ze nu al alle kanten met je op lopen en ze denken dat je voedsel hebt dan kan dat zeer onaangenaam worden. Ik zou eerst de 7 games proberen, vooral de yoyogame, voorhand wegdrijven dat soort dingen.
    Als de basis er is dan kan voedselbeloning een zeer fijne toevoeging zijn, maar zou er echt even mee wachten.
    Wees vooral erggggg consequent, nee is altijd nee, en niet af en toe of toch maar ja, dat is zo belangrijk bij dit soort paarden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

@frise tinkerfjord: Ja wat een domme vraag ook weer. Je naam zegt genoeg
    Ik moet morgen toch naar de bibliotheek voor school, dan ga ik meteen eens kijken.

@Pocalover: Bedankt! Ik weet dat ze gevaarlijk kunnen zijn! Vooral omdat ik meestal gewoon nog helemaal niet weet hoe ik op iets moet reageren...

@whoopie: Ik bedoelde niet dat alle fjorden zo zijn hoor. Ik heb het altijd zo moeilijk met het verzinnen van titels.
    Katty heeft mij ook gezegd dat ik dat beter nog even niet doe met de beloningen, maar dat dat later wel zou kunnen helpen.
    Morgen komt ze eens mee naar de weide,ze is geen prof maar ze weet wel veel meer als mij en zij weet mischien een paar tips.
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Als ik jou was zou ik met parelli beginnen.
    Helemaal vanaf de basis.
    Je zult versteld staan hoe effectief je kunt zijn zonder al te veel moeite.
    Een slim baasje is 100 keer sterker dan de sterkste fjord.
    Vervelende paarden bestaan niet.
    Als je paard je omver trekt of op je teen gaat staan issie niet vervelend maar vraagt om een leider.
    Paarden kunnen niet 'onopgevoed' zijn.
    Een paard is altijd zichzelf en kan niet opgevoed worden.
    Paardenbaasjes daarentegen kunnen wel opgeleid worden .Als je straks dmv parelli de paardentaal spreekt is opeens je paard netjes opgevoed haha.
    Je zult vooral met jezelf aan de slag moeten.
    Wat zal het een verademing voor je paard zijn als je haar eindelijk begrijpt.
    Tot nu toe stelt je paard alleen maar vragen die door jou onbeantwoord blijven.
    Gun je paard die antwoorden en start met parelli

Aangemeld
    Mar 2009

@Brigitte: Dat is waar! Met Gipsy probeer ik alles een beetje goed te doen. Dat gaat super! Maar hij was goed opgevoed als ik met hem begon...
    Maar wat in hemelsnaam is het begin van parelli? Waar begin je, wat moet je doen, hoe weet ik welke vragen ze stellen?
    Ik wil écht wel iets aan mezelf veranderen.
    Maar hoe moet ik daaraan beginnen?

Hoi

Ik heb ook fjord en zij is wel netjes op gevoed kreeg vorig jaar ineens dat ze kuren kreeg tegen mij ingaan om mij te domineren. ik kon niet eens meer met haar alleen buitenrit maken alleen als ander paard mee ging ging ze mee. Toen ben begonnen met pat parelli en het werkt wel ben nu 8 maand verder en zit nu in begin level 2 en sta er versteld van ze is niet meer zo tegendraads en kan gewoon weer met haar naar buiten alleen. Ze heeft wel is een mindere dag maar hebben mensen ook. Het gaat steeds beetje beter.Kijk de dvds steeds weer op nieuw leer ik wat fout gedaan heb en beter moet, en krijg er meer inspiratie van
    Ik denk als je begint met pat parelli dat je heel eind komt.
    Sucsses!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy
    @Brigitte: Dat is waar! Met Gipsy probeer ik alles een beetje goed te doen. Dat gaat super! Maar hij was goed opgevoed als ik met hem begon...
    Maar wat in hemelsnaam is het begin van parelli? Waar begin je, wat moet je doen, hoe weet ik welke vragen ze stellen?
    Ik wil écht wel iets aan mezelf veranderen.
    Maar hoe moet ik daaraan beginnen?
    ga naar http://www.parelli.nl
    Klik op; 'Hoe volg ik het programma'
    Ben benieuwd naar je bevindingen.
    Ik vind het voor mezelf een van de beste investeringen die ik ooit gedaan heb .
    Daarmee bedoel ik dus 'starten met parelli'
    Je paard zal voor het eerst in haar leven eens denken:
    'Hoe is het mogelijk? Ik voer een gesprek op niveau met een mens zonder een woord te wisselen. '
    Parelli is 'thuiskomen' voor een paard en zijn baasje.
    Succes!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Brigitte
    Helemaal vanaf de basis.
    Als je paard je omver trekt of op je teen gaat staan issie niet vervelend maar vraagt om een leider.
    Paardenbaasjes daarentegen kunnen wel opgeleid worden .Als je straks dmv parelli de paardentaal spreekt is opeens je paard netjes opgevoed haha.
    Een paard hoeft niet opgevoed te worden?
    Dus een paard is altijd perfect en hoeft niks te leren?

Volgens mij moet een paard toch echt leren om een halster om te krijgen, te wijken voor druk en om mee te denken. Zelfs dat mensen leuk zijn, dat het fijn is om met mensen samen te werken, moeten paarden leren. Dat valt voor mij onder opvoeding. Een paard wat nooit heeft geleerd om netjes aan het halster mee te lopen en je alle kanten opsleurt, is imo gewoon onopgevoed. Of slecht opgevoed, hoe je het ook noemen wilt. Een groen paard doet heus niet alles perfect omdat je Parelli met 'm doet, dat moet je hem leren. Als je de 'paardentaal' spreekt (whatever that may be) heb je nog steeds geen perfect paard aan je leadrope hangen.
    Dat je Parelli doet, helpt vast mee om een paard te leren wat wel en niet de bedoeling is. Dat weet hij NU nog niet, en als TS (Gipsy) nu met Parelli begint weet hij dat nog steeds niet. Dat moet zij het paard duidelijk maken, dat doet Parelli niet. Parelli geeft alleen handvaten om de boodschap duidelijk over te brengen.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Goh wat een lastig probleem zeg.

Heb je misschien de mogelijkheid om les van iemand te nemen? Ik denk dat je hier namelijk wel goede tips krijgt, maar dat het heel moeilijk is om daar echt iets mee te doen als je geen begeleiding krijgt. Zeker als het, zoals je schrijft, paarden zijn die je het hooi in sleuren, dat vind ik eerlijk gezegd nogal wat.

Of zou je anders een keer een filmpje kunnen maken zodat iets duidelijker wordt hoe dat dan gaat? Misschien dat je dan duidelijkere feedback kunt krijgen over wat je anders zou kunnen doen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Mar 2009

@Brigitte: Ik ben er zeker van dat parelli kan helpen daar heb je gelijk in!
    Maar hoe kan ik aan parelli beginnen als ze niet aan het halster kunnen lopen?
    Ik ga meteen eens kijken op de site, bedankt!

@wannabe: Dat vroeg ik mij ook een beetje af
    Als ik mij helemaal moet aanpassen aan hun dan raken we denk ik weinig verder...

@myracara: Dat is niet meteen mogelijk wan tik kan het niet betalen en mijn ouders willen niet bijleggen
    Dit weekend komt Katty wel eens kijken, ik hoop dat zij me wat verder kan helpen...
    Inderdaad er worden hele goede tips gegeven! Dat filmpje kan ik eens proberen ja dat is mischien wel een stuk makkelijker om tips te geven! Ik vraag aan Katty of ze het eens wilt filmen!

Leuk dat je op de parelli site gaat kijken.
    Het is echt super leuk om ermee te beginnen!
    Je leert bijvoorbeeld eerst samen met je paard te zijn zonder iets van elkaar te willen. Dat is les 1.
    Het zal waarschijnlijk de eerste keer zijn dat er door jou ontzettend veel nieuwsgierigheid gewekt wordt bij je paard. Dat is de broodnodige mentale 'voeding' voor je paard.
    Das iets wat veel mensen vergeten, die denken dat als ze hun paard aan het halster uit de wei gehaald hebben het 'pareliën' kan beginnen.
    Feit is dat als je afloopt op je paard, je al begonnen bent.
    Sterker nog...
    Enfin, Parelli is een heuse 'eye opener'

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    Helemaal vanaf de basis.
    Een paard hoeft niet opgevoed te worden?
    Dus een paard is altijd perfect en hoeft niks te leren?

Volgens mij moet een paard toch echt leren om een halster om te krijgen, te wijken voor druk en om mee te denken. Zelfs dat mensen leuk zijn, dat het fijn is om met mensen samen te werken, moeten paarden leren. Dat valt voor mij onder opvoeding. Een paard wat nooit heeft geleerd om netjes aan het halster mee te lopen en je alle kanten opsleurt, is imo gewoon onopgevoed. Of slecht opgevoed, hoe je het ook noemen wilt. Een groen paard doet heus niet alles perfect omdat je Parelli met 'm doet, dat moet je hem leren. Als je de 'paardentaal' spreekt (whatever that may be) heb je nog steeds geen perfect paard aan je leadrope hangen.
    Dat je Parelli doet, helpt vast mee om een paard te leren wat wel en niet de bedoeling is. Dat weet hij NU nog niet, en als TS (Gipsy) nu met Parelli begint weet hij dat nog steeds niet. Dat moet zij het paard duidelijk maken, dat doet Parelli niet. Parelli geeft alleen handvaten om de boodschap duidelijk over te brengen.
    Een veulen van een paar uur oud wijkt al voor druk.
    Punt is dat wij (mensen) middels Parelli leren, hoe wij
    dat ons paard duidelijk maken.
    Paarden onderling in de kudde zijn de hele dag bezig met de seven games.
    Dat hebben ze niet uit een boekje.
    De seven games hebben mensen afgekeken van de kudde.
    Dit proberen we 'krakkemikkig' na te bootsen met een stick.
    Maar zo goed als een paard zelf zullen we nooit worden.
    Al zijn er mensen die heel dicht in de buurt komen zoals Pat zelf.

Een veulen van een paar uur oud wijkt al voor druk.
    Punt is dat wij (mensen) middels Parelli leren, hoe wij
    dat ons paard duidelijk maken.
    Paarden onderling in de kudde zijn de hele dag bezig met de seven games.
    Dat hebben ze niet uit een boekje.
    De seven games hebben mensen afgekeken van de kudde.
    Dit proberen we 'krakkemikkig' na te bootsen met een stick.
    Maar zo goed als een paard zelf zullen we nooit worden.
    Al zijn er mensen die heel dicht in de buurt komen zoals Pat zelf.
    Ik snap je punt niet.

Een paard gaat van nature tegen druk in, zolang ze niet anders geleerd hebben. Gelezen in wat boekjes van ene Parelli.
    Toen veulen David hier vorig jaar geboren werd, snapte hij het wijk-voor-druk-principe nog lang niet. Aan het halster meelopen hetzelfde verhaal, beentjes optillen en achteruitgaan idem. Als hij had geleerd dat tegen de druk ingaan de oplossing was van dat rare gefrunnik, dan had hij dat aangeleerd en had hij je nu waarschijnlijk ook overal heengesleurd. Gelukkig weet hij prima wat wijken voor druk betekend, maar ik geloof niet dat dat in het standaardpakket van paardenhersenen zit. Zolang je het een paard niet aanleert, weten ze ook niet wat de bedoeling is.
    Hoe je het een paard aanleert maakt niks uit, al zal het op z'n Parelli's vast duidelijker voor je paard zijn.

Dat Parelli voor mensen is zal best, maar je paard moet wel eerst geleerd worden (door Parelli, of hoe dan ook) wat de bedoeling van ons mensen is.

Sorry, ik vind je nogal Halleluja-Parelli en daar kan ik niet tegen. TS heeft er weinig aan als je alleen maar 'doe Parelli' roept.
    Daarmee komt ze op dit moment noch verder, noch in de hemel.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    Sorry, ik vind je nogal Halleluja-Parelli en daar kan ik niet tegen. TS heeft er weinig aan als je alleen maar 'doe Parelli' roept.
    Daarmee komt ze op dit moment noch verder, noch in de hemel.

@Gipsy: Wat jammer dat je geen les kunt volgen. Het probleem met het idee om Parelli te gaan doen is dat dat ook een hoop geld kost, veel meer dan het volgen van een les.

Is het een idee om bijvoorbeeld een tijdje te sparen voor een les? Misschien dan niet direct van iemand die daarvan in zijn of haar leven moet voorzien, maar iemand die vlakbij jou woont en je tegen een kleinere vergoeding wil helpen.
    Misschien is het ook wel een leuk idee om een keer bij iemand te gaan kijken die bezig is met Natural Horsemanship. Ik heb dat helemaal in het begin een paar keer gedaan en dat vond ik echt fantastisch.

Succes!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Gipsy, ik zie dat je van België bent. Morgen is er een demo van enkele * parelli- instructeurs in Melsele. Misschien helpt dit je al op weg of kan je daar raad vragen?
    Don't dream your life, live your dream!

Aangemeld
    Mar 2009

Ooh Parel wat spijtig! Ik lees het nu pas!
    Bedankt voor de tip!
    Ik wil mijn ouders al een tijdje overtuigen om eens naar zo iets te gaan, zoals een tijdje geleden in Geel, maar het ligt meestal nogal ver van Melsbroek.Is er nog iets gepland voor de komende tijd dan kan ik ze waarschuwen?

@myracara: Ja inderdaad dat is een goed idee!
    Alleen ken ik niet zoveel mensen hier in de buurt die nh doen...
    Ik mag deze vakantie mischien wel een les nemen bij Aneto Foresta, kenne jullie dat? Het is wel duur maar ik heb al een tijdje gespaard. http://www.aneto-foresta.be/

Bladwijzers

Forum Rechten