Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Paard heeft geen aandacht voor me

Paard heeft geen aandacht voor me

Zie titel. Als ik m'n pony roep, of oefeningen of iets met hem wil doen, heeft hij helemaal geen aandacht voor me. Hij let alleen maar op het gras, en totaal niet op mij. Ook laat ik hem vaak aan de hand galopperen, draven etc, alleen dan gaat 'ie achter me rennen in plaats van naast me en hij duwt me steeds vooruit met z'n neus. Ik ben zo al een paar keer bijna gevallen, en ik vind het niet leuk dat hij dat doet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie me niet meer duwt en gewoon naast me blijft, en dat ie ook op blijft letten als er gras in de buurt is?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Paard heeft geen aandacht voor me

Hoi. Volgens mij ben jij nog niet zo lang bezig met NH, is dat zo?
    Dan denk ik dat je bij deze wat stappen overslaat.
    Als je je met Nh bezig gaat houden dan ga je WERKEN aan de relatie met je paard. je gaat werken aan wederszijds vertrouwen en aan je leiderschap.
    Om dit te bereiken ga je proberen om paardentaal te leren, dmv lichaamstaal. Dit is een hele leerweg, die je niet uit boekjes kunt leren of van iemand af kan kijken.

Op dit moment is de rangbepaling bij jullie duidelijk niet goed. Ik zal even proberen te schetsen hoe je paard de situatie nu ziet. Dit is niet bedoeld om jou onderuit te halen, maar om je misschien een eye-opener te geven.

Stel jij komt naar de wei en roept je paard.
    Wat voor reden zou jij nu kunnen bedenken waarom je paard dolblij naar je toe komt.
    1. Het zou eenzaamheid kunnen zijn (maar hij staat vast niet alleen op de wei , toch?). hij heeft vriendjes die hem veel beter begrijpen en waarbij hij zich veel prettiger voelt. Zij spreken immers dezelfde taal, vormen een kudde en geven hem veiligheid. Jij gaat met NH wel leren om een kudde te vormen en veiligheid te bieden en dezelfde taal te spreken, maar je moet nu nog heel veel leren.
    2. Het zou honger kunnen zijn. maar zoals je zegt heeft hij heerlijk gras, dus hij hoeft jouw brokjes helemaal niet.
    3. Hij weet dat als hij met jouw meegaat dat hij moet "werken" geef hem eens ongelijk, dan blijf je toch liever op de wei staan?

Ik denk dat je momenteel weinig meer kunt doen dan accepteren dat je paard gras en zijn kuddemaatjes interessanter vind dan jou. Je kunt nu eenmaal niet concurreren met andere paarden. Als je door NH een betere band krijgt met je paard kan het best zijn dat je paard er meer plezier in krijgt hoor. Dit heeft tijd nodig. Je kunt een paard nu eenmaal niet dwingen iets leuk te vinden. je kunt het alleen zo leuk mogelijk maken.

Moest wel een beetje lachen toen je vertelde van dat je paard jou omver duwt. Weet je wat je paard doet met jou? heb je weleens een merrie met haar veulen in de wei gezien, terwijl het veulen ergens niet in durft? de moeder gaat achter het veulen staan en geeft het veulen met haar hoofd een duwtje tegen haar kont van "kom op jij, doorlopen!".
    Komt erg in de richting van wat je paard doet. Jij neemt weliswaar het initiatief om te gaan lopen, maar je paard geeft je vervolgens duwtjes en bevestigd hiermee zijn rang als leider.
    Oplossing? niet meer doen!!! Niet nu in elk geval! Misschien is het een goed idee om een Level 1 pakket van parelli aan te schaffen en je te evrdiepen in de 7 games. Deze games helpen je een betere leiderspositie te krijgen en je relatie met je paard te verbeteren.

EDIT, grappig verspreking even evrwijderd.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Wat bij mij en gouden doorslag gaf om Shiva's aandacht terug te krijgen, was een andere tip van Sandra, ooit eens, tegen iemand anders: de achterhand wegwijken zodat ze je moet aankijken, en meteen als ze weer wegkijkt dan terug achterhand en zo telkens lossen als ze kijkt en telkens weer druk als ze wegkijkt.

Ik weet natuurlijk niet of je paard dit al allemaal kent, en uiteraard sluit ik me volledig aan bij Sandra: je moet een relatie opbouwen en dit gaat niet zomaar in één keer. Geduld is absoluut een noodzaak bij paarden!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Als je je met Nh bezig gaat houden dan ga je WERKEN aan de relatie met je paard. je gaat werken aan wederszijds vertrouwen en aan je leiderschap.
    Om dit te bereiken ga je proberen om paardentaal te leren, dmv lichaamstaal. Dit is een hele leerweg, die je niet uit boekjes kunt leren of van iemand af kan kijken.
    Als je het niet vanuit boekjes of iets dergelijks kunt leren, kun je het dan denk ik ook niet vanuit zo'n pakket leren..? Of is dat heel anders ?

Op dit moment is de rangbepaling bij jullie duidelijk niet goed. Ik zal even proberen te schetsen hoe je paard de situatie nu ziet. Dit is niet bedoeld om jou onderuit te halen, maar om je misschien een eye-opener te geven.

Stel jij komt naar de wei en roept je paard.
    Wat voor reden zou jij nu kunnen bedenken waarom je paard dolblij naar je toe komt.
    1. Het zou eenzaamheid kunnen zijn (maar hij staat vast niet alleen op de wei , toch?). hij heeft vriendjes die hem veel beter begrijpen en waarbij hij zich veel prettiger voelt. Zij spreken immers dezelfde taal, vormen een kudde en geven hem veiligheid. Jij gaat met NH wel leren om een kudde te vormen en veiligheid te bieden en dezelfde taal te spreken, maar je moet nu nog heel veel leren.
    2. Het zou honger kunnen zijn. maar zoals je zegt heeft hij heerlijk gras, dus hij hoeft jouw brokjes helemaal niet.
    3. Hij weet dat als hij met jouw meegaat dat hij moet "werken" geef hem eens ongelijk, dan blijf je toch liever op de wei staan?

Ik denk dat je momenteel weinig meer kunt doen dan accepteren dat je paard gras en zijn kuddemaatjes interessanter vind dan jou. Je kunt nu eenmaal niet concurreren met andere paarden. Als je door NH een betere band krijgt met je paard kan het best zijn dat je paard er meer plezier in krijgt hoor. Dit heeft tijd nodig. Je kunt een paard nu eenmaal niet dwingen iets leuk te vinden. je kunt het alleen zo leuk mogelijk maken.
    Hmm, ja, daar zit wel wat in, in de wei rent hij niet weg ofzo, maar op me afgalopperen doet 'ie niet

Moest wel een beetje lachen toen je vertelde van dat je paard jou omver duwt. Weet je wat je paard doet met jou? heb je weleens een merrie met haar veulen in de wei gezien, terwijl het veulen ergens niet in durft? de moeder gaat achter het veulen staan en geeft het veulen met haar hoofd een duwtje tegen haar kont van "kom op jij, doorlopen!".
    Komt erg in de richting van wat je paard doet. Jij neemt weliswaar het initiatief om te gaan lopen, maar je paard geeft je vervolgens duwtjes en bevestigd hiermee zijn rang als leider.
    Oplossing? niet meer doen!!! Niet nu in elk geval! Misschien is het een goed idee om een Level 1 pakket van parelli aan te schaffen en je te evrdiepen in de 7 games. Deze games helpen je een betere leiderspositie te krijgen en je relatie met je paard te verbeteren.
    Pff, ja, je hebt gelijk, mijn pony ('t is een Shet) ziet mij helemaal niet als leider, dat duwen is dus een teken van; doorlopen! Wat ik de volgende keer moet doen is dus gewoon stil gaan staan?

Bedankt voor je tips, ik vind het heel verhelderend

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pipo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Als je het niet vanuit boekjes of iets dergelijks kunt leren, kun je het dan denk ik ook niet vanuit zo'n pakket leren..? Of is dat heel anders ?
    Je leert het niet uit de boekjes, je leert het door te doen. De theorie haal je wel uit boekjes (of liever nog een pakket, dan kun je ook op de video zien hoe het moet) maar om dat ook werkelijk zo toe te passen, zul je vele uren met je paardje moeten doorbrengen. Dat is wat Sandra hier bedoelt. Het is namelijk niet zo, dat zodra jij iets gelezen hebt en het snapt, dat het dan gelijk werkt met je paard (was het maar zo!)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Hoelang duurt het gemiddeld om een L1-pakket door te lopen?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ze geven als richtlijn 3 maanden, maar ondanks dat ik er actief mee bezig ben, ben ik nu al 4 maand verder en er zijn nog wat puntjes op een hele rij iiii-tjes te zetten.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoelang je met het level 1 bezig bent is niet het belangrijkste, het gaat erom hoelang ben jij bezig om een band met hem op te bouwen. Hoe snel pak jij en je paardje het op. Geduld is hier een schone zaak. Doe veel met je paard en speel met hem. Gedraag je als een leider en laat niet over je heenlopen. Probeer als een paard te denken, al is dat makkelijker gezegd als gedaan.
    Geef hem een reden waarom hij naar jou toe moet komen, zet hem weer even terug in de wei als je met hem heeft gespeeld, of als hij wat goeds heeft gedaan. In het begin ben je bijna alleen maar bezig een band met je paard op te bouwen,en zodra dat is gebeurd gaat de rest veel sneller. Veel succes

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

En wees vooral niet teleurgesteld als het een keertje niet lukt .
    Ik ben nu ook het meeste bezig met knuffelen, halstertje om; laten eten; halstertje af, knuffelen, weggaan. Afentoe wat spelletjes spelen zodat we ook nog wat leren.

Maar je hebt gewoon heel veel geduld nodig om leuk te worden voor je paard. En wees vooral niet teleurgesteld als je niet kunt concurreren met gras. Dat is hartstikke normaal (vooral met een shettie ) . Ga ook gewoon eens in de wei zitten en breng veel tijd door met je pony zonder iets te doen.

Succes!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb dus het zelfde probleem, mijn hafjaarling vind het gras ook veel interresanter dan mij. Ik heb gister mijn eerste les NH gehad van Eveline en dat is echt heel leuk en leerzaam. Ik heb toen ook gelijk het level 1 pakket gekocht en ik denk dat ik er geen spijt van krijg.

heel veel succes in ieder geval, ik kan je ook nog geen goed tip geven, behalve "geef niet op of over!"

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Bladwijzers

Forum Rechten