Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Geen dag en nacht buiten gewend

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Geen dag en nacht buiten gewend

Zoals sommigen van jullie al weten heb ik een oogje op een paard erbij, de klik is er en als hij goedgekeurd wordt dan komt hij deze kant op.

Nu een vraag, hij is gewend om 's nachts op stal te staan, en nu met deze kou zelfs wel langer. Mijn paardje staat dag en nacht buiten met een schuilstal.
    Kan ik hem 'gewoon' vanaf dag 1 dag en nacht buiten laten? Hij heeft niet echt een wintervacht, wel een deken op. Mijn paard was ook stal gewend maar die heb ik in de zomer overgeplaatst naar dag en nacht buiten dus dat was geen probleem.

Hebben jullie hier ervaring mee of tips voor?
    En misschien ook tips om ze te laten wennen, eerst een paar dagen/weken met een draadje ertussen of gelijk bij elkaar op een onbekend stuk?

Alvast bedankt!

Groetjes Priscilla
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Re: Geen dag en nacht buiten gewend

Allereerst gefeliciteerd met je gave nieuwe paard! Hoop dat hij goedgekeurd wordt!

Als hij in het schuilstalletje kan, zijn deken gewoon ophoudt en vooral voldoende hooi krijgt, moet dat volgens mij wel lukken hoor. Zo koud is het nu ook niet meer. En volgend najaar kan hij dan gewoon een goede wintervacht aanmaken. Maar let er wel op dat hij de schuilstal in kan als hij wil, dat niet je andere paard de ingang verspert of zoiets.

En persoonlijk zou ik ze eerst laten kennismaken met een draadje ertussen, voor de zekerheid, al wordt dat met de schuilstal misschien wat moeilijk? Is natuurlijk ook wat afhankelijk van hun karakters, bij sommige paarden gaat het snel goed. Maar aangezien je nieuwe paard lang hengst is geweest, kan die misschien wat dominant zijn en is een draadje wel prettig.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt Liesbeth!

Ja klopt, ik zat eerst ook nog te denken dat ik hem in de schuilstal zet 's nachts met een balk oid ervoor, (moet ik dan wel even maken) zodat hij 's nachts rust heeft en Toby hem wel kan zien en ruiken. Maar vind dat dan ook weer een beetje eng.

Dit is de schuilstal:

Ik kan ook een draadje spannen halverwege het zand, dat hij daar 's avonds staat en Toby aan de andere kant. Toby staat eigenlijk nooit in de schuilstal alleen als het heel koud is of als het heel heet is .

Hier zie je de andere helft van de paddock, best groot, maar alleen het eerste stuk zand is nu droog, de rest is best blubber ,

En Dusty is net van de ijzers af en ik weet dus niet of zijn hoeven al sterk genoeg zijn om alleen op de tegels te lopen ' s nachts.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou er zeker een draadje tussen doen, evt zelfs 2 zodat ze elkaar niet met de voorbenen kunnen klauwen dat willen ze nog wel eens doen, je ziet het snel genoeg of ze elkaar leuk vinden of niet, maar even een weekje elkaar op afstand zien geeft meer rust als je ze bij elkaar laat vindt ikzelf, als je ze bij elkaar zet kun je ze het beste op dat moment even voeren dan zijn ze daar mee bezig. Met een goede deken moet de kou wel meevallen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Misschien ben ik heel onvoorzichtig vergeleken met de rest, maar ik zet altijd de paarden zo snel mogelijk bij elkaar. En ik heb ook geen andere ervaringen dan dat dat goedgaat. De confrontatie komt er toch wel. Liever als ik erbij ben. Anders zie je ze zo vaak neurotisch gaan doen of zelf proberen door of over de draad te gaan. Plus dat Dusty denk ik de dominantste is en voor hem de locatie nieuw is. Is misschien wel een goede start. Het zijn toch 2 ruinen zonder merrie erbij.

Aliso heb ik van de zomer nog even aprt gehouden omdat hij nog vruchtbaar kon zijn, anders was hij er ook gelijk bij gegaan. Zeker met zo'n dominant paard is dat fijn. Als hij anders de plek een beetje kent, komt hij nog feller uit de hoek.

Er zijn paarden waar ik Aliso bijvoorbeeld nooit bij zou zetten en al helemaal niet zo''n soort ruin met ook een eigen merriegroep, omdat ik verwacht dat ze echt zouden gaan vechten, maar als het een niet te bazige ruin is zou ik er geen enkel probleem mee hebben.

Qua kou zou ik kijken hoe het loopt. Waarschijnlijk went hij snel genoeg.

Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt Margot en Janneke, het is voor jezelf altijd een stuk spannender dan voor de paarden volgens mij. Het moet gewoon goed komen

Toby is wel gewend om met andere ruinen te staan en dat ging altijd snel goed. Hij heeft in een groep van 8 ruinen gestaan toen ik hem net had en hij was altijd aan het spelen.

De enige keer dat het niet goed ging was toen ik verhuisde en Toby samen met een merrie stond en er een ruin bijkwam, nou die heeft hij helemaal lens getrapt, was heel sneu om te zien, hij had die andere ruin in een hoek geplaatst en hij bleef gewoon trappen en die ruin stond met zijn hoofd naar beneden en liet zich ook helemaal kapot trappen, achteraf had hij allemaal schaafplekken, gelukkig niet erger. Omdat we snel konden ingrijpen. Daarna hadden we ze apart gezet maar dat maakte het nog erger , Toby kon de ruin nog zien en als die ook maar een stap verzette dan kwam Toby dreigend naar het hek gerend.
    Daarna is besloten dat dat meisje een andere stal ging zoeken,Toby heb ik snel daarna ook verhuisd, het was een heel kleine paddock, recht onder een elektriciteitsmast, mijn hoefsmid adviseerde mij gelijk om ook weg te gaan.

Daarna heeft hij op de plek waar we nu staan ook in het begin met een merrie gestaan, ging erg goed, totdat er weer een ruin bijkwam, dat pikte hij weer niet (snap ook niet waarom die ruin erbij moest achteraf). Toby moest eruit omdat hij de 'boosdoener' was. Hij stond in het weiland aan de overkant van het fietspad en kon de ruin met de merrie zien, hij is toen twee keer dwars door het draad gerent naar de merrie toe...... daarna heb ik Ernie de shet bij hem gezet en wilde ik geen nieuwe poging meer wagen met andere pensionpaarden.

Ik denk dat Toby het wel erg leuk gaat vinden met een ruin maar een merrie is geen optie meer.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Misschien ben ik heel onvoorzichtig vergeleken met de rest, maar ik zet altijd de paarden zo snel mogelijk bij elkaar. En ik heb ook geen andere ervaringen dan dat dat goedgaat.
    Eens, maar wel alleen als er voldoende ruimte is, en zoals ik het bekijk vanaf de foto's is er ruimte genoeg. Biedt het hooi gewoon de eerste periode aan op meerdere plekken waar voldoende afstand tussen zit, zodat ze daar geen ruzie over kunnen krijgen. Verder zie je het dan snel genoeg of het goed klikt.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Hier nog zo'n onvoorzichtigerd Net als Lila o.v.v. voldoende ruimte! Ze moeten het toch zelf 'uitvechten'.. dan maar liever meteen en als ik erbij ben

Succes!

Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Dank jullie wel!

Bladwijzers

Forum Rechten