Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: inspiratie voor kinderen

inspiratie voor kinderen

In het begin werd ik maar vreems aan gekeken als ik bezig was met parelli of grondwerken. Nu eindelijk zijn ze er ook echt voor uit gekomen. Ze vonden mij maar raar met name omdat ik niet of nauwelijks reed. Nu zien ze wel in waar ik mee bezig ben. Erg leuk om te horen. Gelijk kwam de volgende vraag er achter aan..... zou je niet wat met de kinderen willen doen. Ze uit willen leggen wat ze anders kunnen doen en waarom?

De kinderen hebben een eigen pony. Ik leer bij ons op stal voornamelijk hoe ik het niet wil doen en dat is zeker niet alleen bij de kinderen. Een pony die net niet doet wat hun willen wordt tegen geschreeuwd en gegromd, halster trekken en ze schromen ook niet om een peut uit te delen tegen de hals. Hij moet immers luisteren.

Nu wil ik zeker niet de parelli instructriece uit gaan hangen maar ze zijn bereid willig te leren en dat wil ik ook niet voorbij laten gaan. Ik heb afgelopen zaterdag in de rijbak een beetje gespeeld met de kids en hun pony. Ik heb ze een aantal dingen uitgeled en dat begrepen ze in hun eigen taal prima. Ik heb mij voornamelijk bezig gehouden met friendlygame en porcupine op de achterhand. Dan nog meer dat er dat er 4 verschillende fases zijn en dat je niet meteen hoeft te potrren en te meppen.

We hebben wat rond gelopen, als zij stil stonden de pony ook stil laten staan. Door autobanden heen zigzaggen en over balkjes heen stappen. En ik had een grote speelbal mee genomen. Uiteraard niks gefoceerd en juist de kinderen uitgelegd dat de pony's zelf moesten onderzoeken zonder dwang van hun.

De kids vonden het erg leuk en willen meer. Hebben jullie tips voor mij? Ik wil met hun tijd doorbrengen zonder echt les te geven maar dat ze toch op een andere manier met hun pony's omgang. Zodat ze andere oplossingen gaan zoeken als er niet gebeurt zoals hun het doen en dat ze van het meppen en rukken aan halsters afgaan.

Het is voor nu nog niet aan de orde om een instructriece te laten komen. Ik weet zeker dat ze dat niet doen maar ik weet ook zeker dat als de kinderen het leuk blijven vinden na een paar keer dat de spullen worden aangeschta en wie weet van de zomer de tijd er wel voor rijp is Evelien te laten komen. Daar doen ze in duitsland net ff iets langer over. De dvd's kijken met ze heeft ook geen zin want zowel ouders als kinderen verstaan erg slecht engels.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: inspiratie voor kinderen

Leuk dat je je tijd wil investeren in deze kids, elke paardvriedelijke les die ze er van opsteken is meegenomen toch.
    Uit ervaring weet ik wel dat het ook teleurstellend kan werken, omdat er toch altijd en groep is die afhaakt als er niet snel gnoeg resultaat komt.
    Als je daar mee kun leven en voldoende voldoening kunt halen uit het feit dat er toch iemand wel iets zal opsteken dan zou ik lekker zo door gaan.

Doordat ik altijd met kinderen in het onderwijs heb gewerkt weet ik hoe snel ze afgeleid zijn en het saai vinden. Waar wij nog genoeg hebben aan theorie zi8jn hun al klaar. daarom was mij vraag ook daar. Ze vonden het zaterdag met de bal bv ook heel leuk. Als ik regelmatig wat toekan voegen wat hun prikkelt heb je de aandacht. Dus kom maar op met de ideetjes. Trouwens als alles afhaakt na een maand dan heb ik vresselijk veel gewonnen;
    1 als ze hun pony weer meppen of halster rukken kan ik er wat van zeggen want ze weten wel beter.
    2 ik heb dan veel pony's "in handen gehad" en gezien waar ik heel veel van leer.
    www.niettevermijden.com

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

misschien kun je het echt in spelaspect gieten met een beetje competitie.
    bijvoorbeel door punten te geven voor uitvoering van een onderdeel en dat er een beloning komt voor de winnaar.
    en gewoon laten puzzelen: -kun je je paard met 1 voet ergens op zetten?
    -kun je je paard zijwaarts over een balkje laten gaan?
    gewoon makkelijke uitdagingen geven zonder te veel uitleg, lijkt mij wel leuk voor ze!
    je bent goed bezig

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

Ja een nieuwe opdracht zonder eerst te tonen hoe het moet. misschien kort de basisideeën even herhalen en dan beiden tegelijk bv hetzelfde laten doen, maar ze moeten zelf uitzoeken hoe ze het gedaan krijgen. bv paard moet over een dekzeiltje heen, maar begeleider moet op een bepaalde plaats blijven of mag zelf niet mee over het zeil gaan. je kan een balk op een meter van het zeil leggen en zeggen dat zij niet over de balk mogen. dan moet je je paard wel echt over het zeil sturen ipv te trekken ofzo

en als je een wedstrijdelement wilt invoegen, zou ik wel de regel meppen= gediskwalificeerd invoeren
    Hinnik!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Een kledingrace is ook altijd een topper met kinderen...
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Gemma weet vast wel wat leuks, die geeft ook af en toe Parelliachtige les én is kinderjuf
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Wat is een kleding race?
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Aan de éne kant ligt een hoopje kleren die de kinderen moeten aandoen, om daar te geraken moeten ze met hun pony (aan de hand of in het zadel) een parcour afleggen en dan vlug kleren aan en aan een bel trekken...
    "Dromen komen uit..."

Re:inspiratie voor kinderen

Wat ontzettend leuk om kinderen op deze manier bewust te maken.
    Als ik de verhalen hoor van mijn zoontje van 8 jaar over de ervaringen van kinderen uit zijn klas op de manege. Het gaat daar nog net zo als ik het vroeger meemaakte. Hij gaat wel eens mee met een vriendinnetje en het valt hem op dat er daar heel anders met de paarden wordt omgegaan dan hij van huis uit gewend is.
    Mijn zoon traint ook met onze honden. We hebben één van de paarden met de clicker geleerd om een ton om te gooien. Zie het filmpje: http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>
    En met een grote paardenbal voetballen? Zou dat niet wat zijn?
    Kan je evt. ook met een clicker (of clickerwoord als 'yes') aanleren. Leuk als ze dat principe ook zouden kunnen leren, dan kunnen ze hun pony ook leren voetjes geven, ja knikken, enz. Mogelijkheden zijn eindeloos....

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Wat ik zo graag zou willen is een natural kindergroep(bij voorkeur in de buurt natuurlijk ook nog eens), want wat ik merk dat mijn zoontje mist is de gezeligheid van paardrijles, lekker samen met een stel andere kinderen wat doen.
    Verder vond hij "normal" les hier en daar vrij frustrerend, er werd naar zijn mening oneerlijk en hard met de pony's omgegaan en daar kon hij niet zo mee overweg, hij was dus erg blij dat niet meer te hoeven, maar mist het gezellige samenzijn met andere kinderen hierin.

Ik probeer er wel spelletjes van te maken om het leuk te houden, van gewone leuke jongensdingen zoals "bergjes" klimmen, richeltjes lopen, rondrennen enzo, maar dan met de pony(waarbij gebruik wordt gemaakt van de 7 games) tot opdrachten voor elkaar verzinnen, dat we dan omstebeurt rijden op Bowen en die opdrachten moeten doen waar vaak leuke opdrachtjes tussenzitten(dat gaat van gewoon netjes follow the rail tot staan op je paard met losse handen, dan geven we elkaar punten en vallen soms bijna van het paard van het lachen.

Spelletjes als laat eens je pony 1 voet ergens opzetten, of laat je pony eens dat en dat aanraken zijn ook leuk om te doen, maar vooral weten wanneer het genoeg is, als de aandacht afdwaald daar ook gewoon ok mee zijn, zo heeft hij met de sneeuw een prachtig fort gebouwd ipv gespeeld met zijn pony, ik zie dat niet als een verlies, de pony liep lekker bij hem in de bak, mee te kijken met wat hij deed, prachtige undemanding time dus!
    Dat werkte beter dan bewuste undemanding time, dat vindt mijn zoon best wel moeilijk, na een paar minuten vindt hij het wel weer zat
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Wat ik zo graag zou willen is een natural kindergroep(bij voorkeur in de buurt natuurlijk ook nog eens), want wat ik merk dat mijn zoontje mist is de gezeligheid van paardrijles, lekker samen met een stel andere kinderen wat doen.
    Ik denk ook dat daar echt 'markt' voor is. De kinderen zien echt wel, zeker als ze van huis uit anders meekrijgen, dat het op de tradionele manier niet leuk is voor de pony's. En daarmee dus ook niet voor de kinderen.
    Een vriendje van mijn zoon was laatst in de manege van een pony afgevallen, hij durfde niet meer, vond het niet meer leuk. Remedie: huppakee, gewoon er weer op. Tranen met tuiten, al zittend op de pony.
    En dan de dvd kijken van Linda over Angst. Juist niks doorzetten, maar steeds tot het niveau waarop het nog prettig is.
    Bij kinderen vind ik dit soort dingen zo jammer, ze krijgen eigenlijk verkeerde 'levenslessen'.

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Dat vind ik leuk gedaan van je!!

Super ik wou dat ik bij jou op stal stond
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Bladwijzers

Forum Rechten