In het begin werd ik maar vreems aan gekeken als ik bezig was met parelli of grondwerken. Nu eindelijk zijn ze er ook echt voor uit gekomen. Ze vonden mij maar raar met name omdat ik niet of nauwelijks reed. Nu zien ze wel in waar ik mee bezig ben. Erg leuk om te horen. Gelijk kwam de volgende vraag er achter aan..... zou je niet wat met de kinderen willen doen. Ze uit willen leggen wat ze anders kunnen doen en waarom?
De kinderen hebben een eigen pony. Ik leer bij ons op stal voornamelijk hoe ik het niet wil doen en dat is zeker niet alleen bij de kinderen. Een pony die net niet doet wat hun willen wordt tegen geschreeuwd en gegromd, halster trekken en ze schromen ook niet om een peut uit te delen tegen de hals. Hij moet immers luisteren.
Nu wil ik zeker niet de parelli instructriece uit gaan hangen maar ze zijn bereid willig te leren en dat wil ik ook niet voorbij laten gaan. Ik heb afgelopen zaterdag in de rijbak een beetje gespeeld met de kids en hun pony. Ik heb ze een aantal dingen uitgeled en dat begrepen ze in hun eigen taal prima. Ik heb mij voornamelijk bezig gehouden met friendlygame en porcupine op de achterhand. Dan nog meer dat er dat er 4 verschillende fases zijn en dat je niet meteen hoeft te potrren en te meppen.
We hebben wat rond gelopen, als zij stil stonden de pony ook stil laten staan. Door autobanden heen zigzaggen en over balkjes heen stappen. En ik had een grote speelbal mee genomen. Uiteraard niks gefoceerd en juist de kinderen uitgelegd dat de pony's zelf moesten onderzoeken zonder dwang van hun.
De kids vonden het erg leuk en willen meer. Hebben jullie tips voor mij? Ik wil met hun tijd doorbrengen zonder echt les te geven maar dat ze toch op een andere manier met hun pony's omgang. Zodat ze andere oplossingen gaan zoeken als er niet gebeurt zoals hun het doen en dat ze van het meppen en rukken aan halsters afgaan.
Het is voor nu nog niet aan de orde om een instructriece te laten komen. Ik weet zeker dat ze dat niet doen maar ik weet ook zeker dat als de kinderen het leuk blijven vinden na een paar keer dat de spullen worden aangeschta en wie weet van de zomer de tijd er wel voor rijp is Evelien te laten komen. Daar doen ze in duitsland net ff iets langer over. De dvd's kijken met ze heeft ook geen zin want zowel ouders als kinderen verstaan erg slecht engels.
Bladwijzers