Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: vastzetten tijdens poetsen/zadelen etc?

vastzetten tijdens poetsen/zadelen etc?

Hoi,

In de ideale situatie zou je volgens de instructie je paard los moeten laten staan, of aan een halster+leadrope, tijdens het opzadelen/borstelen etc. Nou klinkt dat allemaal heel mooi als je in een rustige en veilige omgeving bent, maar wat te doen op een drukke manege/stal waarbij een beginnend parelli paard los eigenlijk heel onhandig is? En het paard blijft aan het halster en rope maar rondjes lopen. Niet uit angst, maar pure nieuwsschierigheid. Hij wil overal aan ruiken en proeven. Hij wil alles onderzoeken en ik wil hem daarin niet steeds belemmeren.

Zetten jullie je paarden vast op een poetsplaats tijdens het poetsen/zadelen/wassen enzo?

groetjes

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: vastzetten tijdens poetsen/zadelen etc?

Ik zet Brutus vast op de wasplaats als er meerdere mensen op stal zijn. Ik doe dan zijn stal en poets wat (niet veel...toch geen redden aan met een bijna wit paard..), kijk zijn hoeven na en vijl soms wat bij.... Hij kan dan echt niet los staan. Dat zou onveilige situaties opleveren voor zowel Bruut als stalgenoten+hun paarden.... Als er niemand is, laat ik hem wel zo veel mogelijk los staan in het gangpad. Hij gaat dan soms wel aan de wandel als ik even bij em wegloop om bv een borstel of zo te pakken (berg voorkuil is soms nou eenmaal net ff interessanter dan dat ik ben...), maar dat kan dan niet zoveel kwaad (ik zorg dan dat de grote staldeur dicht is) Opzadelen heb ik tot nu toe alleen gedaan als ik alleen was en in de bak... Dit omdat ik a la de level 1 video 'rondom' het opzadelen allerlei grondwerk oefeningen doe... Bruut staat dan wel los (touwtje over mijn arm), maar dan kan dan ook goed, want in een omheinde bak....

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Op de poetsplaats waar voordurend paarden in,uit de bak komen daar staat Amon aan de leadrope met heel veel touwlengte vast, dus gevoelsmatig staat hij los, maar dan heb ik mijn handen vrij, en hij kan toch alle kanten op kijken, snuffelen onderzoeken. In de "wasstraat" staat hij los omdat het daar rustiger is.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik zet de paarden wel vast als ik ga poetsen. Het evrschilt een beetje per paard eigenlijk. Omdat Tina soms nog weleens wil schrikken sla ik het touw bij haar 1 keer om een horizontale paal heen of laat ik haar los staan als ik in de buurt ben. Maar bij een ander paard die loopt overal doorheen (geen parellipaard, da's duidelijk) die zet ik behoorlijk kort vast omdat hij je anders omver loopt (nee, niet vriendelijk, maar wel doeltreffend zolang ik geen tijd heb om hem te heropvoeden).
    Bertje laat ik altijd losstaan, dat hebben we hem gewoon geleerd en dat werkt prima. Heeft wel als nadeel dat je hem soms op een hele ander plaats terugvind als hij toevallig'vergeten is om stil te blijven staan In een drukke omgeving zou ik een paard in de eerste instantie vastmaken zoals Tina, dus niet knopen, maar puur 1 keer om een balk voor het gevoel. Als dit goed gaat proberen het touw op de grond te leggen en erbij blijven, en dan de afstand tussen jouw en je paard steeds groter maken, etc. Elk paard is te leren om netjes stil te blijven staan hoor. Ook in drukke interessante omstandigheden.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb er nooit veel tijd en energie aan besteeds om borus los te kunnen laten staan en ik zet hem altijd vast. Meestal aan een stalhalster, touwhalster vind ik zo scherp.
    Bij ons liggen altijd zadels en poetskisten her en der en Borus sloopt altijd alles wat binnen bereik is, dus ik mag wel oppassen. (hij heeft al genoeg gesloopt maar gelukkig waren dat altijd zn eigen spullen) Als het rustig is, dan zadel ik op in de bak en dan staat hij los. Ook op de wasplaats probeer ik hem los te laten staan, maar soms sta ik zo lang te klooien dat ik hem toch vast zet.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

..Als Brutus vast staat, staat ie ook altijd aan een gewoon stalhalster..NOOIT aan het touwhalster...dat vind ik echt eng...als ie dan een verkeerde beweging zou maken is het touwalster zó scherp....Niet fijn...
    (betekent dus, dat ik vaak bezig ben met het omwisselen van de halsters, wat dan weer een goede oefening is in stilstaan en wat helaas ook wel eens mislukt....crossed ie het gangpad van de stal door, langs de andere wel 'keurig' vast staande paarden...oeps...)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik zet paarden alleen aan het touwhalster vast als ik het touw om de paal heensla zonder te knopen. In dat geval geeft het touw gewoon mee als een paard gaat trekken. Ik gebruik dan ook mijn leadrope omdat deze makkelijk van de paal afwikkeld. Zet ik een paard vast dan gebruik ik nimmernooit een touwhalster (omdat de paarden waarbij ik ervoor kies om ze vast te zetten over het algemeen echte lomperds zijn )

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik zet borus ook wel eens aan een touwhalster vast, als het zo uitkomt. Gelukkig is hij heel makkelijk met wisselen van halsters en zonder halster kan ik hem dan ook overal mee heen slepen aan zn sikkie
    Ik denk dat wanneer je zeker weet dat je paard makkelijk kan vast staan en niet in paniek raakt of gaat hangen, dat het niet erg is wanneer je paard aan het touwhalster vast staat als je erbij bent.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ik zette mijn verzorgpony NOOIT vast. Ook niet als het druk was. Ik had haar geleerd in de wei (waar ze altijd stond) dat ze met opzadelen en poetsen netjes stil moest blijven staan, ook als het andere paard haar ging vervelen. Ik had haar dan wel vast aan een halster met een touw eraan, maar dit hing meestal gewoon over haar hals heen, alleen maar voor het idee dus.
    Bij de manege heb ik ook wel eens opgezadeld en dan deed ik het precies hetzelfde, ook al was het heel erg druk. Pony wist goed dat ze stil moest blijven staan als ik met haar bezig was, dus dat deed ze dan zo ongeveer ook. Ook wanneer het, zoals bij een wedstrijd, heel erg druk was.
    Maar ik moet er wel bij zeggen dat er niemand echt dicht in de buurt van de pony kwam en de afleiding dus niet zo heel erg groot was.

Dank jullie wel voor alle berichtjes. Nu voel ik me geen 'parellibarbaar' als ik Ramar uit praktische overwegingen vastzet. Groetjes

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Tuurlijk moet je je paard ook wel eens vast zetten (in de trailer bijv). Met poetsen en opzadelen doe ik het echter nooit, Sjo is ook een sloper bij vlagen maar ik heb hem in het begin veel gecorrigeerd, door hem bij elke stap die hij deed weer terug te laten zetten (goede toepassing van driving/porcupine). Nu blijft ie meestal wel staan, zelfs als ik ff wat spullen moet halen. Je moet er uiteraard wel even de tijd voor uittrekken maar dan heb je ook wat
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

ik bind mijn paard ook nooit vast, soms sla ik het touw wel eens om de reling heen als ik ga afspuiten, maar als ze 1 x haar nek omdraait, dan ligt het touw al weer los op de grond..., ik kan ook makkelijk weg lopen om uit de zadelkamer iets te halen, ze blijft dan gewoon staan. ook als er andere paarden in de buurt zijn.... Alleen als de hengst in de paddock staat (die is naast de poets/spuit plaats dan zet ik d'r wel even vast, want geheid dat ze daar naar toe wilt...

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi
    Mijn pony had dat in het begin ook dat hij overal naartoe wilde. Erg nieuwsgierig aangelegd.
    Nu hij onderhand alles heeft onderzocht blijft hij keurig staan. Tegenwoordig zorg ik er ook voor dat hij wat hooi te eten heeft of ik poets hem op een grasveldje.
    Ik kan zelfs bij hem weglopen en hij blijft er staan.
    Mocht hij toch in een wandelbui zijn dan gaan we eerst even wat games doen of even wandelen of fietsen.

Dus echt vastzetten doe ik niet meer. Behalve als hij in de trailer staat.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Ik leg het touw gewoon om een paalheen, zodat wanneer ze wegloopt het touw gewoon meeneemt, net als sandra..
    Als ik haar helemaal los zet is het: "VRIJHEID" en dan gaat ze fijn een stukje wandelen richting gras.
    En eigenlijk ben ik te lui om het haar gewoon helemaal zonder alles te leren. Al blijft ze bij het aantrekken van d'r pyjama (boett deken) wel gewoon staan, helemaal los

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Mijn paard staat eigenlijk altijd los. In het begin moesten ze daar op de pensionstal wel erg aan wennen. Paard los, riepen ze dan. En dan vroeg ik waar ze dachten dat ze heen zou gaan behalve dan de eerste grasspriet links. En dan roep je haar gewoon weer. Ze zijn inmiddels gewend.

Doen ook niet meer automatisch de staldeur dicht terwijl ik de mest aan het wegbrengen ben of zo. Lanna weet dat ze niet uit de stal mag.

En af en toe moet je je paard ook een succesje gunnen.
    Zo kan Lan de stal uitsluipen (en ze heeft slidingijzers) als ze denkt dat ik haar niet zie. Dan sluipt ze naar het hooi. Neemt een enorme hap. Als ik dan binnenkom en "Lánna" zeg, neemt ze gauw nog een hap en gaat terug naar de stal.

Wat ik zou doen met een nog niet helemaal vertrouwd paard dat los moet leren staan is een paar obstakels iets verder neerzetten. Zo ben je er altijd op tijd bij en heb je niet de kans dat het paard heel ver weg loopt. Je moet ze immers 'de fout' wel eerst laten maken en dan pas corrigeren.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten