Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: licht paard hoeft niet altijd

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

licht paard hoeft niet altijd

nu was ik weer net eens aan het denken, jaja, ik zou moeten leren maar als de gedachten eens beginnen af te dwalen is er niets meer aan te doen en moet ik het dus hier neerzetten

wat ik dus dacht: wanneer ik rijd wil ik een paard waar ik me veilig op voel en die zich veilig voelt bij mij.
    nu weet ik van mezelf dat als ik enthousiast word er niet veel tegen te doen is maar dan ben ik opgewonden in de zin van, life up... kunnen jullie nog volgen.
    als ik op dat moment aan het rijden ben en mijn paard is ook nogal sterk van karakter en snel opgewonden, dan gaat hij dus reageren op dat gevoel bij mij. ookal is dat niet de bedoeling. maar het is wel de manier hoe we het onze paarden moeten aanleren bij parelli.
    een zo licht mogelijk paard die reageert als jou life up gaat.

wel, ik heb net besloten dat mijn paard zo licht niet hoeft te zijn want dat dat voor ons meer problemen gaat geven dan wat anders. als hij reageert op de lichtste beendruk ben ik blij.
    een voorbeeld zodat jullie begrijpen wat ik bedoel. ik zit op men paard, we rijden in het bos en zijn op weg naar een playday (ik zeg maar wat) mezelf kennende weet ik dat ik al supperenthousiast op men paard zit met kriebels in men buik. hij reageert hier dus goed op als hij in draf gaat, toch was dit niet mijn bedoeling = dus miscommunicatie.

de life down daarintegen oefen ik wel op de manier zoals in de boekjes staat.
    wat vinden jullie daar eigenlijk van, heeft al ooit iemand dat op deze manier bekeken en snappen jullie wat ik bedoel?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: licht paard hoeft niet altijd

Tja Skey, dit is toch een kwestie van jezelf en vooral je lichaam leren beheersen. Als ik ergens opgewonden naar toe rij (zoals in jouw voorbeeld van een playday) dan zal Atli waarschijnlijk oko wat opgewonden zijn en actiever lopen. Maar zolang ik geen duidelijke drafhulp geef (en ik dus geen draf-energie in mijn lijf opwek) mag hij niet gaan draven. Doet hij dat uit zichzelf toch, dan vraag ik hem gewoon weer terug. Als ik ergens opgewonden over ben, dan is dat een ander soort energie dan de life up die het verhogen van een gang vraagt.
    Ik zie je probleem dus eigenlijk niet zo.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ah, jawel, ik zie het probleem, jij hebt het duidelijk gemaakt. mijn energie is altijd hetzelfde, ik zou niet weten hoe ik dat anders moet doen. en daar ligt het probleem. ik moet dus duidelijk zijn in life up. en andere soort energie ontwikkelen. moeilijk.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Probeer dan eerst eens zonder paard hoe jouw energie aanvoelt. Ga rondjes stappen, en voel hoe je energie aanvoelt. Ga dan draven, en voel hoe je energie aanvoelt. Zelfde in galop. Maak ook overgangen en probeer te voelen hoe je energie verandert als je sneller of langzamer gaat. Als je het idee hebt dat je het kunt voelen, probeer het dan ook als je op je paard zit.
    Het is echt een kwestie van bewustworden van je eigen lichaam en je energie, en als je dat niet gewend bent, kan dat best wat oefening vergen.
    Je kunt het trouwens ook op de grond met je paard oefenen, met leid-oefeningen of de circling game bijvoorbeeld. Ook hierbij kun je als je bv. van stap naar draf wilt, oefenen in het life up.
    Succes!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Je kunt het ook zonder je paard oefenen
    Gewoon sloffen, stappen, actief stappen, sukkeldraf, gewone draf, uitgestrekte draf, galop etc etc.
    De energie die past bij elke gang van jezelf ook toepassen op je paard. Als je moeite hebt om je energie te controleren dan is yoga of Tai Chi misschien wel iets voor je. Naast beheersen van energie en emoties zijn beide vormen ook goed voor training van balans (emotioneel en fysiek) en voor je houding met of zonder je paard.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

klinkt leuk om te doen.
    maare, als ik loop en voel hoe mijn energie is voelt dat net hetzelfde als wanneer ik zo'n jeeeehhhh-gevoel heb... kan dat? ik moet wel zeggen dat is alleen als ik men draf en gelop loopje doe de stap energie is anders.
    ja, tai chi zie ik wel zitten, yoga net iets minder, lijkt zo saai. balans zou ik wel kunnen gebruiken in veel dingen.

Aangemeld
    Apr 2004

[quote="skey"]k]

Ook als je alles heel erg overdrijft? First exaggerate, then refine
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

mmm, zal ik eens proberen
    heb hier even als een gek rondgelopen, haha, energie is nu weer kwijt, pff. weet je, eigenlijk wordt ik daar alleen maar moe van. het is zo iets dat ik niet genoeg oefen, maar als ik het zo bekijk zal ik er toch maar eens aan beginnen, mijn soorten energie leren herkennen en gebruiken op de gewenste tijd.

Aangemeld
    Apr 2004

niet alleen als en gek rondlopen he! Ook de energie die hoort bij een rustige stap oefenen! Anders word je zo moe

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

de stap lukt, zo kunnen we zelfs samen vertrekken wanneer ik het wil. maar de draf en de galop zijn bij mij nog niet onder controle. dat doet hij op momenten dat ik denk: hier heb ik helemaal niet om gevraagd. hij doet het echt heel erg vaak en dat is de reden waarom ik hem dus liever iets minder zou hebben.
    maar als ik het onder controle zou hebben is het wel heel leuk natuurlijk.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oefen vooral met het maken van overgangen, Skey (jij zelf, op de grond, lopend). In de overgang moet je je energie veranderen (omhoog of omlaag brengen) en dat maakt het verschil makkelijker te voelen.
    Als Aramis telkens uit zichzelf aandraaft of galopppeert, hoeft dat nog niet altijd te betekenen dat jij ongemerkt je life up had hoor. Hij kan ook best uit zichzelf bedenken dat hij harder wil, en samen met de boksessies waar je over verteld hebt, lijkt me dat helemaal niet ondenkbaar...
    Desondanks is het natuurlijk wel goed om eens goed naar jezelf te kijken en te voelen wat je met je energie doet op zo'n moment!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hey, ik vind dit echt een leuk topic! Ik heb er niets aan toe te voegen verder, ben het met Marja en Maaike eens
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ja interessant he, die energie-en? Suus had heel veel moeite om vlotter te stappen, dan draafde ze altijd meteen aan. Toen moest ikzelf leren duidelijker te worden in iets-life-up-viertakt in stap of life-up-gang-hoger-tweetakt. Niet dat dat alle verschil uitmaakte overigens, maar het was iets dat ik toch moest leren.

Dat met die energie is geweldig leuk om te oefenen, want als het werkt is het zo kicken, als je ronddraaft en je life wat upt en je paard gaat knoertehard draven, en dan even later sluit je je buik weer een klein stukkie en dan jogt ze rond. Alles aan lange teugels, dat is zo gaaf!

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten