Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Welk patroon werkt het beste voor downwards transitions?

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Welk patroon werkt het beste voor downwards transitions?

Hallo Allemaal,
    Even een vraag. Monty is meer een go paard dan een whoa paard. Nu heb ik daar vooral last van als ik in de bak wil draven. Het draven op zich is niet zo het probleem maar als we draven en ik vraag hem terug te gaan naar stap gaat hij naar stap maar draaft daarna gelijk weer aan. Als hij zo voorwaarts is blijf ik stappen en vraag hem steeds een paar passen achterwaarts. Dit vindt hij moeilijk omdat hij zo'n forward aholic is.. Nu ben ik van het weekend begonnen met follow the rail Freestyle. Dat lijkt aardig te lukken. Ik volg de hoefslag en vraag soms aandraven, hele korte stukjes en dan terug naar stap. Stilstaan en dan achterwaarts of weer voorwaarts in stap of draf.
    Stilstaan gaat wel steeds beter. Blijkbaar wordt het aantrekkelijker voor hem om stil te staan. Dat kan ik gebruiken als beloning als hij goed de overgang terug maakt ( zonder te gaan rennen of tegen mij in te gaan).

Nu mijn vraag:
    Ik probeer nu via Follow the rail de overgangen terug goed te maken. Zijn er nog andere patronen volgens jullie die ik kan gebruiken?
    Herkennen jullie het probleem en hebben jullie tips??

Ik hoor ze graag!

gr. AnneMarie

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Welk patroon werkt het beste voor downwards transitions?

Mischien is de "gornergame 'dan iets, het is voor hem dan iedere keer de vraag wat gaan we nu weer doen in de hoek ipv bezig zijn met alleen maar voorwaarts.

Obstakels gebruiken???
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Short horses need straight lines, long horses need circels.

Follow the rail for een paard met te veel GO is geen goed plan. De rechte lijn geeft te weinig zekerheid, het paard wordt onzeker en gaat harder draven.

Wat je kunt doen is follow the rail en als je paard te snel gaat, of uit zichzelf over gaat in draf, je paard op een cirkel vragen. Ik zou GEEN overgang terug naar stap vragen. Laat je paard maar zelf uitvinden dat draven op een kleine cirkel heel vermoeiend is en dat het beter is als hij terug gaat naar stap. Maak de cirkel kleiner en kleiner, tot je paard in de gaten heeft dat het echt niet grappig is om te draven op zo'n kleine cirkel.

Voorwaarts - achterwaarts overgangen VERGROTEN doorgaans de impulsion.

As je je paard telkens terug vraagt naar stap, dan blijft het zijn idee. Het is handiger je paard zelf te laten begrijpen dat aan draven niet handig is als je daar niet om gevraagd hebt. Cause your idea to be his idea.

Veel plezier!

ps probeer de cirkel als een spelletje te zien en niet als een straf om tegen je paard te zeggen, jij te hard, ik zet je op een cirkel. meer iets als, laten we eens kijken hovaak het me lukt jouop de cirkel te zetten vandaag
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Eens met Roos (vanuit mijn normal achtergrond, die wat langer is....). Het voorwaarts nooit ontmoedigen. Het is de basis van alles. Figuren rijden, bezig houden. Mijn vraag: wat doe je met je lijf als je een overgang naar stap hebt maakt en vlak erna? Wat voel je in je lijf? Geef je niet onbewust een signaal om weer verder te draven (vraag of iemand met je meekijkt die daar even goed naar kijkt)? Probeer extra goed op je life-down te letten en maak 'm op een uitademing. Hou je adem daarna bewust ook laag in je lijf en maak je "zwaar". Rij na je overgang naar stap liever metéén een kleine volte dan nóg een overgang naar het halthouden en dan achterwaarts. Dat geeft, wat Roos al schrijft, alleen maar meer go.

Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Bedankt voor de reaktie. Roos, ik ga jouw strategie proberen die van de cirkels.
    Quote Lila: Het voorwaarts nooit ontmoedigen. Het is de basis van alles.--Is ook zo alleen bij Monty is dat zo in het extreme. Het gaat gelukkig al beter maar hij is echt een supergevoelige forward aholic

gr. AnneMarie

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zou overgangen eerst op de cirkel oefenen. Alles met bochten erin dus. Een cirkel, 8tje, weave etc etc.
    Ik ben begonnen met een simpele cirkel online. Twee pionnen neerzetten en dan bij elke pion stap-halt herhalen. Tot hij echt rust vind in het halthouden. Dat is makkelijker bij een pion in het begin omdat hij dan sneller begrijpt wat hij moet doen. Dan kan je uitbreiden naar draf-halt bij de pion. Als dit er echt goed inzit, zou ik hetzelfde pattern freestyle gaan oefenen. Daarna een 8tje, weave etc oefenen en daarna pas naar follow the rail, dat is het moeilijkste. Op lange rechte lijnen heb je het meeste "go" dus als je eerst betere afspraken maakt over de "whoa" op een cirkel, wordt het daarna makkelijker op de rechte lijn.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

@ Sanne,
    Ik heb juist een probleem op de cirkel. Als Monty niet snel genoeg ontspanning als we aandraven dan zijn er wat hem betreft nog maar 2 opties 1. Harder gaan in de hoop daar ontspanning te vinden ( wat niet lukt uiteraard maar dan ga je gewoon nog hareder..) Of 2. Stilstaan.
    Gelukkig biedt hij het stilstaan nu redelijk uit zichzelf aan maar zodra je weer aandraaft krijg je hetzelfde probleem. Hij 'luistert'niet naar mijn suggestie namelijk om buiging/ stelling aan te nemen tussen mijn binnenbeen en buitenteugel.
    Ik had zaterdag les van Tessa en of hij wilde stilstaan bij Tessa of zodra ik hem op de volte stuurde ging hij aandraven ( en was moeilijk terug te nemen). Volgens Tessa is het ook een beetje een dominantie kwestie. Monty doet een suggestie ( harder draven??) en voert die bijna gelijk uit zonder op mijn antwoord te wachten.

Ik gebruikte afgelopen zaterdag in mijn les de volte E-B Steeds als we bij een van de 2 letters kwamen moest hij of draven of stappen. ( soms even een paar rondjes stappen om weer relaxed te worden).

Ik vind het zelf een lastig iets.
    Als je nog strategies hebt..graag!!

gr. AnneMarie

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

maar volgens jou is het onzekerheid? Dan zou ik daar naar handelen. Dat zegt trouwens niets over dat hij niet hoeft te reageren of je vraag, maar wel dat het doel dat je wilt bereiken anders is, namelijk ontspanning.

Dat hard draven of stilstaan, komt me echt heel bekend voor Precies wat Tas doet. In haar geval is het zeker onzekerheid, bij haar uit zich dat heel erg in het geen "purity of gait" hebben. oftwewel hij kan niet z'n eigen ritme en impuls behouden.
    Ik kan je geen kant en klare oplossing geven vanaf hier, maar wat voor mij goed helpt om onzekerheid op te lossen is een ding tegelijk doen! Ik weet dat dat heel moeilijk is als je les hebt, want dat is meestal het moment waarop je alles tegelijk moet doen

Probeer als je zelf rijdt een heel duidelijk (klein) doel te hebben. Alleen overgangen oefenen, alleen cirkels oefenen (waarbij je zelf neutraal bent). Daartussen ligt namelijk ergens de oplossing. Hij moet het namelijk zelf op kunnen lossen (don't change gait, don't change direction), maar je wilt ook dat hij beter op jou correcties gaat letten (overgangen). Probeer het eerst eens helemaal los te zien, voordat je het gaat samenvoegen. Probeer in het begin niet teveel te corrigeren, niet teveel gefrustreerd te raken dat hij geen buiging en stelling aanneemt. Laat het hem eerst eens zelf uitzoeken. Gaat hij echt veel te hard, dan de cirkel kleiner maken.
    Dit kan je natuurlijk ook allemaal eerst online doen. Hoe is Monty online aan een lange lijn (op de cirkel), loopt hij dan wel langzaam? Is hij dan wel ontvankelijk voor jou signalen, ook al loopt hij ver weg en in een hoger tempo?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb je ook naar mijn vragen gekeken AnneMarie? Wat dóe je? Is zijn lijf/zadel verder in orde (oftewel, is het geen kwestie van onder je vandaan willen lopen)?

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

@lila: ik weet toevallig dat Annemarie geregeld les krijgt van een CR/klassieke dressuur instructrice en daarnaast veel aandacht besteed aan Monty's lichamelijke gezondheid, waaronder ook een goed zadel. Vandaar mijn antwoord Ik ga er een beetje vanuit dat die zaken redelijk voor elkaar zijn en dat ze daar ook genoeg feedback op krijgt van haar instructrice.

Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

@ Sanne, On line is hij over het algemeen meer introvert.Hij sluit zich af en toe af maar de laatste tijd gaat dit steeds beter. Afsluiten en mij niet aankunnen kijken heb ik vooral als ik voor hem sta en hem achterwaarts vraag om hem daarna op de cirkel te zetten. Circling game zelf gaat goed. NIet te snel, slack in the rope en de bring back is ok. ( kan soms wat beter/ sneller).

@ Lila, Lichamelijk is hij helemaal ok. Zadel past ook goed, is op zijn maat gemaakt recentelijk. Het onder iemand vandaan willen lopen is jarenlang zijn patroon geweest. (Monty heeft een probleem verleden. Is eerst verreden in de dressuur en daarna verkocht als springpaard waar hij overal doorheen sprong ipv overheen mét een veel te klein zader. Dat is nu bijna 7 jr geleden. Inmiddels is hij behoorlijk opgeknapt!).

Bladwijzers

Forum Rechten