Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: ervaring bloem Marylot/hackamore

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: ervaring bloem Marylot/hackamore

Bedankt voor je uitgebreidde uitleg Marja:
    Wat je met grondwerken nog zou kunnen doen, is een antigraasknopje installeren op de schoft. Gaat Whoopie stilstaan om gras te eten, tap haar dan ritmisch op haar schoft, eerst zachtjes, dan steeds harder (met je hand, of je CS). Tot haar hoofd omhoog gaat. Goed zo, braaf! Nu weer aan het werk. Als je dit effectief weet toe te passen, zul je al gauw nog maar heel zachtjes op haar schoft hoeven te tappen om het hoofd omhoog te vragen. Als dit knopje goed werkt, dan zou het ook vanuit het zadel moeten werken.
    Dit werkt niet bij whoopie daar is ze echt niet van onder de indruk, heb ik tijden mee gewerkt maar ze reageert er niet op, en dan is mijn laatste fase ook een flik met de stick want door wat te tappen op haar schouder ook al doe je het hard daar is ze niet van onder de indruk.

Wat bedoel je eigenlijk precies met
    Dus 'smile with all four cheeks',
    , dat betekent toch eigenlijk dat je je billen en wangen ontspant zeg maar, in neutrale stand wanneer ik rij dan zijn die al ontspannen .
    Het lastige is wel dat whoopie het presteert om tijdens de draf en galop te kunnen grazen levensgevaarlijk is dat, maar dat met een string zo zwiepen heb ik nooit zo geprobeerd dat kan ik nog eens proberen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dit werkt niet bij whoopie daar is ze echt niet van onder de indruk, heb ik tijden mee gewerkt maar ze reageert er niet op, en dan is mijn laatste fase ook een flik met de stick want door wat te tappen op haar schouder ook al doe je het hard daar is ze niet van onder de indruk.
    Hoe deed je het dan precies?
    Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat ze er niet van onder de indruk is. Zoals ik al zei, ken ik Whoopie niet maar jou wel, en ik vind jou een hele lieve, zachte vrouw. Misschien soms een beetje té lief, en zacht...?
    Ik zou trouwens ook niet 'wat tappen op de schouder', maar het ten eerste op de schoft doen, en ten tweede direct je stick gebruiken en daar eerst zachtjes en daarna harder mee tappen. En dan ook écht zo hard dat je een reactie krijgt. Niet één keer vanuit het niets (alhoewel dat ook prima kan helpen, maar dat vind ik wat minder vriendelijk), maar ritmisch opbouwen van zacht naar zo hard als nodig.
    Film het anders eens, ik ben nu wel nieuwsgierig naar hoe het eruit ziet.

Wat bedoel je eigenlijk precies met
    Dus 'smile with all four cheeks',
    , dat betekent toch eigenlijk dat je je billen en wangen ontspant zeg maar, in neutrale stand wanneer ik rij dan zijn die al ontspannen .
    Glimlachen, en je billen lichtjes aanknijpen. Beetje alsof je een tube tandpasta tussen je billen leeg wil knijpen. Als je paard dan aanstapt, de boel weer ontspannen.

Het lastige is wel dat whoopie het presteert om tijdens de draf en galop te kunnen grazen levensgevaarlijk is dat, maar dat met een string zo zwiepen heb ik nooit zo geprobeerd dat kan ik nog eens proberen.
    Rijdend of met grondwerken?
    Gaat ze dan ook echt stilstaan, of eet ze terwijl ze beweegt?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik weet hoe handig Whoopie is in het snaaien van gras terwijl ze aan het werk is. Laat ik het zo stellen, zolang er gras in de buurt is kan je niet naar laag en ontspannen werken. Whoopie krijgt het idd voor elkaar om zelfs in volle galop gras te snaaien "voor onderweg".
    Met Nessa heb ik hard en consequent moeten werken om er de commando's voor het starten en stoppen met grazen erop te krijgen maar toen ze erop zaten was het ook goed (natuurlijk wel eens 1 terugvalletje als ik weer eens niet consequent genoeg ben geweest maar dat is zo weer opgelost) en ik dacht dat zij "hardleers" was maar ik kwam er al snel achter dat mijn Nessa een eitje was in vergelijk met Whoopie.

Edit; met hard, bedoel ik dat het een lange tijd heeft geduurd en dat het voor mij heel vermoeiend was om continu op haar miniscule teken te letten en daar op de juiste manier op in te spelen.
    Groetjes ingrid

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik moest al even aan je denken Ingrid , die keer was het echt erg, toen was ze net behandeld met een happy athlete massage, jeetje ze gedroeg zich echt als een athlete Echt in galop en toch gras weten te snaaien, ze doet dit vooral als ze goed in haar energie en lijf zit, vandaag liet ze dit ook weer zien, flink tempo in draf op de cirkel en toch hoofd laag en snaaien.
    Als ik rij met haar doet ze dit niet hoor in hogere gangen, dan heb je natuurlijk ook nog wat meer controle.

Misschien soms een beetje té lief, en zacht...?
    Dan heb je maar 1 kant van mij gezien hoor, ik kan zeer duidelijk en ook niet kinderachtig zijn hoor, ik ben niet altijd consequent genoeg dat is mijn valkuil. . Soms gooi ik mijn stick of zweep weg want anders ben ik in staat om die flink te gebruiken en dat wil ik niet.
    Tijdens rijden ben ik echter duidelijk, ze mag nooit eten, wat niet wil zeggen dat dit niet gebeurd, vooral op sommige momenten weet ze mij te verrassen, opstijgen bv niet bij gras, als ik even met de hond bezig ben ze weet de gaatjes

Toen ik nog les had van Erik van ONC kwam dat ook veel voor, STRIJD met hoofdletters, die moet je dus niet aangaan met haar want ze houdt het lang vol, ze is niet onder de indruk van een flinke mep, ze krijgt dan eerder zoiets van : "val maar dood" , het wordt dan juist erger, het is dus eerder de kunst om een fase te geven die behoorlijk irriteerd dan eentje die pijnlijk is daar trekt ze zich niet altijd iets van aan. Ik wil met haar liever ook niet meer op die manier omgaan, soms kom ik er niet onderuit hoor om haar een tik te geven omdat ze anders niet luisterd.

Bedankt voor het meedenken, ik ga er weer mee aan de slag.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wel knap, gras snaaien en gewoon door draven/galopperen!
    Alleen niet zo handig, dat snap ik. Gelukkig dat ze dat met rijden niet doet!

Wat nog een mogelijkheid is (weet niet of je dat al geprobeerd hebt), als ze dit snaaien met grondwerken doet: haar nóg harder laten gaan, of anderszins harder laten werken. Veel overgangen laten maken, van richting veranderen, obstakels gebruiken zodat ze daar haar aandacht op moet richten. En dan élke keer als ze snaait, hup, flink aan het werk. En dan uiteraard ook belonen als ze even braaf heeft gewerkt.

Hihi ja ik ken ook maar één kant van jou en nee, zo goed ken ik je inderdaad ook niet. Oké, te lief was misschien een verkeerde inschatting.
    Goed, te lief is het probleem dus niet.
    Maar je zegt wel dat je niet altijd consequent genoeg bent, én dat Whoopie soms toch nog de gaatjes weet te vinden. Dat betekent dus dat je ervoor moet zorgen dat je écht altijd consequent bent (dus een tactiek bedenken en die een tijdlang ook écht elke keer dat ze snaait gebruiken, lang genoeg volhouden zodat het kwartje bij haar ook echt kan vallen), én dat je sneller, alerter en wellicht ook creatiever zult moeten zijn. (Ja sorry, lekkere inkoppertjes hè... kan d'r ook niets anders van maken).

Overigens hoeft een fase 4 niet altijd pijnlijk te zijn. Zo met je string om je heen en op je paard zwiepen als ik eerder schreef, dat hoeft ook niet per se hard. Als je hem ritmisch telkens links-rechts op de flanken van je paard neer laat komen hoeft dat echt niet per se pijn te doen, maar is het wellicht voldoende als het gewoon maar door blijft gaan, lekker irritant...

En ook met rijden kun je het spelletje doen: jij snaaien? Dan ga je maar eens even lekker een flink stuk doordraven/overgangen rijden/slangenvoltes maken/whatever waar je moe van wordt.

Met grondwerken is mijn fase 4 bij Atli tegenwoordig meestal dat ik hem zachtjes aanraak met de string (waar ik vroeger nog wel eens harder moest zijn om een reactie te krijgen). Maar nu is het meer een spel geworden: kan ik je raken? JA! Punt voor mij, had je maar eerder weg moeten zijn! En vaak laat ik de string dan alleen maar op zijn kont vallen, dat is dan al genoeg. Maar ik doe dat wel met veel energie, en met een uitstraling van: we spelen hier een spelletje, en ik weet dat jij wil winnen, maar ik ga lekker tóch van je winnen! En als-ie dan gaat, dan ben ik ook oprecht blij en bewonder ik zijn kracht en schoonheid.
    Je houding hierin is dus ook heel belangrijk. Vooral niet geïrriteerd of boos worden (weet ook niet of je dat doet hoor) maar het blijven zien als een spelletje. Maar dan wel een spelletje waarbij jij ervan overtuigd bent dat jij het gaat winnen, hoe dan ook.

Is ze trouwens onder de indruk van een plastic zakje aan je stick (met grondwerken)?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Nog een opmerking over de bloem, als je hem op die hack-stand doet en je doet je hand zijwaarts voor stelling dan drukt de bovenkant van die bloem door de kanteling juist in het hoofd aan de kant waar je teugel zit. Zo bereik je dus het tegenovergestelde van wat je wil met je druk...

Re:ervaring bloem Marylot/hackamore

Hoi "Whoopie"

even wat anders.. al wil ik best helpen met je graas probleem.
    Wij zijn dus nieuw hier, en nu dacht ik te lezen dat jij ook in brabant woont en in de drunense duinen rijdt dus vroeg ik me af of je soms bij ons in de buurt zit... wij staan met de paarden in Cromvoirt, als je in de buurt zit dan zouden we eens samen kunnen gaan rijden, het is altijd leuk om nh mensen te ontmoeten en helemaal als ze bitloos rijden...
    groetjes Andrea
    www.andreaenariel.info

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:ervaring bloem Marylot/hackamore

Hoi Andrea

Ik stuur je even een pb, had ook al gezien dat jullie in de buurt stonden, wat jammer genoeg niet helemaal in de buurt is.

Groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten