Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: ervaring bloem Marylot/hackamore

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

ervaring bloem Marylot/hackamore

Hallo

volgens mij zijn er hier wel mensen die met een bloem van Marylot rijden of niet?

Deze bedoel ik.

Met Whoopie blijft het graseten tijdens het buitenrijden een probleem,opzich is ze prima op een side-pull te rijden, maar soms dan trekt ze ineens de teugels uit mijn handen en voor mijn handen is dat nogal pijnlijk (reuma), ook rijdt er af en toe een meisje van 10 op haar die buitelt er dan bijna voorover vanaf.
    Ik wil liever niet met bit gaan rijden, dus ik zit te denken aan zoiets of een hackamore met korte scharen.

Ervaringen welkom, bedankt alvast!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

Re: ervaring bloem Marylot/hackamore

waarom wil je niet met bit rijden? als dat nou wel snel het grazen afleert is het toch goed als tijdelijke inzet?
    voor zover ik weet kun je met een hackemore soms zelfs meer pijn en schade aanrichten.
    daarnaast wordt het naar beneden trekken niet echt tegengehouden als je naar deze constructie kijkt, en zul je dus net zulke pijnlijke handen krijgen...

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik rij met de bloem maar wel op standje gewoon en nooit met de hackstand zeg maar. Ook nog nooit geprobeert maar voor ons werkt het super! Ik zou niet meer anders willen voor het serieuze rijden. We hebben ook een sidepull maar daar hangt ie echt in echt verschrikkelijk.

Dat geldt denk ik ook voor een bit... Ik ken een heleboel (manege)paarden die probleemloos naar het gras duiken, ondanks een bit.

Ik denk dat de oplossing ergens anders moet worden gezocht. Zelf laat ik Pias tijdens het buiten rijden op een aantal plekken grazen, tot ik vind dat we verder moeten. En dan kan ik hem zonder getrek uit het gras krijgen. Hij weet dat hij een eind verder toch weer mag, maar wel op de momenten en de plekken die ik uitkies.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Whoopie.. heb er hier één hangen waar ik nu toch even niets mee doe.. lenen om te testen?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He Nienke gaaf, ik wil hem graag uitproberen.

Ik ga de discussie verder over het gebruik niet aan, een bit zit altijd in de mond ook als je zonder druk rijdt dat vindt ik een nadeel, en dat is mooi gedacht (tijdelijk gebruiken) maar zo werkt het niet bij Whoopie, de grootste fout die ik ooit heb gemaakt is haar laten grazen onder het zadel had ik nooit moeten doen, ben er al jaren mee bezig en af en toe is ze mij weer te snel af en dan au..

Nienke ik stuur je een pb.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

janneke, wel is geprobeerd stick mee te nemen en haar in dr of bij dr oren te kriebelen zodra ze het gras induikt ?
    dit deed evi ook bij sky, dat is vervelender voor ze dan dat jij eraan loopt te rukken, want winnen doe je het niet of je nou reuma hebt of niet.. paard is gewoon sterker dan de mens. Alleen wij moeten slimmer zijn..

ik laat sophie eigenlijk ook nooit grazen onderweg, want 1 x gedaan blijft ze de hele weg aan kloten,

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie vindt gras echt heeeel erg lekker en staat meestal op dieet, dat bij elkaar opgeteld..., dat is wel wat ik deed hoor de laatste tijd tegen haar oren aan tikken en dan kreeg ik haar wel weer uit het gras maar dan is ze al naar beneden gedoken, dus de schade is al aangericht .
    Ik wil gewoon even iets hebben wat duidelijk is en mijn eerste keus is niet iets in haar mond, mischien dat het dan op haar harde schijf komt na een jaartje of zo.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Maar gaat dat blokken dan wel helpen, bij ons hielp het iig niet(zonder bit), ik werd wel beter in een blok plaatsen, maar moest het toch nog steeds blijven doen, werd op sommige momenten echt een spelletje of hij me voor kon zijn en zijn gewicht erin kon leggen.

Ik ben het toen maar anders aan gaan pakken, ik nam vaste punten in mijn hoofd waar hij dan mocht grazen van me en ging gewoon met losse teugel opweg, dus geen bloks of wat dan ook, geen "gevecht" meer daar.
    In het begin stond hij natuurlijk elke 2 meter met zijn hoofd op de grond, dan was het een paar seconde wachten en gewoon weer verder vragen, bij de geplande punten heel duidelijk aangeboden om daar te grazen.
    De keren dat hij tussendoor naar de grond ging steeds korter toegestaan tot het wegviel, teveel moeite om iets te snacken wat je even verderop zonder gedoe kan krijgen.
    Het duurde eventjes voordat ik ver kon gaan zonder dat hij toch nog soms naar de grond ging(om stil te gaan staan om te eten), maar er was geen "gevecht" met zijn hoofd meer die ik gewoon te vaak verloor(hij is nu eenmaal sterker en als hij die kracht erachter kan zetten hou ik hem niet tegen).
    Nu loopt hij gewoon netjes in de wetenschap dat er vanzelf een plekje komt waar hij best even een snack voor onderweg mag pakken, tuurlijk blijft het een smulpaapje dus wat riet dat net zo mooi uitsteekt wil hij nog weleens stiekum meepakken, maar zolang hij netjes blijft lopen waar het de bedoeling was en geen teugels uit mijn handen probeert te trekken vind ik het niet erg, het heeft wel wat grappigs zo'n paard met zo'n enorme stengel riet voor onderweg
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nienke kan haar bloem niet vinden.
    Is er toevallig iemand die een bloem of een gelucksrad(schrijf ik dat goed) heeft liggen en uit wil lenen om uit te proberen??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Sorry, kan je niet helpen aan een bloem.

Wel aan advies om het in het gras duiken af te leren, zónder bit of ander gedoe aan het hoofd, en zónder dat je telkens aan je handen getrokken wordt.

Maar je zegt geen discussie hierover te willen, dus ik weet niet of je wel wil horen hoe ik het aan zou pakken?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Nienke kan haar bloem niet vinden.
    gut wat sneu voor d'r....(Sorry Janneke, ik heb ook geen bloempje voor je, maar kon even niet nalaten )

Ben het wel eens met het feit dat je eigenlijk iets wilt wat effectief is, en waar Whoopie geen last van heef als je er verder niet aankomt. Een bit zit toch constant in de mond, al doe je er helemaal niks mee.
    Heb van Anna hierover een super tip gehad, was met 5 minuten aangeleerd. Je moet daarna wel consequent blijven. Niet aan het hoofd trekken, de motor (en dus de sleutel voor de oplossing van dit probleem) zit achterin. Een geluidje als waarschuwing en dan fase1 t/m effective nr. 4 (dat was uiteindelijk bij Vash een hele dikke knal met de stick op z'n kont, vond 'ie níet leuk trouwens). Daarna was het geluidje vaak voldoende, soms de volgende stap: aanraken met touwtje op z'n kont. Oké zei 'ie dan, ik snappum al .

Als hij mág dan zeg ik "gras" (of zei, want hij eet dat helaas niet meer....).

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

@Marja een goede tip is welkom, Lila zo doe ik het ook, maar ik heb dus nog geen effectieve fase 4 kunnen vinden want dan nog duikt ze het gras in, en ik vindt het niet erg om 1 keer een knal te geven bij wijze van spreken maar dan moet het ook ok zijn. Wat je ziet is dat het soms helpt voor die sessie en de volgende keer kan ik weer overnieuw beginnen. (wat ik doe als fase 4 is een onderwaartse flik richting de uiers dat vindt ze het vervelendste)
    Toevallig vandaag voor het eerst weer op een groene wei gewerkt, ja dat gaat dan zeer moelijk.
    Moet zeggen bij mij ging het op een gegeven moment goed, mijn intentie was erg duidelijk. Maar daarna reed Marit erop (10jaar), ik had haar maar een bitje in gedaan, maar dat helpt niet voldoende dus ik liep ernaast dan nog duikt ze het gras in, mijn stick gepakt en een paar keer moeten corrigeren lastige is dan dat ze gaat bokken of zo en dan ligt Marit er weer bijna naast. Mijn vriendin reed later nog even dat ging redelijk gelukkig was dus met gebroken bitje, maar je moet dan super gefocust zijn en je kunt haar nooit ontspannen laag laten lopen want....bam gras.

Nadeel is dat ik hun niet kan laten grondwerken zo op het gras daar zijn ze nog niet handig genoeg voor.
    Want ook voor Marit denk ik wat zou een oplossing kunnen zijn dat ze wel kan rijden zonder dat Whoopie haar naar beneden trekt, kijk met zadel zet ik een touwtje dan tussen bit en het zadel zodat ze niet laag kan met haar hoofd, maar een mooi oplossing is het niet.
    Maar je moet Whoopie een beetje zien als verslaafd aan groen...

@ Nienke, Ja die opmerking over je bloem ....een beetje vreemd he, volgend keer maar tussen aanhalingstekenss.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat het probleem niet van voren zit, maar van achteren, dat wilde ik dus ook zeggen.
    Als het gras in duikt: gas geven! Laten lopen.
    Je zegt dat je nog geen effectieve fase 4 hebt kunnen vinden. Wat heb je tot nu toe geprobeerd? Hoe deed je het en wat was Whoopies reactie?
    Met een touwtje richting de uier doe je denk ik met grondwerken, maar je eerste berichtje gaat over rijden (toch?) en dan is dat wellicht niet zo handig.

Misschien kun je proberen met een savvystring om je pols te gaan rijden. En dan verder gewoon met losse teugels. De teugels moeten er niet hoeven te zijn om Whoopie te verhinderen het gras in te duiken; dit moet háár verantwoordelijkheid worden.
    Als Whoopie dan het gras induikt, ga je de fases toepassen die je wellicht ooit van Parelli geleerd hebt om aan te stappen. Dus 'smile with all four cheeks', geen reactie dan been geven, nog geen reactie dan begin je jezelf ritmisch van links naar rechts te slaan met de savvystring, helpt dat ook niet dan laat je de savvystrings links en rechts van je op Whoopie landen en dit bouw je op in intensiteit.
    Ik ken Whoopie niet, maar er zijn echt maar heel weinig paarden die niet reageren op een flinke fase 4 die je zo opbouwt met de savvystring. Al dat gezwiep om ze heen vinden ze meestal tamelijk irritant, zeker als je ze er dan ook nog eens mee gaat raken.

De eerste fase (smile with all four cheeks) zou ik lang aanhouden, en dan heel snel de volgende fases toepassen en zodra je bij het zwiepen met het touw aankomt, die ook echt flink doen zodat het indruk maakt. Het hangt van je paard af hoe flink je dat moet doen. Als ze haar hoofd dan weer omhoog heeft, direct verder gaan met waar je hiervoor mee bezig was. Doorrijden dus. En niet geďrriteerd raken tijdens dit proces; het is iets wat jij zelf gecreëerd hebt; Whoopie neemt alleen maar de ruimte die jij haar in het verleden gegeven hebt. Nu verander jij de spelregels en daar zal ze even aan moeten wennen. Maar blijf het als een spel zien! Als het spel geen pijn meer doet aan jouw handen, dan lukt dat wellicht ook makkelijker . Want doorl met lange teugels te rijden, loop je niet het risico dat Whoopie aan de teugels (en dus je pijnlijke handen) trekt. En ze leert dus ook dat het haar verantwoordelijkheid is niet het gras in te duiken, omdat er anders maatregelen volgen. Jij gaat haar dus niet constant lopen babysitten met korte teugels en een bit of wat dan ook aan haar hoofd.

Dat Whoopie dit nog altijd doet (want ik herinner me al een zelfde topic als dit, van langer geleden), geeft alleen maar aan dat je nog geen effectieve fase 4 hebt gevonden en/of dat je niet consequent genoeg bent. Je zult dus een effectieve fase 4 moeten vinden (gás geven!) en dit heel consequent moeten toepassen. Als je dit doet, dan durf ik te wedden dat je probleem binnen de kortste tijd is verdwenen.

Wat je met grondwerken nog zou kunnen doen, is een antigraasknopje installeren op de schoft. Gaat Whoopie stilstaan om gras te eten, tap haar dan ritmisch op haar schoft, eerst zachtjes, dan steeds harder (met je hand, of je CS). Tot haar hoofd omhoog gaat. Goed zo, braaf! Nu weer aan het werk. Als je dit effectief weet toe te passen, zul je al gauw nog maar heel zachtjes op haar schoft hoeven te tappen om het hoofd omhoog te vragen. Als dit knopje goed werkt, dan zou het ook vanuit het zadel moeten werken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten