Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Downwards transitions cirkeling game.

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Downwards transitions cirkeling game.

Er ligt sneeuw, de lucht is kraakhelder en je bent jong; tijd voor actie! Waar Amara vroeger nog wel eens een ingedutte, slome fjord kon zijn is ze nu ontzettend wakker.
    En dat zorgt ervoor dat ze steeds aan wil draven bij de cirkeling game, vaak aan wil galopperen bij het draven en lastig terug te brengen is. De draf-stap overgang doet ze keurig*, maar draf-stop lukt eigenlijk niet. Daarnaast heeft ze de neiging om na een paar passen stap weer aan te willen/gaan draven (ze doet het gewoon. Je bent dominant of niet he). Wanneer ze dat doet probeer ik haar meteen stil te zetten en evt achterwaarts te vragen, maar juist dat stil zetten en achterwaarts vragen gaat zeer moeizaam.
    Ik vraag haar langzamer te gaan dmv een wiggle aan het touw. Ik werk met de 22ft met zo'n ring&karabiner aan het halster en ik merk dat het lastig is om daarmee echt effectief te zijn. Ik vind het lastige aan werken met de wiggle dat ik het gevoel heb dat ik aan dat hoofd blijf slingeren en dat wil ik niet (het vinden van een effectieve fase vier kan wel, maar is lastig). Daarnaast is er het gedrag ontstaan om stil te gaan staan en meteen weer weg te stappen met opgeheven hoofd en weggedrukte rug. Het lijkt mij ook niet fijn om zo aan je hoofd geslingerd te worden.
    Ik heb het short-range geprobeerd met de stick voor haar te houden en dat werkte wel, maar ik weet dat ik dan niet echt effectief kan zijn wanneer ze wat verder weg is (en nu twijfelde ik daar al aan).

Heeft er iemand tips of ideeen? Tips om het wiggelen aan het hoofd te verminderen, een geschikte fase vier te vinden en om het uit zichzelf aandraven te verminderen? En de stiekem-weg-stappen-met-weggedrukte-rug te verminderen? Haar te motiveren wat rustiger te worden? (wanneer ik op het heetst van haar vuur weg loop, haar achter me aan is ze weer perfect rustig, het is dus geen opgefoktheid)

*[size=99px]Keurig=fase 1, directe reactie. Overgang binnen max 2 passen[/size]

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

Re: Downwards transitions cirkeling game.

ehm, ik zou zeggen als ze aandraaft als jij het niet wilt, neem die energie dan gewoon dankbaar aan en zet het om in een galop.!
    En zodra ze 2 passen stapt : disengage, en naar je toe vragen. Probeer in ieder geval onvoorspelbaar te zijn, want het klinkt alsof ze donders goed weet dat het weer een tijd is voor de cirkeling-game aan een touw...

En je kunt ook nog ongewenst gedrag moeilijk maken door dan een vanhand-verandering als consequentie te gebruiken, waarna je haar met veel energie de andere kant op laat draven/galopperen

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar tips en tricks van anderen. Zelf kamp ik ook met het probleem, zeker de laatste tijd waarin ze zowiezo veel energie heeft. Ook ik vind de wiggle vervelend, dus laat ik haar vastlopen op de bakranden waardoor ze wel moet stoppen. Dan beginnen we weer overnieuw, zodra ze er weer 'vandoor' gaat zorg ik dat ze een rechte lijn loopt van de ene bakrand naar de andere zodat ze weer stopt.

Ook bij mij, als ik haar naar binnen vraag is ze rustig. Soms wel opgepompt in haar lijf, maar dit heeft volgens mij met haar energie te maken.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Bedankt voor de tips!

Saskia, ik wil denk ik haar energie zeker meer gaan gebruiken. Voor galop was de weide de afgelopen dagen echter te glad (ik heb ook geen energie-up zaken meer gedaan) en die neemt ze anders erg vrolijk aan. Ze wil namelijk het liefste galopperen!
    Katla, ik werk in een enorm grote weide, geen bakranden te vinden . Daarnaast denk ik dat ze dan vlak voor de bakrand zou stoppen, om daarna vrolijk haar energie ergens anders voor te gebruiken. Ik zou niet het idee hebben dat het het probleem op zou lossen, maar slechts af en toe zou onderbreken.

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

Haar energie gebruiken kun je mooi doen door haar bijvoorbeeld een achtje of een weave te laten lopen.
    Dan zal ze graag in draf blijven om de wendingen te maken waarschijnlijk! En dan heeft ze ook meer stof tot nadenken dan op de cirkel

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik denk dat je haar veel te doen kunt geven, geen cirkels laten lopen dan kan ze snelheid maken, dus lekker veel van hand veranderen, falling leaf, achtjes dat soort dingen, als ze zoveel energie heeft, lekker zijwaarts in draf, een sprongetje etc.
    En wat je kunt doen is een stuk afzetten in de wei en daarin met haar werken.

Juist teruggaan naar een kortere afstand zodat je meer invloed op haar kunt uitoefenen tijdens het cirkelen, aan het werk zetten op de cirkel een slalom op de cirkel, haar zijwaarts op de cirkel laten gaan, laten ondertreden met het binnenachterbeen.
    Ik vindt het heerlijk als ze zo zijn
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Hallo Ebby,
    Weet je zeker dat je paard rent uit dominantie? Volgens mij willen dominante paarden, juist niet voorwaarts en proberen ze hun mens voor zich te laten werken.

Mijn paard is ook vrij voorwaarts met de circling game. Tempo verhogen gaat makkelijk, terugnemen moeilijker. Monty is echt een go paard.

Als ik Monty langzamer wil laten gaan of wil laten stoppen probeer ik de overgang bij een hek te laten plaatsvinden zodat hij ook door het hek geremd wordt. ( soort squeez idee waarbij ik mijn navel naar hem toedraai om hem te laten stoppen). UIteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat we zonder hek kunnen...

Succes iig!

gr. AnneMarie

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Op de nieuwe L3 online dvd staat ook een stukje dat als je moeite hebt je paard een overgang terug te laten maken (yoyo op de circle), dat t dan helpt om niet eindeloos aan t touw te blijven slingeren, maar 'm een pasje zijwaarts op de circle te laten doen. En dat gaat dan steeds subtieler natuurlijk. Succes!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Bladwijzers

Forum Rechten