Er ligt sneeuw, de lucht is kraakhelder en je bent jong; tijd voor actie! Waar Amara vroeger nog wel eens een ingedutte, slome fjord kon zijn is ze nu ontzettend wakker.
En dat zorgt ervoor dat ze steeds aan wil draven bij de cirkeling game, vaak aan wil galopperen bij het draven en lastig terug te brengen is. De draf-stap overgang doet ze keurig*, maar draf-stop lukt eigenlijk niet. Daarnaast heeft ze de neiging om na een paar passen stap weer aan te willen/gaan draven (ze doet het gewoon. Je bent dominant of niet he). Wanneer ze dat doet probeer ik haar meteen stil te zetten en evt achterwaarts te vragen, maar juist dat stil zetten en achterwaarts vragen gaat zeer moeizaam.
Ik vraag haar langzamer te gaan dmv een wiggle aan het touw. Ik werk met de 22ft met zo'n ring&karabiner aan het halster en ik merk dat het lastig is om daarmee echt effectief te zijn. Ik vind het lastige aan werken met de wiggle dat ik het gevoel heb dat ik aan dat hoofd blijf slingeren en dat wil ik niet (het vinden van een effectieve fase vier kan wel, maar is lastig). Daarnaast is er het gedrag ontstaan om stil te gaan staan en meteen weer weg te stappen met opgeheven hoofd en weggedrukte rug. Het lijkt mij ook niet fijn om zo aan je hoofd geslingerd te worden.
Ik heb het short-range geprobeerd met de stick voor haar te houden en dat werkte wel, maar ik weet dat ik dan niet echt effectief kan zijn wanneer ze wat verder weg is (en nu twijfelde ik daar al aan).
Heeft er iemand tips of ideeen? Tips om het wiggelen aan het hoofd te verminderen, een geschikte fase vier te vinden en om het uit zichzelf aandraven te verminderen? En de stiekem-weg-stappen-met-weggedrukte-rug te verminderen? Haar te motiveren wat rustiger te worden? (wanneer ik op het heetst van haar vuur weg loop, haar achter me aan is ze weer perfect rustig, het is dus geen opgefoktheid)
*[size=99px]Keurig=fase 1, directe reactie. Overgang binnen max 2 passen[/size]
Bladwijzers