Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Vraag over een kaptoom

Vraag over een kaptoom

Misschien een hele domme vraag, maar waarom zitten bij een kaptoom de ringen óp de neusriem, ipv dat ze bv onder de kin zitten? Het lijkt me namelijk helemaal niet fijn longeren zo. Ik heb 't nog niet geprobeerd, maar het lijkt mij dat de sluiting van je longeerlijn steeds op de neus van het paard terecht komt. Of zie ik dat verkeerd?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Re: Vraag over een kaptoom

Bij een ring onder de kin werk je het meeste in op de neus. Als jij daar druk op zet dan haal je het hoofd dichter naar het lichaam.
    Bij longeren met een kaptoom doe je de lijn aan de middelste ring. Als je daar druk op zet dan werkt het in achter de oren (waarmee je het hoofd lager vraagt) en ook wat op de kaak en kin (waarmee je het hoofd verder naar voren vraagt) en op die manier vraag je een voorwaarts/neerwaartse houding.
    Misschien maakt deze uitleg met plaatjes het nog wat duidelijker.

Als je geen enorme sluiting hebt aan je longeerlijn, maar gewoon een kleine clip en je licht contact houdt dan komt het niet op de neus van je paard Ik kan niet echt een filmpje vinden met heel duidelijk beeld, maar misschien geeft https://www.youtube.com/watch?v=QTtpw9YJg9U[/video]]dit of https://www.youtube.com/watch?v=AAZzcccsKmo[/video]]dit een beetje een beeld.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Re: Vraag over een kaptoom

Oké, dan snap ik het! Heel logisch eigenlijk.

De website ga ik even op mijn gemak doorlezen.

Bedankt!
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Bladwijzers

Forum Rechten