Toen ik Vitesse kreeg ben ik begonnen met rijden met mijn Barefoot London. Voor Vitesse een prima zadel want ze heeft nooit last gehad van haar rug o.i.d. ik reed toen wel een stuk minder als nu. Alleen was de Barefoot voor mijzelf minder fijn, met lange ritten last van mijn rug en het deed mijn houding zeker niet ten goede..
Ik ben vorige jaar ergens overgestapt op mijn wintec van Isabel Wehrt. Heb hier in Frankrijk even op gezeten en dat beviel me goed, ik besloot toen dat ik op een wintec over wou gaan. Weinig onderhoud, veel goede ervaringen van mensen, met het cair systeem en verwisselbare boom.
Ik ben toen ook in de endurance gestart en ik kan het toch bijzonder lang uithouden in dit zadel, voor mijzelf persoonlijk dus geen reden om te gaan twijfelen aan dit zadel.
Vorige jaar winter merkte ik aan Vitesse dat het zadel minder lekker zat bij dr, ze vond het opzadelen minder fijn etc. Ik ben toen naar het Drunens ruiterhuis geweest, die heeft er een smallere boom ingezet, opgevuld en singelstoten vervangen. Weg waren de problemen.
Tot dat ik aan het einde van het enduranceseizoen weer aan het begon te merken dat het niet lekker zat, na een lange rit duidelijk last van haar rug, met opzadelen me het liefste opeten. Ik heb toen direct een afspraak gemaakt met Drunen voor een controle. Vitesse was in de tijd ook extreem afgevallen. Toen is de smalste boom er in gegaan en me zadel opnieuw opgevuld.
Maar ik twijfel nu weer, Vitesse is nog steeds niet blij met opzadelen en er zit me gewoon iets dwars, misschien is dit gewoon niet het zadel voor Vitesse.
Mijn laatste bezoek aan Drunen is ook niet verlopen hoe ik het graag zie, er was weinig tijd, het was druk etc etc.
Ik zit nu erg in dubio, wat te doen:
- naar Superhorse (ruitershop in Breda) bellen, voor controle en hun mening en eventueel bij hun een nieuw zadel aanschaffen?
(Onze zadelpasser Isabelle is Meester Zadelpasser volgens de certificatie van MSFC (Master Saddle Fitting Consultant). Isabelle behoorde tot de top van haar klas met een 9 voor het zadelpassen zelf.
Naast meester zadelpasser is Isabelle tevens fokjurylid (keurmeester), gecertificeerd door het PVE. Deze certificering versterkt haar capaciteiten als zadelpasser omdat Isabelle een getraind oog heeft voor bouw, conformatie en beweging van het paard en dit zijn zaken die erg belangrijk zijn tijdens het zadelpassen. Isabelle is bijvoorbeeld goed in staat in te schatten welke aspecten van de beweging voort komen uit de bouw van het paard, waar de bespiering kan of moet worden verbeterd en hoe de beweging van het paard kan worden geoptimaliseerd. Om maar een paar voorbeelden aan te halen.)
- terug overgaan op boomloos ( ook al is dat nu misschien minder goed met die ontzettende lange afstanden? het enigste zadel wat me voor mij zelf fijn lijkt is de startrek dressuur?)
-opzoek gaan naar een bedrijf zoals bv. Hulsebos? Wat een zadel voor haar op maat maakt? maar wat als ze dat weer zo schommelt in haar gewicht?
Misschien dat jullie meningen en adviezen mij kunnen helpen!
Groetjes Anouk
Ps. heb nog even wat info over de zadelpassers uit breda opgezocht. en toegevoegd.
Bladwijzers