Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

  1. #1
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    33
    Berichten
    2.727

    Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Vitesse heeft altijd erg veel energie, als ik een week niet rij of niets anders met haar doe is het echt een bommetje van energie. Ik kan haar prima onder controle houden, dat is het probleem niet. Maar ik heb hier eens met mijn telefoon gefilmd wat er gebeurd als ik haar gewoon los laat in de bak en vervolgens zelf niets doe..

    https://www.youtube.com/watch?v=jdJMDaCZY9g[/video]

    Ze krijg Pavo nature's best, dus daar komt de energie niet vandaan..Soms vind het best moeilijk want ik voel me schuldig als ik een week niet iets met haar kan doen..
    Ze komt gewoon de hele dag buiten, maar ook dan doet ze vaak zat zo in de paddock.
    s' zomers in de wei als de 24/7 buiten staat net zo.

    Al met al, zo is ze gewoon en als ik veel met haar rij ( 3x in de week 1,5 uur hard doorrijden in het bos) dan is er weinig tot niets aan de hand. En ik kan er ook wel om lachen, gelukkig heb ik zelf ook zat energie

    Toen Angele haar een keer scanio sacraal heeft behandeld zei ze ook: MEAN, wat is zij druk in haar hoofd..

    Wat is me afvraag, kan ik haar hier verder meehelpen, behalve door haar veel beweging te geven?
    Als ik met haar bezig ben is je verder vaak gewoon normaal, niets aan de hand. Dan moet ik nog wel eens vragen of ze door kan lopen maar als ze dus alleen ergens staat: wei, paddock of los in de bak kan ze dus zo gek doen..

    Nou ik heb me best gedaan om het goed uit te leggen, ik hoop dat het is gelukt..

    Groetjes Anouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  2. #2

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Lb heeft af en toe ook van die uitspattingen:

    https://www.youtube.com/watch?v=YuJ2UHhDh28[/video]]http://www.youtube.com/watch?v=YuJ2UHhD ... re=related

    Hij is dan echt LB on adrenaline. Ik laat hem dan lekker uitrazen (en ben blij dat ik er niet op zit) en als hij weer redelijk is dan hebben we vaak de vetste speelsessies.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  3. #3
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Heel herkenbaar
    Essie had dat ook en Timber heeft dat ook, misschien wel in mindere mate dan Vittesse maar ik weet nog goed dat ik hier filmpjes postte en mensen zich afvroegen of Timber niet stiekem wel 24/7 op stal stond omdat ze meestal paarden zo zagen reageren die net van stal kwamen (ben blij dat Vittesje dit dus ook doet ).

    Ik heb er eigenlijk nooit echt zo bij stil gestaan, eens in de zoveel tijd heeft Timber zo'n bui en moet ze even echt "uit d'r dak". Soms is dat een paar keer per week en soms is dat maar 1 x per week. Maar ik moet haar wel minimaal 1x per week even in de grote bak zetten om haar benen zo te strekken. Zelfs zodra ze 24/7 op de wei staan in de zomer heb je soms het idee dat ze 6 maanden niet haar stal uit is geweest.....geen idee waar het aan ligt.

    Timber krijgt Dodson&Horrel voer, Safe & Sound en Pasture mix (geloof ik ) dus ook weinig suikers.

    Ik ga je topic wel even volgen, wie weet zit er ook een "oplossing" voor Timber bij, hoewel idd met een bui als deze is ze meestal als ze wat "afgekoeld" is in de meest playfull mood en dat was Essie ook als ze zo'n bui had/
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Wat was het resultaat van die cranio-sacraal behandeling?
    Was Vitesse daarna anders?

  5. #5
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Casandra die toch ook LB is, staat 24/7 op wei, zomer en winter en kan ook van die uitspattingen hebben. Zij is dan eigenlijk zoals in het tweede filmpje. Even rondcrossen, bokken, een sprint trekken die echt hard gaat om daarna even te gaan stilstaan en opnieuw zo uit haar dak te gaan... Meestal doet ze't als ik haar los in de bak zet, precies of ze even alle energie eraf moet gooien voor we beginnen. In de wei zie ik het haar ook regelmatig doen.

    Zij krijgt 1 schep Equifyt Herbs, 1 Schep Equifyt Natural Base en 1 schep zemelen... Daar zit dus geen energie in, is een voer dat meestal aan paarden wordt gegeven die op rust staan om hun buiten het ruwvoer te voorzien van vitaminen die ze in de wei niet vinden.

  6. #6

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Mijn paard staat ook 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Op het moment krijgt hij 2 keer per dag 3/4 kg basisbrok. Maar ook in de zomer, wanneer hij geen brok bijgevoerd krijgt heeft hij van die uitspattingen. Ik denk niet dat het een teken is dat er iets mis is, maar dat ze gewoon even lol maken
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  7. #7
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    33
    Berichten
    2.727

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Wat was het resultaat van die cranio-sacraal behandeling?
    Was Vitesse daarna anders?
    Nee, eigenlijk helemaal niet. Nou liet ze de behandeling ook absoluut niet toe, bijten, happen, weglopen slaan.. Buitengewoon onbeschoft was ze tegen Angele. Toen ze uiteindelijk het even toeliet stond ze wel stil en werd ze zelfs even rustig om vervolgens weer even hard door te gaan met haar puber gedrag
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Nou, ik zou dat geen pubergedrag willen noemen.
    Waarschijnlijk bezorgde de behandeling haar veel ongemak, fysiek of misschien emotioneel. Dat geeft dus aan dat er veel zit daar... en dat zou haar 'wilde' gedrag wellicht kunnen verklaren.
    Denk ik.
    Misschien.

  9. #9
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    33
    Berichten
    2.727

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Nou, ik zou dat geen pubergedrag willen noemen.
    Waarschijnlijk bezorgde de behandeling haar veel ongemak, fysiek of misschien emotioneel. Dat geeft dus aan dat er veel zit daar... en dat zou haar 'wilde' gedrag wellicht kunnen verklaren.
    Denk ik.
    Misschien.
    Dat zou ook goed kunnen zijn, zo heb ik het nog nooit bekeken.
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    52
    Berichten
    364

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Lb heeft af en toe ook van die uitspattingen:

    http://www.youtube.com/watch?v=YuJ2UHhD ... re=related

    Hij is dan echt LB on adrenaline. Ik laat hem dan lekker uitrazen (en ben blij dat ik er niet op zit) en als hij weer redelijk is dan hebben we vaak de vetste speelsessies.
    : Is het nog steeds LB als je paard met zijn hoofd zo hoog, oren gespitst en staart in de lucht rond rent?
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  11. #11
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Ik vind dit wel LB inderdaad met wat adrenaline erachter
    Hetzelfde soort beeld kan je absoluut krijgen bij een RB paard, maar ik denk dat dit LB is, doordat het paard duidelijk met jou bezig is. Een RB paard die zo rondrent, is niet met jou bezig en denkt vooral; hoe kom ik hier weg.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  12. #12
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Dát, Sanne, vind ik inderdaad het overduidelijke verschil en de reden waarom ik vind dat Vitesse hier LB is.
    Mijn paard laat regelmatig zulk gedrag zien, zowel LB als RB, en inderdaad zit het em in waar de focus op ligt of ik het als LB OF RB zie.
    Overigens maakt in praktijk mijn reactie erop niet zoveel uit... Als ze LB is ga ik lekker met haar mee in haar gekke gedrag tot haar hoofd weer ruimte heeft voor andere dingen. Als ze RB is ga ik ook mee in haar gedrag, maar dan iets dwingender, tot ze in staat is haar focus naar mij te verleggen.
    Als het door de gladheid, de ruimte, de omgeving onveilig is om haar zo te laten gaan, dan richt ik de energie van mijn LB paard meer naar steigeren, spaanse pas en andere heftige dingen die niet voorwaarts zijn. Is ze RB op dat moment, dan kies ik er soms voor om de gaan irwinslapen. Af en toe werkt dit op zo'n moment, en het is een stuk veiliger om haar op deze manier back to earth te krijgen dan er een paar onsjes bij op doen tot Shanna moe wordt van zichzelf, zeker als we bijvoorbeeld een rotonde willen gaan oversteken of zo...

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    52
    Berichten
    364

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Okay, bedankt voor de uitleg.
    Interesting!
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  14. #14

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Saskiam
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Lb heeft af en toe ook van die uitspattingen:

    http://www.youtube.com/watch?v=YuJ2UHhD ... re=related

    Hij is dan echt LB on adrenaline. Ik laat hem dan lekker uitrazen (en ben blij dat ik er niet op zit) en als hij weer redelijk is dan hebben we vaak de vetste speelsessies.
    : Is het nog steeds LB als je paard met zijn hoofd zo hoog, oren gespitst en staart in de lucht rond rent?
    Volgens mij heet het filmpje 'LB on adrenaline' omdat het paard LB heet

    Anouk, doet vitesse alleen zo als ze 'alleen' staat (zonder jij of een ander paard erbij in de bak)?
    Don't make or teach assumptions

  15. #15
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    33
    Berichten
    2.727

    Re: Wat is dit RB, teveel energie,showen?

    Nee, ze doet dit ook als er andere paarden bij staan of als ik in de buurt ben.. Het liefste wil ze dat we gek mee gaan doen, soms krijgt ze de tinker bij ons zo ver, dan doen ze samen zo idiot dat ze over de paddock omheinig heen springen met zn 2
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •