Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Liberty Circling game

  1. #1

    Liberty Circling game

    Lb en ik zijn niet zo sterk in Liberty over het algemeen. we kunnen de 7 games in een roundpen spelen en laden, maar onze stick to me was bv. erg slecht.

    Vanwege het slechte weer/bodem de afgelopen 4 dagen dus met stick to me aan de gang gegaan. Eerst online aan de 12ft en nu ook liberty in de roundpen. Lb pakte het erg snel op en dus ben ik het gisteren en vandaag gaan mixen met de andere games. Dit gaat allemaal erg lekker, met name de yo-yo is nu een stuk beter (ik hoef geen stap meer de zetten bij de draw). We hebben alleen één probleempje: Mijn disengagement werkt niet meer op de circling game.

    Online hebben we geen problemen (want natuurlijk ben ik eerst terug online gegaan om het op te lossen, maar toen deed hij het gelijk weer). Ook van dichtbij is het geen probleem om de achterhand @liberty te laten wijken. Zodra ik echter mijn send heb gedaan, verliest hij het contact en duurt het nu wel een heel rondje voordat ik hem ge-disengaged en bij me heb.

    Ik heb geprobeert om te draw'en in plaats van te disengagen, maar ook dan krijg ik geen contact.

    Wat zouden jullie doen? Ik ben geneigd om de circling game maar even te laten voor wat het is @liberty, maar ik denk niet dat dat onze problemen oplost. Ik ben er ook niet uit of het unconfidence is, of dat hij zich gewoon LB verveeld en het niet boeiend vind. Omdat onze hele roundpen en wei vol ijs ligt, kan ik ook niet heel uitbundig met hem spelen.

    Iemand tips voor me hoe ik dit anders aan zou kunnen pakken?
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Liberty Circling game

    Er kunnen een hoop dingen zijn die meespelen waarom je disengagement @liberty minder goed werken dan online. Hier een aantal waar je eens naar zou kunnen kijken:

    - jouw houding (kun je online het touw op de grond leggen en dan disengagen)
    - hoe lang speel je de circling game, is er genoeg motivatie voor hem om naar het midden te komen (genoeg rust in het midden vs genoeg 'werk' op de cirkel)
    - hoe bouw je je fases op, wanneer je @lib disengaged?
    - lukt het disengagen vanuit stilstand op grote afstand (paard staat stil, jij staat een aantal meter van hem af en laat de achterhand wijken)
    -> vervolg hierop is dat je je paard in het midden laat staan en jij er een rondje omheen loopt en hem vraagt om naar je te blijven kijken.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Liberty Circling game

    De oefening die Eveline op het laatst meld is een hele goeie.
    je kunt dit online beginnen, en at liberty uitbouwen tot grote afstanden (bv 20x60bak rond met je paard in 1 hoek bv, he evi! )
    Ik doe hem nog regelmatig met Shanna als check voor ik Shanna voorwaarts stuur at lib.
    Je loopt dan een rondje om je paard en elke keer als je de achterhand in beeld krijgt drijf je deze weg zodat zijn hoofd weer bij jou is.

  4. #4

    Re: Liberty Circling game

    Dat lukt dus wel, stilstaan en dan blijven disengagen. Het is enkel nadat ik hem eerst gesend heb waarna het niet werkt.

    Ik ben terugonline gegaan met een 22ft en had toen geen problemen meer. Maar omdat onze roundpen 50 ft doorsnee is, heb ik dan ook vrij weinig slack. Ik zat dus net te denken om morgen eens aan de 45ft te testen en dan inderdaad op de grond.

    Op het moment doen we weinig cirkels: 1 of 2 in stap, want het is heel erg glad door de ijslaag. Na meer rondjes begint Lb ook andere dingen te doen (het draad pakken, paaltjes knauwen etc.)

    Fases zijn: 1. opzij buigen en naar de achterhand kijken. 2. Stick optillen/wiebelen bij de grond. 3. Stick naar zone 4 zwaaien. 4. Uit mn eigen cirkel komen en doen what it takes. Meestal als ik op 2.5-3m bij hem vandaan ben werkt het wel, ook zonder hem aan te raken.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  5. #5
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Liberty Circling game

    Ik zou meer denken aan 'mental connection'.

    Wat is je doel bij het spelen van de circling game?
    Je zegt dat hij na 1 of 2 rondjes iets anders gaat doen....iets anders dan jij van plan was? (namelijk 4,5,6,7,8? rondjes in stap) of laat je het er dan maar bij omdat hij het nut er niet van inziet.

    'Set it up and wait' is hier denk ik de beste strategie. Bepaal wat je doel is (bijv: 2 rondjes van de roundpen rail af om me heen of 3 rondjes zonder te stoppen) en vraag hem op de cikel en wacht.....send hem opnieuw als hij stopt of iets anders doet dan stappen en wees passive persistent....
    Ik heb er de afgelopen 3 maanden heel erg veel over nagedacht en het is een fenomenaal iets als je zelf de 'power of neutral' echt begrijpt.

    Welke soort vragen stelt je paard je en hoeveel is nodig om hem weer aan te laten stappen.....je hoeft niet elke keer naar fase 4 te gaan....soms zelfs helemaal niet....soms vraagt je paard je alleen maar hoelang het duurt voordat jij je plan aanpast en gefrustreerd raakt


    Ik ben er nu achter dat het met mijn lease paard hier 3,5 minuut duurt voordat ze mentaal van de rail af kan komen en om me heen kan circlen. Tot die tijd laat ik haar doen wat ze wil zolang ze maar draaft....ze weet alleen dat als ze wil stoppen met draven ze mentaal bij mij kan inchecken....In het begin duurde het langer en deed ik het online.....mijn doel was echter heel helder!
    mentaal met mij als middelpunt meerdere cirkels draven....

    Nu ik dit patroon heb zal het steeds minder lang duren en uiteindelijk kan ik dan de roundpen verlaten en zal ze nog steeds mentaal bij me zijn.....

    Parelli is nu zoveel meer voor mij dan dat het al die jaren al was.....BRILJANT!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  6. #6

    Re: Liberty Circling game

    Bedankt Anne! nooit aan gedacht dat ik misschien te snel vraag. Zodra ik merk dat ik geen mentale connectie meer heb, wil ik het het liefst gelijk veranderen. Maar wat ik uit jou verhaal opmaak moet ik gewoon wachten tot Lb een vraag stelt? Je bent in ieder geval spot on met de mental connection, dat is precies wat ik bedoelde.

    Mijn doel van de circling game is dat hij op een ontspannen manier, maar toch geconcentreerd een x-aantal rondjes kan maken. Hoeveel hangt af van de dag. Ik zou graag willen dat hij gefocussed blijft op z'n taak (cirkels maken om mij heen) totdat ik iets anders van hem vraag. Ik ben eigenlijk nog niet bezig met circling game van de rail af.

    Overigens doet hij die andere dingen in eerste instantie in stap. Als ik wat meer momentum kan vragen heb ik het idee dat hij het makkelijker vind om door te gaan. Helaas is dat door de bodem nu niet mogelijk.

    Ikga het in ieder geval proberen en laat wel weten hoe het is gegaan.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  7. #7

    Re: Liberty Circling game

    Nou, dat was spot on! Toen ik vandaag wat langer op de cirkel vroeg herstelde de connectie zich weer en kwam hij van de draad af en dichterbij. Disengagen was toen geen enkel probleem meer en op het midden likte hij, en nog meer en proesten. Zo een paar keer gedaan en echt heel goed op gelet of mn neutral wel goed was (en dat was in het begin niet zo!). Hardstikke bedankt! Hier kunnen we verder mee
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  8. #8
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Liberty Circling game

    Graag gedaan
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Liberty Circling game

    Dank u, Anna! Wat een interessante uiteenzetting vanuit het verre westen! Het wordt tijd dat je weer terugkomt joh. Ik mis je regelmatige opmerkingen. Maar ach, een minder regelmatige opmerking is ook zéér nuttig gebleken!

  10. #10
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Liberty Circling game

    Nou ik kom eraan hoor
    Vrijdag vlieg ik terug en zaterdag ben ik weer in Frankrijk. Ik zie jullie zoieso allemaal in April met paard op de Nh forum dag!!

    Misschien voor die tijd ook nog wel maar dat weet ik nog niet!

    Fijn dat het zo goed ging met LB!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •