Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Tinkers

Tinkers

Hoi,ik weet niet zeker of dit hier goed staat.
    Maar ik heb een vraagje.
    Op een site heb ik gelezen dat de Ierse Tinker heel erg geschikt is voor buitenritten en NH.
    Dit zou komen doordat ze zo sterkt zijn en meestal een kalm temperament hebben.
    Weet iemand hier meer van,of heeft iemand hier ervaring mee?
    Groetjes Anne.
    Blijf jezelf,laat het dier je vertrouwen.
    Als je dat doet kun je van elkaar houden.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Tinkers

Ben je van plan om een paard te kopen, dat je daar benieuwd naar bent?

In ieder geval zijn hier wel een paar mensen met een (kruising) tinker. Naar ik begrepen heb, is het wel een eigenschap van het ras dat ze een vrij rustig karakter hebben. Maar hoe dat in de praktijk zit, daar kunnen anderen hier dus vast meer over zeggen.

De vraag of ze, meer dan andere rassen, geschikt zijn voor NH dat kun je volgens mij niet stellen. NH is niet in meer of mindere mate geschikt voor paarden, omdat het juist inhoud dat je afstemt op het paard dat je voor je hebt. Het is ook niet zo dat je, als je Natural Horsemanship doet, elk paard op dezelfde manier traint.

Vaak wordt er bij Natural Horsemanship gedacht dat het te maken heeft met bitloos rijden of soms zelfs zadelloos rijden, maar dat heeft helemaal niets te maken met de gedachtegang van NH. Het gaat er om dat je de psyche van het paard leert begrijpen en daar je training op aanpast. Dat mensen die NH doen vaker buitenritten maken en zonder zadel rijden heeft er geloof ik meer mee te maken dat mensen die er voor kiezen oha minder affiniteit hebben met wedstrijden.

Zelfs heb ik een KWPN merrie en mijn moeder een IJslander, ik heb nog nooit het idee gehad dat de een minder geschikt zou zijn voor NH, maar ze vragen wel een totaal andere aanpak. Ik vind het weleens jammer dat er wordt gedacht dat NH alleen kan met brave paarden, terwijl ik veel "probleem"-paarden een NH aanpak zou gunnen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Denk dat je doelt op het verschil tussen warmbloedpaarden (kwpn, arabiertjes, volbloed e.d) en koudbloeden (tinkers, haflingers, fjorden etc), in theorie is het wel zo dat een koudbloed niet zo snel overal nerveus op reageert en een warmbloed veel zenuwachtiger kan zijn. Toch moet je je er niet in vergissen en per individueel paard gaan kijken of het echt wel zo is en mischien ook kijken naar de afstamming, een vriendin van mij had een hafliger waar ze absoluut niet mee de straat op kon was overal bang voor.
    Ik denk wel dat koudbloeden over het algemeen wat rustiger zijn in hun reactie,s maar dat kan soms ook een nadeel zijn in die zin dat ze ook niet altijd onder de indruk zijn van wat jij wilt en behoorlijk eigenwijs kunnen zijn.

Mischien kunje eens wat lezen hier op het forum er zijn veel mensen met koudbloedjes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik sta op de tinkerboerderij met onegeveer 50 tinkers en ze zijn allemaal zoooooo verschillend! Maar ik geloof dat je met elk paard wel een een vorm van NH kunt doen, tis toch een omgangswijze en niet een disipline.

Oké.
    Nee,ik wil er geen kopen.
    ja,ik wil natuurlijk! Maar mag dat niet ;p
    Blijf jezelf,laat het dier je vertrouwen.
    Als je dat doet kun je van elkaar houden.

Alle paarden zijn geschikt voor nh en dat rustig of nerveus gedrag bepaal je meer dan grotendeels zelf aan je paard
    Net hetzelfde met dressuur, de meeste mensen zeggen: het paard is er voor dressuur terwijl het net andersom is

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    44

Re:Tinkers

Ik ben het er helemaal mee eens dat je met elk paard NH kunt gaan doen, alleen heb ik toevallig een jonge Tinkermerrie en ze pikt het super goed op.
    Ze vind het leuk en soms heel moeilijk maar ze blijft "redelijk" rustig, natuurlijk laat ze wel eens weten dat ze het niet leuk vind en begint ze flink te stampen maar na een minuut is het al weer over.
    Naar mijn mening zijn ze iets rustiger maar zoals er al gezegt werd ze hebben allemaal een ander karakter dus moet je het net treffen!

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Tinkers zijn heel veelzijdige paarden en ONDER ANDERE ook geschikt voor buitenritten Net als voor wedstrijden (de zware types hebben wel wat meer moeite ivm lenigheid), voor de wagen, voor de show etc etc. Door hun wat rustigere temperament rennen ze er MEESTAL niet meteen vandoor tijdens een buitenrit..

Ik heb echter de uitzondering op de regel lopen... Bonita die een zeer temperamentvolle oudere dame is, die graag de leider is over de hele kudde en tijdens buitenritten erg angstig kan zijn, zeker als ik zonder rijmaatje ga rijden. En dan nog Boyan, mijn jonge hengstje, die qua karakter meer overeenkomt met een arabier als een Tinker. Hij steelt de show, met zijn staart in de lucht en zijn opwaartse gangen en heeft ook een uitgebreide introductie van nieuwe dingen nodig, anders is het echt doodeng

En Briesje is juist de goedheid zelve, staat onderaan in de kudderang en vind eigenlijk bijna niks eng, behalve de pauw als ze op het dak van de boerderij zit

Mocht je een keertje kennis willen komen maken het het ras en hun diversiteit aan karakters, ben je van harte welkom

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Wat een prachtige foto, de houding van het paard en dan die reflectie in de plas
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Geweldige foto! sorry dat het effe off topic is maar hij is werkelijk briljant!

GENIALE FOTO
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ik heb een Tinkertje dat bij Uitstek geschikt is voor NH of liever eigenlijk vrijheidsdressuur, omdat ze het allemaal heel erg leuk vindt. (nt als het buitenrijden) Haar zoon reageert hetzelfde. Klimmen op blokken, zitten, liggen, spaanse pas.... ze draaien er hun hoef niet voor om. Mijn andere paarden (KWPN-ers en eenIJslander) hebben toch minder met dit soort werk. Ze kunnen het prima leren, maar lijken er minder plezier aan te beleven dan mijn Tinkers. Als dat is wat je bedoeld, dan kan ik dat, in mijn geval, beamen....
    5 tot en met 8 augustus; "PaardenDrum"

Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

ik heb ook een tinker, die is heel gevoelig en reageert goed.
    MAAR mijn tinker kan ook echt een ontzettende heethoofd zijn, het is echt heel wisselend ene keer rustig en de andere keren niet te houden.
    hij vind buitenrijden geweldig soms iets te!
    Licht er ook aan hoe je paard is en hoe jij met de dingen omgaat.

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Mijn tinker is ontzettend rustig en echt LB-i het meeste van de tijd (altans, dat lijkt vaak wel zo). Erg kalm, rustig en kan super goed leren... Maar buiten is hij ontzettend onzeker en druk daardoor. We rijden nog niet en dus ook nog niet buiten en dat is maar goed ook. In de bak zit ik af en toe op m zonder zadel en hoofdstel en hij is dan super braaf en rustig, maar buiten zou ik er met beide op dit moment nog niet op gaan. We werken er aan en het gaat ook uiteindelijk helemaal goed komen, maar kan dus niet zeggen dat elke tinker daar direct geschikt voor is. (zonder oefenen dan hè)

Met mijn verzorg tinker eigenlijk hetzelfde, super rustig en kalm, je kan er zelf kinderen op zetten, hij zet geen stap verkeerd. Alleen buiten... Als je alleen met 'm buiten bent dan is ie zo onzeker, dan wil ie steeds omkeren en terug naar stal.
    Zodra je met meer paarden bent dan heeft ie veel minder last van onzekerheid. Het tegendeel zelfs, hij wordt vet enthousiast, zodra je gaat draven geeft ie een gil (letterlijk) en gaat er van door in (ren)galop. Geen houden meer aan. Gelukkig duurt dit maar even en heb je m daarna weer terug, maar hij gaat echt hard dan.
    Verder lijk hij buiten erg rustig en kalm, maar kan dan ineens schikken van iets en echt een meter opzij springen. Laatst schok ie van graffiti op het fietspad, dat verwacht je toch niet...

Dus ja... ik denk, dat ondanks dat de meeste mensen denken dat tinkers vaak meer geschikt zijn voor bepaalde dingen, dit dus niet altijd op gaat. En dat elk paard uniek is en een eigen karakter heeft.

En ook ik ben van mening dat je met elk paard NH kan, het is een manier van omgaan met je paard

Bladwijzers

Forum Rechten