Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: paard reageert niet goed op beenhulpen

paard reageert niet goed op beenhulpen

Hallo,

Als ik op de manier van NH rijd, (zonder zadel met touwhalster) dan reageert mijn paard niet zo goed op mijn beenhulpen, maar ik wil geen zweep gebruiken. Heeft iemand misschien ideën of manieren om hem beter te laten reageren op een vriendelijke manier?

Groetjes Rowena

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: paard reageert niet goed op beenhulpen

dag rowena,

misschien kun je jezelf en je paard even voorstellen in het voorstel topic dat is wel zo aardig en dan krijgen we eerst een beetje een beeld van jullie.

groetjes
    The darkest hour is befor it get light!!!

hallo,

dat heb ik nu gedaan.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als hij met zadel wél goed op je benen reageert, dan vermoed ik dat je zonder zadel dusdanig anders zit (meer verkrampt misschien) dat je je paard met je zit (onbewust) het signaal geeft dat je niet harder wilt gaan.
    Of misschien ben je zonder zadel wel wat angstiger, wat je paard aanvoelt en dat hij daardoor denkt: hmmm maar ik voel dat ze eigenlijk helemaal niet harder durft, dus laat ik dat maar niet doen dan.
    Kan van alles zijn, wat het is is lastig te zeggen zonder jullie gezien te hebben én met maar zo weinig informatie.

Hallo,

bedankt voor uw reactie.
    Zonder zadel (met barebackpad) zit ik wel gewoon hetzelfde en niet verkrampt ofzo, en ik ben ook niet bang ik vind het juist heel gaaf! Dus ik denk dat het dat niet is. Hoe moet ik dat dan laten zien of de informatie geven??

Groetjes Rowena

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Het is misschien handig als je het probleem duidelijk omschrijft. Hoe is je paard met zadel. Is het dan voorwaarts genoeg? Wat voor karakter heeft je paard? Voel jij je zeker genoeg op de barbackpad en touwhalster? En vooral: wat is er mis met een zweep/ stick?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Je schrijft 'op NH manier rijden, dus met touwhalster en zonder zadel'.
    'Op NH manier rijden' staat niet gelijk aan 'zonder zadel, zonder bit en zonder zweep' (al wordt het op bijv. bokt.nl wel vaak daarmee geassocieerd)

Rij je met zadel ook wel met touwhalster? Of doe je dat alleen als je zonder zadel rijdt?
    En rijd je zonder zadel ook wel met bit (als je daar normaal mee rijdt).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Je schrijft 'op NH manier rijden, dus met touwhalster en zonder zadel'.
    'Op NH manier rijden' staat niet gelijk aan 'zonder zadel, zonder bit en zonder zweep' (al wordt het op bijv. bokt.nl wel vaak daarmee geassocieerd)

Rij je met zadel ook wel met touwhalster? Of doe je dat alleen als je zonder zadel rijdt?
    En rijd je zonder zadel ook wel met bit (als je daar normaal mee rijdt).
    Ja, ik rij soms ook met me westernzadel en touwhalster, en zonder zadel met bit, maar ik wil liever geen zweep gebruiken als ik zonder zadel rijdt, want ik wil dat hij goed gaat reageren op me been zonder dat ik een zweep hoef te gebruiken.
    Als ik gewoon dressuur rijdt gebruik ik wel een zweep, en dan reageert hij wel goed op me been, soms wat minder maar als ik hem dan een tikje heb gegeven luistert ie wel.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Het is misschien handig als je het probleem duidelijk omschrijft. Hoe is je paard met zadel. Is het dan voorwaarts genoeg? Wat voor karakter heeft je paard? Voel jij je zeker genoeg op de barbackpad en touwhalster? En vooral: wat is er mis met een zweep/ stick?

Met zadel luistert hij wel goed, en hij heeft een heel koel rustig karakter. Ik vind niks mis met een zweep als je hem goed gebruikt. Maar als ik met barebackpad rijdt, wil ik het liever allemaal zo vriendelijk mogelijk doen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door RowenaDuke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare

Met zadel luistert hij wel goed, en hij heeft een heel koel rustig karakter. Ik vind niks mis met een zweep als je hem goed gebruikt. Maar als ik met barebackpad rijdt, wil ik het liever allemaal zo vriendelijk mogelijk doen.
    Dat begrijp ik niet. Dus met barebackpad wil je het allemaal zo vriendelijk mogelijk doen. Met zadel dan niet? Of ben je wellicht bang om eerder je balans te verliezen en durf je geen zweep te gebruiken zonder de veilige zit van het zadel?

In mijn optiek is een zweep voor van alles en nog wat gemaakt maar in geen geval voor het sneller laten gaan van je paard. Maar ik kan het mis hebben.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat snap ik ook niet zo goed, waarom je als je met zadel rijdt wél met zweep wilt rijden en zonder zadel niet.
    Als je zegt dat je het allemaal zo vriendelijk mogelijk wilt doen, dan zou je daarin consequent moeten zijn.
    Maar ik snap niet zo goed wat er niet vriendelijk zou zijn aan een zweep. Het hangt er maar net vanaf hoe je hem gebruikt. Als je eerst een zachte beenhulp geeft, je paard reageert niet, dan geef je een iets sterkere beenhulp, hij reageert nog niet, dan kun je daarna best een tikje met de zweep geven zodat hij wél gaat reageren.

Ik vraag me af of je niet hetzelfde probleem hebt met het gebrek aan reactie op je been, als je mét zadel maar zónder zweep zou rijden. Ik denk nl. dat je paard als je met zadel en zweep rijdt, donders goed weet dat je een zweepje bij je hebt en dat je die ook gebruikt als je dat nodig vindt. En dat hij dat weet, dat maakt dat hij beter doorloopt.
    Dus het kan goed zijn dat hij ook meteen al beter doorloopt als je zonder zadel mét zweepje rijdt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja dat snap ik ook niet zo goed, waarom je als je met zadel rijdt wél met zweep wilt rijden en zonder zadel niet.
    Als je zegt dat je het allemaal zo vriendelijk mogelijk wilt doen, dan zou je daarin consequent moeten zijn.
    Maar ik snap niet zo goed wat er niet vriendelijk zou zijn aan een zweep. Het hangt er maar net vanaf hoe je hem gebruikt. Als je eerst een zachte beenhulp geeft, je paard reageert niet, dan geef je een iets sterkere beenhulp, hij reageert nog niet, dan kun je daarna best een tikje met de zweep geven zodat hij wél gaat reageren.

Ik vraag me af of je niet hetzelfde probleem hebt met het gebrek aan reactie op je been, als je mét zadel maar zónder zweep zou rijden. Ik denk nl. dat je paard als je met zadel en zweep rijdt, donders goed weet dat je een zweepje bij je hebt en dat je die ook gebruikt als je dat nodig vindt. En dat hij dat weet, dat maakt dat hij beter doorloopt.
    Dus het kan goed zijn dat hij ook meteen al beter doorloopt als je zonder zadel mét zweepje rijdt.
    Ja daar hebben jullie inderdaad wel gelijk in, ik denk dat ik hem beter wel kan gebruiken als het nodig is, en over een hele tijd dat ik hem weg kan laten ook met zadel.. Maar weten jullie misschien wat fijner is? Een stick of een zweep? Of maakt dat niet uit?

Ik zou zeggen, geen van twee.

Ik bedoel daarmee te zeggen, dat ik eerst bij mezelf op onderzoek uit zou gaan als ik jou was. Misschien grijp je toch je benen meer vast zonder zadel en voelt je paard zich geremd. Misschien doet het zeer bij je paard als je zonder zadel op zijn rug zit. Dat hij met zadel wel lekker voorwaarts is en zonder zadel niet, dat zou voor mij een teken zijn om op onderzoek uit te gaan, ipv proberen de draf te 'forceren' met een zweep of een stick.

Klinkt dat logisch?

Groetjes
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Hoi,

Ja dat klinkt logisch,
    Ik denk niet dat hij pijn heeft als ik met de barebackpad op zijn rug zit, want het is wel een fijne, die van emiel voest met een soort gel en dat gaat nar zijn rug staan dus ik denk niet dat hij pijn heeft. Het zou inderdaad best kunnen dat ik me teveel vast klem maar ik rijd niet heel vaak met de bbp, ongeveer 1 of 2 keer in de week. Ik wil ook level 1 van Pat Parelli kopen, heeft u misschien ook level 1 van parelli? Zoja, wat leer je er, en wordt het ook voorgedaan? Maar hoe kan ik het dan het beste oefenen dat die goed zonder zweep op me been reageert? Want toen ik hem net had (inmiddels heb ik hem al een jaar en 8 maanden) was hij echt beendood, dat heb ik nu eigenlijk wel goed gekregen, met rijden hou ik wel me zweep erbij voor als die niet reageert, want ik doe eerst zachtjes been dan wat harder reageert hij nog niet een klein tikje. Maar met rijden hoef ik hem bijna niet aan te tikken met de zweep want hij weet het nu wel.
    Hoe rijdt u eigenlijk met uw paard? Ook gewoon zonder zweep?
    Ik weet ook niet of jullie het weten maar ik ben nieuw en begin sinds kort met NH, ik heb ook deze week dan die bbp binnen gekregen en daarmee gereden, en van de zomer heb ik ook twee keer zonder iets gereden in de longeerbak. Maar verder heb ik nog niet zo veel gedaan, ik doe wel regelmatig grondwerk.

Groetjes Rowena

Hoi Rowena,

Bedankt voor je vragen. Vind je het goed om mij gewoon lekker jij en je te noemen? Ik ben niet zo een u persoon hoor, niemand op dit forum eigenlijk.

Ik rijd een van mijn paarden met stick, maar dat is om te helpen met de richting en niet de snelheid. Mijn andere paard, rijd ik zonder stick want die heeft een complex verleden en daar doe ik alles nog heel voorzichtig. Als je wilt zien wat ik allemaal uitvoer, dan kun je kijken op youtube bij 'pocalover'.

Ik ben werkzaam als persoonlijk assistent van een Parelli instructeur. In Frankrijk om precies te zijn. Ik ben erg fan van de Parelli pakketten. Ze hebben mij alles gebracht wat ik kan bereiken met mijn paarden en nog veel meer dan dat. De nieuwste dvd's van Parelli kun je aanschaffen en dan aan de gang gaan maar of dat erg goed lukt alleen thuis met de dvd's, dat vraag ik me af. Je zou de nieuwe dvd's kunnen kopen EN les nemen van een Parelli instructeur of ervaren mensen hier op het forum die je goed kunnen helpen. Dit forum staat ook vol inspiratie.

Dat je paard geen last van je rug zou hebben omdat de barebackpad van goed materiaal is, dat is voor mij een loos argument. Daar kun je niks over zeggen. Een goede chiropractor, osteopaath of wellicht paranormaal therapeut zou daar waarschijnlijk iets zinnigers over kunnen zeggen.

Heel veel succes in ieder geval!

Liefs
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten