Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: pony vind aanraking niet prettig

vief
    Guest

pony vind aanraking niet prettig

Had dit eerst bij Parelli 1 geplaatst, maar volgens mij hoort dit hier thuis???

Mijn pony wilt niet geaaid of aangeraakt worden
    Sinds kort heb Ik een pony die niet graag aangeraakt wil worden (ik heb al op allerlei verschillende manieren geprobeerd te aaien of krabben), dit maakt het friendly-game spelletje erg moeilijk...
    Hij heeft dan altijd zijn oren in zijn nek, doet verder niks, maar als hij los loopt in de wei of paddock komt hij wel naar me toe...snuffeld wat en loopt dan direct weer van me weg...

Hoe kan ik hier verandering in krijgen...is het een kwestie van geen vertrouwen hebben in mij...of een dominantie uiting....ik ken dit gedrag niet, heb eigenlijk altijd pony's gehad die of borstelen of aaien erg prettig vinden...
    En hoe kan ik het beste met hem aan de gang gaan???

Ik heb al enkele keren bij hem in de wei gezeten...hij heeft dan de neiging om over me heen te staan, als ik zit...en heeft dan ook zijn oren in de nek...en dus ga ik voortaan staan...voel me dan toch iets veiliger, en laat hem buiten mijn pers. ruimte blijven...hij loopt in de wei meteen naar je toe, komt erg direct naar je toe met een opgeheven hoofd....en de oortjes vriendelijk...zodra je je hand uitsteekt, en hem daarna wilt aaien...gaan de oortjes in de nek...

Heeft iemand hier ervaring mee...en hoe kan ik hier het beste mee omgaan???

Vief

Re: pony vind aanraking niet prettig

Het klinkt als een LB paard zoals je vertelt (komt direct naar je toe, gaat dicht boven op je staan etc) en in zo'n (LB)geval is het vaak omdat het paard zichzelf als hoger geplaatst ziet ten opzichte van jou, en hij dus bepaalt of-, wanneer en waar hij aangeraakt wil worden. Een dominantiekwestie dus. In het level1 pakket wordt er uitgebreid verteld over hoe je een paard het best kunt benaderen, je moet steeds toestemming vragen dus ook bij een LB dominant paard. Het kan namelijk ook zijn dat het paard vervelende ervaringen met mensen heeft en daarom een goede reden heeft om niet aangeraakt te willen worden. Heb je het L1 pakket?
    Hierin wordt ook verteld dat je bij undemanding time het paard niet mag aanraken voordat hij jou heeft aangeraakt, dat is alleen maar respectvol tegenover het paard (maar moeilijk he, we willen altijd zo graag aan ze zitten )

In het geval van een RB paard is het onzekerheid. Zo'n paard heeft een grotere bubble en je kunt de stapjes voor deze nog wat kleiner maken door het friendly eerst met de buitenkant van zijn 'bubble'te doen waardoor die langzaam maar zeker kleiner zal worden.

Heel belangrijke dingen zijn beleefdheid tegenover het paard en het respecteren van zijn mening, samen met veel undemanding time en het spiegelen van zijn energielevel en gedrag en het gebruik van approach en retreat. Er zit wel een verschil in hoe je deze dingen toepast bij verschillende horsenality's dus het best kun je de dvd's allemaal nog eens kijken en info over de horsenality's goed bestuderen. Succes!
    Don't make or teach assumptions

vief
    Guest

dat is grappig ik twijfel bij hem idd of dat het nou dominantie is of onzekerheid...of beiden die zich heel snel opvolgen...

ik heb het level 1 pakket (partnership en horsenality) heb zojuist de 1e dvd van horsenallity bekeken, maar vind het nog moeilijk om mijn paardje te lezen...

het spiegelen van zijn energielevel gaat nog ver boven mijn petje hoor...zover ben ik nog niet...

undemended time met hem doorbrengen doe ik bijna elke dag, en hij vind dit wel okee...komt zelf regelmatig snuffelen en duwen met zijn neus tegen mijn arm, schouder of hoofd aan dit gaat met de oortjes naar voren...als ik dan mijn hand alleen al richting hem ga, gaan de oren in de nek...doet hij verder niks...maar kijkt erg zuur...(hij is degene die mij eerst aanraakt en is er niet altijd even zachtjes in)

ik weet dat mijn paardje een spring en dressuur verleden heeft, en een nogal saai paarden leven heeft gehad, veel op stal, 1 uurtje het dressuurkunstje oefenen, niet te veel hooi (daar wordt zijn buik zo dik van en dat is niet mooi voor de wedstrijd) ook geen stro meer in de stal, want dan at hij dat op...
    ik heb het idee dat er meer in hem zit dan hij heeft laten zien toen ik hem kocht leek hij een beetje inzichzelf gekeerd, afgestompt niet vooruit te branden tijdens het rijden (alleen met sporen en zweep)....
    Ik ben ook gestopt met hem te berijden, omdat zowel hij als ik er geen lol in beleven...hij loopt de hele tijd met zijn oren in zijn nek, is niet voorwaarts op het been, is heel ingehouden in zijn gangen...terwijl ik een heel ander paardje in de wei zie...die echt hard gaat in alle gangen...snel kan wenden...bokken, steigeren, zijn weidemaatje voortdurend uitdaagdt...

ik zie hem wel opbloeien, en ondeugend worden...ook zie ik dat hij erg speels is en uitdagend (circkling game vind hij geweldig leuk)
    er is ook veel veranderd in zijn leventje...mischien wil ik wel te snel te veel...

Bedankt voor je reactie

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

undemended time met hem doorbrengen doe ik bijna elke dag, en hij vind dit wel okee...komt zelf regelmatig snuffelen en duwen met zijn neus tegen mijn arm, schouder of hoofd aan dit gaat met de oortjes naar voren...als ik dan mijn hand alleen al richting hem ga, gaan de oren in de nek...doet hij verder niks...maar kijkt erg zuur...(hij is degene die mij eerst aanraakt en is er niet altijd even zachtjes in)
    Als ik dit zo lees weet ik bijna zeker dat het dominantie is Zolang hij 'in charge' is vindt-ie het leuk. Ruw doen duidt ook op een gebrek aan respect voor jou, omdat hij zich dominanter voelt. En als hij het eng zou vinden dat je hem aan raakt zou hij waarschijnlijk z'n hoofd omhoog gooien en achteruit of opzij stappen, ipv de oren in de nek en zuur kijken.

Je zegt dat-ie ook speels en uitdagend is, en de circling game erg leuk vindt, dus ik zou denken dat hij LB-ex is, om je wat te helpen met z'n horsenality. Dit is enkel wat ik hieruit opmaak, ik weet natuurlijk niet hoe hij verder is Heb je de horsenality chart al eens ingevuld?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

ik heb het level 1 pakket (partnership en horsenality) heb zojuist de 1e dvd van horsenallity bekeken, maar vind het nog moeilijk om mijn paardje te lezen...
    Dat is ook best lastig, en helemaal omdat het ook van moment tot moment kan verschillen; een onzekere pony kan bv. best een beetje 'opdringerig' zijn op plaatsen en momenten dat hij zich zeker voelt.

Helemaal als je net begint met parelli is er zoveeel nieuwe informatie die je krijgt, je zou een hele grote stap voorwaarts kunnen maken als je een les kunt nemen bij een parelli-instructeur (er zijn er nu geloof ik drie nieuwe bijgekomen in nederland en belgie) -vooral wanneer je eerst het hele level1 pakket bestudeerd hebt- en dat is zeker heel erg fijn als je net begint; toen ik klaar was met level1 wist ik ook steeds nog niet helemaal zeker welke horsenality mijn pony is, ik was inmiddels wel een beetje handiger in de seven games en de principes maar toen ik daarna ook nog leerde wat zijn horsenality is- pas toen konden we echt progressie maken!
    Don't make or teach assumptions

vief
    Guest

Ik wil wel les gaan nemen, maar dacht eerst de dvd's te bekijken en tegelijkertijd met hem bezig te gaan...

Ben een beetje blijven steken in de 7 games, omdat dat nog niet zo loopt als in level 1 vereist is...kom ik maar niet verder...
    Of moet je toch gewoon verder gaan???

Mijn paardje lijkt nog het meest op Alurre van Linda Parelli, maar dan wat minder extreem...
    brutaal, dominant en speels...en dan in eens ziet hij een spook en maakt een supersnelle rollback en gaat er vervolgens niet van door...
    Is hij verveelt in het geen je doet...gaat hij het initiatief nemen...en spoken zoeken...zet je hem weer aan het werk...is het goed...hij hield mij wel bezig zo...hij was ook nooit moe na het rijden...ik wel (zweet op mijn rug van het bezig blijven met hem)...

Met dat ruwe bedoel ik dat hij eerst in je haar kroeldt met zijn lippen om vervolgens een hap te nemen...
    Of als hij de stal uit wilt en je staat in de weg...loopt hij tegen mij of tegen zijn stalmaatje aan...

Ja, je hebt gelijk, er komt erg veel info op me af...en ik ben er ook niet echt relaxed mee bezig nog (nog geen 2e natuur van me) misschien is hij wel zo gevoelig dat hij dat oppikt...

Hebben jullie eerst alles van die dvd's bekeken voordat je begon...of gaande weg het op je paardje uit geprobeert?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Ik ben nog van pre-oude-nieuwe-level1 (met versie van '99)
    Ik heb toen gewoon elke keer als ik aan iets nieuws toe was, verder gelezen in het boekje. Ik zou dan ook niet gelijk alle dvd's gaan bekijken, aangezien je het jezelf dan erg moeilijk maakt. Misschien ben ik een rare hoor, maar als ik iets leuks zie, wil ik dát gelijk proberen, ookal mis ik daarvoor de zo belangrijke basis.

Als je paard écht LB is, dan zou ik er weinig problemen van maken, dat hij zich niet wil laten aanraken en ervanuit gaan dat dat wel komt als het respect er is. Dus dan zou ik gewoon verder gaan met de volgende oefeningen.
    Check wel even of je je paard wel overal aan KUNT raken. Of hij dat nu leuk vindt, of niet. Dit om er zeker van te zijn dat het niet stiekem onzekerheid is. Ik heb zelf een nogal bang paard dat behoorlijk lomp kan zijn soms, maar dat het toch écht eng vind als ik hem aan wil raken.

Mede omdat het hierbij zo belangrijk is dat je je paard goed beoordeeld kan het handig zijn om er even iemand bij te hebben die je in elk geval helpt je paard te lezen en te zien of hij ontspannen is of juist niet, en of het wel dominantie is. Een verkeerde beoordeling kan het zoveel moeilijker maken voor jezelf en je paard.

Succes joh! En volgens mij woon je niet zo ver bij Wijchen vandaan, daar woont Marja die grondwerkles geeft. (http://www.naturalhorsetrainer.nl)

vief
    Guest

Ja, dat klopt ik woon vlak bij Marja, en heb met mijn vorige pony (snowy zij is afgelopen zomer overleden) een keer les van haar gehad...ik heb al wel contact gehad met Marja, en wil in januarie wel weer gaan lessen...

Bedankt voor jouw tip...ik zal Marja vragen of ze met me mee wilt beoordelen...(dus Marja als je dit leest, bij deze)...

Ja, ik kan mijn paardje wel overal aanraken, al doet hij dan zijn oren in zijn nek...maar dan heb ik hem vast aan het halstertouw (leadrope) anders loopt hij bij me weg als hij los loopt...hij slaat of bijt niet ...geeft zich over als ik hem aan het halster heb...dit is hij natuurlijk gewend om te ondergaan...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja hoor, ik wil best een keertje komen kijken.
    Zo via internet kan ik moeilijk inschatten wat de werkelijke reden van zijn gedrag is; ik zal hem dan toch eens in het echt moeten zien.
    Mail me maar als je een afspraak wilt maken, je weet me te vinden.

Overigens, ik zou als ik jou was niet te lang in level 1 blijven hangen. Level 1 gaat niet om perfectie maar om de basis. Als die er eenmaal een beetje inzit, gauw verder gaan! Juist door verder te gaan zal het steeds beter gaan. Als je te lang blijft hangen, loop je het risico dat het saai gaat worden, zowel voor jezelf als voor je paard. En je komt er ook niet verder mee! Ik denk dat je inmiddels wel wat nieuwe uitdagingen en oefeningen kunt gebruiken.
    Het is net als leren schrijven: als je eenmaal de letters kent, ga je niet eindeloos alleen maar letters zitten schrijven. Nee, dan ga je woorden maken, zinnen, verhalen. En dan worden je letters vanzelf mooier en vloeiender.

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Ik wil je even een compliment geven, goed dat je niet meer op hem rijd en nu met parelli aan de gang bent gegaan , voor je paard waarschijnlijk een wereld van verschil met 'vroeger'. Misschien is hij het ook niet gewend om een mening te geven, of liepen de mensen vroeger altijd weg als hij zo deed?

Ik denk dat als Marja een keer geweest is je al een heel eind verder bent omdat je dan weet of het LB of RB gedrag is en je je daarop kunt aanpassen. Succes!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

vief
    Guest

Dank je wel voor het complimentje Priccilia...ja eerst dacht ik nog ik moet hem wel blijven berijden...anders lukt dat straks helemaal niet meer...maar ach als het roer om moet dan maar goed om...en maakt dat rijden ook niks uit...

Ik zie dat hij er relaxed en ontspannen bij staat als ik met hem gegrondwerkt heb...en na het rijden ging hij meestal als een bezetenen er van door en bokte en rende dan de wei door...

En Marja ik zal je een mailtje sturen...ja weet je inderdaad te vinden...fijn dat je het wilt doen...

Bladwijzers

Forum Rechten