Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Voedselbeloningen

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Re: Voedselbeloningen

Precies muiske, met VD heb ik ook altijd voedselbeloning gebruikt (en dat gaat als een speer), maar dan leer je kúnstjes aan. Met grondwerken streef ik toch een ander doel na, dus daarom gebruik ik alleen bij uitzonderingen iets lekkers. Denk dat het voor Maroush (die liever lui dan moe is en ook kriebels niet eindeloos als beloning ziet) wel heel erg zou helpen, maar imo wordt alles dan teveel een 'aangeleerd trucje'.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

maar imo wordt alles dan teveel een 'aangeleerd trucje'.
    Dat verschil zie ik niet zo, in beide gevallen vraag je iets van het paard, of het nu een rondje galop op de cirkel is, een spaanse pas, buiging op een goed manier op de cirkel, je waardeert datgene dat je paard op dat moment laat zien.
    Vandaag liep ik met Whoopie buiten op straat, en ik vroeg een sbw ze vondt het moelijk om zich te concentreren, als ik dan een worteltje geef is dat net de extra prikkel om haar aandacht bij mij te houden en haar oefening te doen, je ziet haar dan ook echt haar best doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Je hebt vast gelijk Janneke, ik kan het ook niet echt beter onderbouwen, maar voor mij zit er gevoelsmatig toch wel een verschil tussen. Misschien moet ik er eens vanaf stappen en boeken we opeens 10x meer progressie. Maar op de een of andere manier zie ik er de lol niet zo van in om een paard rondjes te laten lopen voor een wortel (bijvoorbeeld en even kort door de bocht). Maar ik ben super benieuwd naar meningen van anderen!! (voordat ik het hele topic vol spam )

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

https://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA[/video]
    Wat mij trouwens net even opviel, als jullie goed kijken zie je dat Nevzorov op bijvoorbeeld 2.55 duidelijk in zijn zak naar een (voedsel)beloning graait, aan de hoofd van het paard te zien ook.
    Typisch, volgens mij was hij toch zo tegen het voeren?

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

Iedereen in een voorbeeldfunctie is naar mijn idee altijd "tegen" het gebruik van voedsel, omdat dit snel op een slechte manier gebruikt kan worden. Alle nadelen die hier genoemd worden, daar moet je rekening mee houden. Je moet goed kunnen timen en gericht belonen.

De voordelen zijn er alleen voor degenen die het goed weten toe te passen voor hun doel. Ik denk dat zo iemand zegt tegen te zijn, zodat de normale mens niet denkt dat het een kwestie van snoepjes-training is om een paard zo te laten bewegen...

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jill

Wat mij trouwens net even opviel, als jullie goed kijken zie je dat Nevzorov op bijvoorbeeld 2.55 duidelijk in zijn zak naar een (voedsel)beloning graait, aan de hoofd van het paard te zien ook. Typisch, volgens mij was hij toch zo tegen het voeren?
    Nevzorov is ook heel erg tegen een bit

© E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jill

Wat mij trouwens net even opviel, als jullie goed kijken zie je dat Nevzorov op bijvoorbeeld 2.55 duidelijk in zijn zak naar een (voedsel)beloning graait, aan de hoofd van het paard te zien ook. Typisch, volgens mij was hij toch zo tegen het voeren?
    Nevzorov is ook heel erg tegen een bit
    Daar is zijn paard het op deze foto helemaal mee eens
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

....dus

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Geloof dat hij zelf had gezegd dat dit uit zijn pre-'Nevzorov' tijd was.
    Het ziet er iig alles behalve fijn uit

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    Geloof dat hij zelf had gezegd dat dit uit zijn pre-'Nevzorov' tijd was.
    Het ziet er iig alles behalve fijn uit
    Heel wonderlijk, tzal mij benieuwen.

ik geef ook voedsel beloningen. Bij het leren van iets nieuws of dit nu VD is of trainings oefeningen maakt mij niet uit. Bij iets nieuws veel beloningen.
    Later wanneer de oefening makkelijk wordt dan geef ik het onregelmatiger, dus soms wel en soms niet. Bij het op dat moment wel geven dan is de oefening vaak nog beter uitgevoerd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zo probeer ik het te stimuleren dat hij blijft proberen ondanks dat de oefening al wel goed uitgevoerd is. Zo bouw ik de oefening weer uit naar iets nieuws.

ik denk niet dat er iets mis is met voedselbeloningen, alleen je verhouding met je paard of hond moet al goed zijn zodat het koekje ook als beloning gezien wordt en je geen voedselautomaat wordt.
    Ik geef bijv. nooit zo maar een koekje, er moet altijd iets voor gedaan worden. Al is het maar omdraaien bij het hek als ik ze terug breng om hun halster af te doen. Zo heb ik nooit kluiten grond om mijn oren vliegen en ik moet wegduiken voordat ze het land weer instormen.
    Ze draaien zich rustig om, ik mag het hoofdstel af doen en daarna krijgen ze iets lekkers. Dat weten ze dus ze draaien al geheel uit zichzelf ik hoef niets te vragen of eisen, het gaat geheel vanzelf. Tenzij hij echt geen koekje wilt dan blijft hij gewoon staan en moet ik omlopen om zijn halster af te doen. Dan krijgt hij ook geen koekje en dat weet hij.

Op diverse filmpjes van bijv brent branderup zie je ook dat er met voedselbeloning wordt gewerkt. Karen Rohlf doet het ook en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Ik denk niet dat het paard een verband legt tussen leiderschap en lekkers.
    leiderschap heb je of je hebt het niet. Vertrouwen heb je of je hebt het niet. Met iets lekkers kunnen ze soms iets net een beetje extra voor je doen maar als ze niet willen doen ze het ook niet voor je hoor. Die van mij tenminste niet.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten